Idé om app till Tvheadend

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Konstigt, 1 dec 2010.

  1. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har nyss börjat använda Tvheadend. Det är en extremt lättkonfad tv-server för mottagning av DVB-S, DVB-T, DVB-C och IPTV.

    Jag satte upp systemet på ca 30 minuter + 15 minuter till dagen efter för att lägga till CS-kort så man kommer åt alla krypterade kanaler. Kan ju jämföras med MythTV som jag har kört i 2 år utan att få det att fungera bra...

    Har man en iPhone kan man även installera Tvheadend iPhone Client och kan då komma åt EPG-data och lägga upp inspelningar av program mm.

    Jag skulle vilja ha en liknande app för Android.

    Så först och främst, är det någon här som använder Tvheadend?
     
  2. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Vad behöver man för att det ska fungera verkar intressant.
     
  3. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Tvheadend installeras enklas på Ubuntu. Som DVB-T mottagare (marksänd digitaltv) använder jag HAUPPAUGE WINTV NOVA-T USB-STICK men bättre mottagare finns det defintivt.

    Sedan för att titta på tv så använder jag mina HTPCs med XBMC, har 2 st. Man kan även använda Showtime som är gjort av samma kille som Tvheadend. O ännu fler finns det...

    Mycket mer än så behöver man inte...
     
  4. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

  5. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Förlåt för mina dumma frågor men vad kan man göra med den. Det lilla jag läst så verkar det riktigt coolt. Antar att det beror på mottagare men säg att man har en sån som du har "Konstigt"?
     
  6. Baeckman

    Baeckman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Själv har jag kört TVHeadend i drygt ett år tror jag. Jag har kabel-tv via ett litet lokalt Täby företag (Transit). Vi har ett 20-tal kanaler som ingår i vårt avtal, både digitalt och analogt. TVHeadend är naturligtvis kopplat till et dvb-c kort. Denna setup är perfekt för att schemalägga inspelningar av barnprogram t.ex. Dessutom använder jag min laptop som en portable tv. Installera XBMC så kan du se och växla kanaler via wifi. Riktigt smidigt.

    Jag har också letat efter någon klient till android. Skulle allra helst vilja kunna streama över nätet till min mobil. Jag har sett ett par program som tydligen ska kunna öppna RTSP strömmar via nätverket. Dock har jag inte fått det att fungera och inte heller lagt någon större ansträngning i att få det att fungera. Jag hoppas det kommer en lösning snart eftersom jag önskar jag skulle kunna använda min framtida Notion Ink Adam tablett som en portable tv i hemmet. XBMC för android, hmmm...
     
  7. johnt

    johnt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Om ni inte redan ha stött på det tidigare kan jag tipsa om en app jag jobbat på det senaste halvåret, TVHGuide. Den är inte klar än men fyller i alla fall mina egna behov så när som på några buggar.

    För tillfället kan man:

    * Lista kanaler och dess program
    * Lista, schemalägga samt ta bort inspelningar
    * Söka efter program i tablån

    Körs Android 2.3+ kan man även titta på TV, dock krävs en relativt snabb enhet (armv7). Självfallet är TVHGuide öppen källkod och finns på github.

    För den våghalsige finns även min branch av tvheadend som komprimerar ljud och bild. Med denna version kan man se på TV även med en ZTE Blade (cm7) :)

    [​IMG]
     
    Konstigt gillar detta.
  8. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER