Idé till app: Fota i Augmented Reality

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Flakespancakes, 6 mars 2010.

1. Flakespancakes

Flakespancakes Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har lite av en hard-on för fotografi, och och jag häromkvällen var ute med stativet så kom jag på något som skulle vara jävligt coolt!

Tanken är att man ska sätta igång appen i fråga och då direkt se kameran på skärmen. Användaren tar redan en bild precis som vanligt men med hjälp av gyrometern, kompassen och Gps så sparas inte bara en bild utan också information om exakt vad kameran BORDE ha sett när det håller vinkel, brännvid och så vidare. Om användaren vill så sparas detta på antingen en fjärrserver eller lokalt. Denna data kan sedan visas i kameravyn a la augmented reality. När en användare närmar sig en punkt där en bild tagits tidigare av användaren själv (eller av någon annan som valt att ladda upp sina detaljer och bilder) läggs den tidigare bilden upp på skärmen med låt säga 30 procent opacitet.

Det man kan åstadkomma med en sån här teknik är att till exempel ta en bild på samma motiv under både sommartid och vintertid och sedan dessa över varandra. Lyckas man bygga upp en community runt appen så kan man lägga till alternativet att se en så kallad time lapse över en och samma plats, med bilder från hundratals användare. Eller helt enkelt en tidslinjeslider så att man kan se hur till exempel utsikten från empire state building förändrats över åren...

Vad tror ni? Är informationen man kan samla in om fototillfället tillräckligt precis för att detta ska fungera? Hur svårt skulle det vara att utveckla en sån här app?

Ursäkta eventuella stavfel, skriver från min W715... ;)

Last edited: 6 mars 2010
  2. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

inte för att vara otrevlig eller så men jag läste kanske två meningar sen fixade jag inte mer.
    ser mest ut som ett stort jobbigt textblock. Bryt gärna upp det lite så blir det mer lättläst :)

dock låter idén intressant

Last edited: 6 mars 2010
  3. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Måste säga att detta var en mycket bra ide! Programmeringen är nog inte allt för svår men det kan bli dyrt eftersom man behöver betala för utrymme och trafik.

4. hmf

hmf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tycker också det låter som en kul ide!

Din fråga om precision är viktig. För tex panoramabilder (objektet långt bort) spelar GPS:ens onoggrannhet mindre roll, däremot blir kompassens och accelerometrarnas precision avgörande för att få rätt riktning. Har själv tänkt undersöka saken i ett annat projekt så om jag hinner få fram något kan jag bidra med lite erfarenheter.