Idé att köpa htc legend nu?

Diskussion i 'HTC Allmänt' startad av Defeat, 28 sept 2010.

1. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Tja! Beställde för 4 veckor sedan en htc legend hos TRE, men eftersom de är efterblivna så har de skjutit upp den vecka efter vecka (den skulle komma direkt sa dem).
    Nu ser jag hur htc desire HD och z kommer, och helt plötsligt känns htc legend väldigt omodern med sina 600mhz och endast 320x480 pixlar. Jag visste ju att desire var bättre när jag beställde legenden, men då jag hört att man inte märker skillnaden i skärmarna (pga desires pentile-skärm) och att legenden känns precis lika snabb som desire (förutom i benchmarks och tunga 3d spel då) så valde jag legend på grund av storleken och framför allt aluminiumet.

Min fråga är nu om Legend är omodern och ett dåligt köp numera? Jag skiter ifall den får mindre poäng i benchmarks eller inte klarar av de värsta 3d-spelen (hatar 3d-spel på mobiler ändå). Det som oroar mig är om skärm-upplösningen är för liten, så att nya appar bara görs för 800x480, vilket legenden inte pallar.

Jag funderar nu på att betala lite mer och välja en desire istället. Men frågan är om jag kommer ha nytta av den? Jag tänker väl mest använda telefonen som just telefon. Jag kommer smsa, ringa, ta kort, filma, lyssna på musik, titta på filmer/serier, surfa lite samt även spela spel.

Skärmupplösningen och processorhastigheten skiter jag i, då man inte märker skillnaden ändå (utom vid surf möjligtvis). Det jag är orolig för är att de nya apparna inte kommer vara anpassade till legends lilla skärm och "långsamma" processor. Vad tror ni?

2. Opto Prime

Opto Prime Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej på dig! Köpte själv en Legend för "bara" en månad sedan och kan bara säga - jättenöjd med den! Hade lite funderingar som du själv har men som du säger - till det bruket du ska ha den så är den inget dåligt köp! Visst har jag kompisar med Desire samt Wildfire och i det valet är Desire för "klumpig" och WF för "tafflig" i display tycker jag.....en Legend med Desire's prestanda hade varit optimalt men som sagt den duger riktigt bra för sitt ändamål med "rätt" storlek och feeling med alubody.Har ännu inte hittat något som jag velat installera som krånglat pga upplösning/prestanda men de värsta 3D-spelen lär ju inte rulla på precis, om de öht fungerar.Nya appar kommer säkerligen fortsätta att stödja "lägre upplösning och långsam processor" - dels drar ju inte apparna så otroligt med kraft jämfört med spel och sedan säljs ju ännu samt kommer nya mobiler med liknande specs. Lycka till......

3. Aja

Aja Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Valde själv mellan desire och legend. Valet föll på legend då den räcker gott och väl för mig plus att det är en smidig telefon! Jag tycker den är supersnabb, tar bra foto och film, funkar helt ok att surfa med och har en helt ok batteritid! Desire skulle jag med kunna tänka mig men jag föll mycket för känslan som legenden ger med sitt alu hölje. Appar tror jag inte lär bli problem med. Det kommer eventuellt bli ett problem om och när hela hårdvarumarknaden uppdateras och nya standarder har satts och då lär vi alla ha nya telefoner redan! Det är ju i princip bara HTC som stressar på hårdvarumarknaden men mjukvaran har nog långt kvar innan prestandamonstren kommer till sin fulla rätt förutom just i benchmark program då :) kör på telefonen som passar dig! Den lär räcka länge!

4. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Jag hade aldrig valt legend, även om designen tilltalar.
    Men det beror ju helt på hur du tänkt använda telefonen.

5. Opto Prime

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tja, ser man på vad som skrevs -"Jag tänker väl mest använda telefonen som just telefon. Jag kommer smsa, ringa, ta kort, filma, lyssna på musik, titta på filmer/serier, surfa lite samt även spela spel." så blir Legend inget "felköp" anser jag.

6. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Där håller jag inte med.
    Om du skippat filmer/serier och spel hade jag däremot hållt med.

7. Fille-j

Fille-j Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag spelar spel, kollar film, och fotar massor med min ny inköpta legend och det fungerar super bra!

8. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Tja igen! Det blev en htc desire. Var inne på TRE och de hade fortfarande inte skickat legenden (den skulle komma direkt, sen en vecka senare, sen en vecka senare osv och nu har det gått 5 veckor..) Jag sa åt dem att dra tillbaka deras skitabbonemang så stack jag till telenor och skaffade en desire.

Jag är både ångrar mig och är tacksam för mitt val.
    + Den är ju dubbelt så snabb, och ändå laggar det ganska friskt vid skrollning och surfning. Får magsår när jag tänker på hur mycket den hälften så snabba legend antagligen laggar.
    +Skärmen är sjukt stor och skön. Även nöjd med lcd istället för amoled, då den inte slits ut.
    +Den har ju lite mer funktioner. Typ ansiktsigenkänning i kameran och levande bakgrunder
    +Antagligen är den mer framtidssäker. Större skärm och snabbare plus att fler har den = htc prioriterar uppdateringar till den istället för legend.

-Sjukt plastig. Bakluckan är mjuk och sladdrig och går inte att sätta på ordentligt, så det är glipor bak. Skillnad mot legendens solida aluminium (varför jag vill ha den)
    -Stor, går knappt att hantera med en hand. Knapparna sitter för långt ner.
    -Skärmen har kass svärta och har fläckar där den läcker ljus. Legendens amoled är nog betydligt bättre.

