Idé på app för Priser för alla produkter.

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av gnutten, 6 aug 2009.

1. gnutten

gnutten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Efter att ha öst beröm över Prisjakt appen, så funderade jag lite.

Skulle man på något sätt skulle kunna utveckla en liknande app fast som avser alla möjliga produkter allt i från mjölk till byxor.

Databasen där infon hämtas i från skulle i så fall byggas upp och uppdateras av användarna själva på någon bra sätt.
    Dvs skannas en vara som inte finns i databasen uppmanas man att lägga in Pris, Affär och ort eller något liknande.

Kanske Prisjakt skulle vara intresserade av att stå för en databas.
    För om databasen börjar fyllas på och användas så finns chansen att affärerna själva kommer mata
    på Prisjakt med info, så det borde finnas ett visst intresse från deras sida.

Appen skulle också behöva någon form av funktion för regionbegränsning, för man kanske inte är
    intresserad av att 1 liter mellanmjölk är 2 kr billigare i Malmö om man befinner sig i Stockholm.

Även om inte någon vill ta tag i det så kanske Prisjakt själva läser tråden, och tar tag i det,
    Sveriges Radio läser ju uppenbarligen vårt forum. :)

Är jag helt ute och cyklar eller vad tror ni andra
    (OBS!! jag är ingen utvecklare bara idé skapare) :rolleyes:

2. svanlund

svanlund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är ingen dum idé, men frågan är hur användbart det är för konsumenten att veta att mjölken är 2 kr billigare en bit bort. Något som däremot skulle kunna vara intressant är en jämförelse baserat på hela inköpslistan, ungefär som tidningar bruka publicera ibland, fast i detta fallet helt personligt och med butiker i närheten.

Rent tekniskt tror jag att man kan bygga en sådan applikation. Den stora utmaningen i ett sådant projekt är sannolikt att fylla databasen och hålla alla artiklar uppdaterade. Om inte affärerna ska svämmas över av konstiga typer som springer runt och scannar varenda vara behövs ett samarbete med kedjorna.

3. gnutten

gnutten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nja nu var väl mer mjölken till för att ha ett exempel.

Kan ta ett annat, jag var på Hornbach i går och letade led-spotar för altandäck men jag vill veta vad led-spotarna kostar
    på andra ställen så jag slipper åka runt till flera affärer alt leta ihjäl mig på nätet och göra prisjämförelser.

Jag provade med Prisjakt men den hittade som väntat ingenting.
    Jag provade även andra artiklar som inte är helt ovanliga ex en gräsklippare i från Gardena men tyvärr ingen lycka där heller.

Prisskillnaden på ex skruvdragare av samma modell och märke alt gräsklippare kan ibland skilja hundralappar på olika affärer,
    och som det brukar heta det är dumt att betala för mycket.

Vad jag vill komma med det här är att just Prisjakt är tyvärr nästan bara har fokus på just hemelektronik.

Just dom här produkterna jag tog upp nu är dessutom väldigt enkla att hålla uppdaterade då det är
    vanliga produkter som finns i samtliga byggvaruhus.

Det finns givetvis fler branscher där det här skulle kunna appliceras ovanstående är bara ytterligare ett exempel.

4. teran

teran Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som svanlund säger, om inte kedjorna själva frivilligt bidrar till en pris-produkt-databas så finns stora svårigheter. Men de flesta livsmedelsbutiker har ju ganska enhetlig hyllmärkning så kanske kunde en app använda kameran + OCR för att snabbt hämta in prisdata så. Det känns rätt självklart att någon sådann total prisjämförelsemöjlighet kommer att komma. Men det är nog ändå för mycket manuellt jobb för att komma till på det sättet - folk är inte SÅ intresserade av att springa och skanna prisinfo i hela butiken.

Bäst vore väl om staten lagstiftade om att alla butiker över viss storlek är skyldiga att publicera sån info i realtid i något standardformat. De har såklart redan databasen i sina interna system så en sån regel kan inte vara så tekniskt kostsamt. Då får medborgarna mer information för att fatta bättre ekonomiska beslut.

5. akn78

akn78 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men, en jäligt bra idé!

6. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Bert Karlsson har redan kommit på en sån här ide: Projektet kallas matkompassen.
    http://www.matkompassen.se/
    Det behövs bara fler prisjägare som orkar scanna i streckkoder i butikerna och ladda upp i priserna. Kanske man kunde göra ett samarbete med Bert och skapa en android app till matkompassen? :cool: