Ifån4-Android

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av ergoforcen, 4 sept 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. ergoforcen

ergoforcen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har många gånger klagat massor på min Hero och till o med ångrat mitt köp,tänkt att jag skulle nog köpt en Ifåne i stället.
    Nu efter ett år med Android och Hero har jag insett hur fruktansvärt fel jag haft. Android är helt klart framtiden och mycket bättre än ifåne . Jag är dessutom en andvändare som har orginalrom och inte vill "pilla" för mycket,jag vill att allt funkar hela tiden. Android hade massor med fel och brister men efter 2,1 är min Hero stabil och ger mig en underbar andvändarupplevelse. Jag har haft "nöjet" att prova en ifåne4 ett par dagar och blivit riktigt förvånad hur många saker som man retar sig på,saker som troligtvis hade varit en baggis att fixa till ,men det verkar som man inte bryr sig om sina kunder/andvändare utan litar på att man ändå säljer bra. Android däremot går frammåt med stormsteg och jag är ganska övertygad om att om ett år är avståndet mellan Android och Ifåne ljusår
    Framtiden tillhör helt säkert Android
    Ergoforcen

2. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Det är en blandad upplevelse för mig då jag ges tillfälle att pilla med en iPhone. Dels kan jag inte annat än att nuta av och beundra hur mjukt och smooth gränssnittet är. Android har här en hel del att jobba på. En annan sak är att gränssnittet är så enhetligt, även tredjepartsappar följer iOS-gränssnittet väldigt väl. Därtill är spelutbudet både tio gånger bredare och mycket bättre.

Medaljens baksida är att jag gång på gång märker hur mycket jag saknar sådant som jag med Android tar för givet, som widgets och möjligheten att välja och vraka mellan saker som olika musikspelare, mediaspelare, tangentbord, hemskärmsalternativ, ikoner och teman.

Vilken som är bäst är upp till var och en att avgöra.

3. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Sen är man låst till Itunes och massa annat skit

4. ergoforcen

ergoforcen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Håller helt med dig men är övertygad om att Android snart har kommit ikapp och passerat Ifåne på alla punkter

5. DigiMan

DigiMan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C

MINA ENHETER

Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    SM-N910C Exynos Octa Core
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8,4
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
  6. Niklase

Niklase Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag har beställt Iphone 4 men va nära på Android med. Anledningen att de blev Äpple va appsen, stabiliteten, batteritiden, spelen och att det som fungerar fungerar bra. Har inte ork att sitta och pilla o fixa firmwires osv hit och dit. Sen som sagt är de bra på olika saker...Android ÄR bäättre än Iphone på vissa saker och Iphone ÄR bättre än Android på vissa andra saker, vilket du väljer har nog mkt att göra med vad du vill göra med din telefon.

7. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Det är utan tvekan som så att man bör pilla en hel del med Android för att det skall komma till sin rätt. Vill man inte pilla så är iPhone i regel ett bättre val.

Lycka till med din iPhone!

8. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

de inte sant. min kompis har en x10 mini och han är helt otekniskt men har inte pillat någonting med den för att få den att fungera bra. har även provat hans x10 och den funkar mkt bra

9. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Visst, en nedlåst version av Android (som UX på X10 mini) kan köras utan pill, men bara då.

10. Niklase

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Höll på med morsans Sony Ericsson Vivaz hon fått genom jobbet ikväll. Vet inte om det är Android 1.6 på den men de sög riktigt hårt. Omständigt, krångligt och ologiskt, verkar ha hänt mkt efter 1.6 versionen för på 2.1 och 2.2 är allting så mkt enklare. Har pillat med SGS och Desire och dem funkar riktigt fint, men SE med 1.6 va inte att rekommendera.

Tack ska du ha ser fram emot när den anländer!

11. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Vivaz kör Symbian s60, inte Android :)

Symbian (s60) är enligt min åsikt krångligt, långsamt och stelt.

12. Niklase

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jaha det kan ju förklara saken :) Trodde det bara var Nokia som körde med S60.