Samtidigt som jag är sugen på att byta den mot en begagnad legend, för att jag knappt står ut med desires plast-gummi med dålig passform samt att den är lite stor och dålig skärm, så är jag glad att jag valde desire. Knappt att jag står ut med lagget hos desire, och blir livrädd när jag tänker på att legenden laggar dubbelt så mycket.

Btw kan man reklamera den för att skärmen har en stor ljus fläck när man visar svart, plus att en liten prick på skärmen är mycket ljusare än resten av skärmen när den visar ljusa färger (nästan som en död pixel)?

Om någon är sugen på att byta sin legend mot en splitter ny desire (plastfilm på skärmen från början) så hör av er;)

9. Fille-j

Fille-j Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hum, Jag skulle kunna tänka mig ett byte :) Legenden får ju nya HTC Sense nu också så en bonus för dig ;P

10. Aja

Aja Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Är desire dubbelt så snabb som legend? Min legend laggar ytterst lite om ens något alls. Så på det avseendet behöver du ej få magsår! Enbart processorn defenierar inte lagget, storlek på skärm, hur kompatibla hårdvarukomponenterna är med varandra etc spelar in väl så mycket! Har läst att legend är minst lika snabb som desire när man jämför de båda telefonerna sida vid sida. Sant? Det vet jag ej. Troligt? Absolut.

11. Aja

Aja Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Har du någonsin ägt en legend? Du skriver massa korta svar utan motiveringar. Menar du att legend endast duger att ringa och smsa med? Jag spelar, kollar film/serier, surfar, lyssnar på musik, använder den som gps i bilen, fotar och filmar ungarna då och då. Detta gör jag dessutom smärtfritt och enligt mig snabbt och flytande. Men visst, vill jag filma hd, spela avancerade 3d spel, prestera topp i benchmarktester då har jag fel telefon men till dessa ändamål kommer aldrig en telefon lämpa sig bäst endå enligt mig. Till detta har jag andra prylar.

12. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Ja, Desire kör 1000mhz processor jämfört med legendens 600mhz. Dessutom är desires processor nyare och är "snabbare per mhz", så den är dubblet så snabb, om inte mer.

Men Legenden är precis lika snabb som desiren då (förutom spel)? Webbsurf och så laggar inte mycket eller?

Ska in och jämföra dem på mediamarkt imorn ror jag, så får jag se om jag byter ner mig!

13. Aja

Aja Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Laggar inte alls för mig, om inte sidan är jättetung och inte alls smidig dvs. Men de sidorna surfar man knappast på med telefon endå. Ett tips är att googla desire vs legend och kolla recensioner etc. Det gjorde jag och det slutade med en legend. Missförstå mig inte dock. Desire är vassare än legend och en grym telefon! Men skillnaden som.märks på själva basanvändningen är minimal enligt vad jag läst och andra rapporterat. Sen kan ju en fördel, den största som jag ser det, med desire vara att den kommer hänga med längre i tiden med tanke på uppgraderingar osv!

14. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag behåller nog min desire. Var inne på mediamarkt och jämförde sida vid sida. Man kände ingen skillnad i kvickheten, dock har jag vant mig vid desires lcd-upplösning, och Legendens skärm kändes as-pixlig. Dessutom, precis som du nämner, så får nog desire mer uppdateringar.

Jag älskar ändå legenden, den är betydligt smidigare och solidare, och aluminiumet är underbart, men man måste ändå tänka långsiktigt och smart.

Btw, fan vilken skilnad det var mellan desire amoled och desire lcd (jämförde min med butikens). Min ser man inte pixlarna på, det är bara en bild. Amoleden ser man hur pixlarna sitter i ett snett rutnät och den känns aningen pixlig. Dock är den ljusstarkare och ger betydligt bättre färger

15. adeadrat

adeadrat Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har kollat film på min wildfire utan problem så att de skulle vara problem på en legend är jag tveksam till.. dock tycker jag det är obevkvämt att kolla film på liten skärm därför föredrar jag datorn men 32" skärmen

16. Opto Prime

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

+1...instämmer!

17. puttrik123

puttrik123 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har en htc legend, jag undrar om någon vet hur kan ska lösa mitt problem. Jag har kontakter som widget t ex gruppen favoriter, men när jag ska lägga till några kontakter funkar det inte att söka. jag kan söka men det är helt blankt. kontaktlistan dyker inte upp, är det så för er andra med legend också?

18. lindtraxx

lindtraxx Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag har en htc desire som ja skulle vilja byta mot en legend phantom black om ngn skulle vara intresserad

19. Didde

Didde Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Funderar på samma sak. Är det för sent att köpa en Legend nu innan jul. Lite orolig för att det är så segt med uppgraderingar och liknande. Har en Nokia 5800 sedan tidigare. Använder den som telefon, tittar på film, surfar tar en del kort osv. Alltså inte tunga spel. Värdesätter att den har ett mindre format.
    Thomas

20. Aja

Aja Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Nu släpptes precis froyo till legend och jag älskar telefonen mer än någonsin. Med detta sagt tror jag även att 2.2 är den sista stora officiella uppgraderingen legend får, men jag är helnöjd som den är nu. I telefonvärlden är det nästan lika bra att köpa det man faller för tycker jag. Det finns inga framtidssäkra telefoner idag med den snabba utveckling som sker. Inventera dina behov i dagsläget och ett tag framåt o se vilken telefon som möter dina krav!

Gick själv från 5800an till en legend o jäklar vilket uppköp!

Lycka till!