13. Drappe

Drappe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

ne SE hade sin period med symbian innan dem upptäckte Android ;)

14. Mizz Mezz

Mizz Mezz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Där håller jag med!
    Hade en Nokia N97 med symbian och den höll på att göra mig galen.
    Ibland skulle man trycka en gång för att avsluta och ibland två utan nån som helst logiskt orsak.

Trögt och tråkigt UI,

Ibland undrar jag hur den skulle ha varit med android i?

Trodde först att alla smartphones var likadana men blev glatt överraskad över hur lätt allt är med min Mini Pro.
    Den kommer jag inte att byta bort, finns ingen anledning. <3

15. Sallis

Sallis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

16. Dawe

Dawe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Ja det finns som sagt för och nackdelar med de flesta os och plattformarna. Har man använt sig av de olika och själv skaffa sig en egen uppfattning är ju alltid det bästa. Innan jag köpte min legend hade jag en nokia n97 mini som använder symbian och det finns en del saker jag saknar från den. Innan dess hade jag en samsung omnia pro B7610 med win mobile ett kort tag men det var fel på den luren så han inte testa allt för mycket. Däremot kan jag säga att jag tyckte att symbian var både bättre och enklare att använda en windows mobile.

När det gäller android kontra ios är det samma sak där båda har sina för och nackdelar. Jag har utöver min legend en ipod touch 2g 16gb så jag använder båda dagligen och flitigt och kan jämföra.

Några av fördelarna med ios är att i de flesta program eller webbläsaren för att komma högst upp trycker man helt enkelt högst upp på skärmen så kommer man dit istället för att bläddra tillbaka. Enkelt och smidigt. I alla IM (chatt) program jag har testat på min touch när man lägger den i landskaps läget för att skriva ser man utöver tangentbordet även en del av konversationen. Det gör jag icke på min legend med samma program. Det är lite störande.

Kalendern är bättre i IOS. och att snabbt kunna redigera text och kopiera och allt där till är bättre i IOS. Tycker även att tangentbordet är lite skönare att skriva på men det är väl en smaksak.

Saker som är bättre i android är självklart multitasking. Som inte är mycket att hurra för i IOS även om det finns i v4 som jag har på min men eftersom att det officiellt inte stödjer 2:a generationen och jag inte har fått det att fungera med ett ``hackat program´´ än. Däremot fungerar bakrundsbilder utmärkt.

Gillar mer upplägget av funktionerna i alla programmen i android än vad jag gör till ios. Finns oftast mer man kan göra också. För att inte tala om i webläsaren över de olika plattformarna för android kan man ställa in och ändra hur många saker som helst medan i ios kan man inte ens ställa in en startsida i safari. Föredrar även huvud inställningarna för telefonen i android bättre än vad de är i ios. Allt hamnar oftast under inställningar dvs det finns inte inställningar man gör i de separata programmen.

På tal om surfande. På min legend när man zoomar in med multitouch eller ej så anpassas texten ordentligt vilket de aldrig gör på ios. Däremot har väl det mer med htc och göra än android.

Flytet i båda operativssystemen anser jag som bra sålänge man har bra hårdvara dvs en snabb produkt. Annars blir ju båda handikappade. Många gånger tycker jag själv att min legend är snabbare på att starta program osv än vad min ipod touch 2g är även om det inte skiljer speciellt mycket på processorn. Det är nog mer 128mb minnet som begränsar där jämfört med legends 384mb eller vad det nu är den har.

Det finns som sagt hur mycket som helst man kan sitta fram och tillbaka och diskutera om för resp nackdelar för de båda plattformarna.

Det är i slutändan upp till var och en att välja vad man vill. Däremot om man köper en iphone tycker jag personligen att man ska jailbreaka den för att man kan göra så mycket mer med den då än i orginal utförande. Android är oftast bra mycket bättre om man jämför rakt av när en iphone inte är jailbreakad. Däremot blir ju självklart en iphone mer avancerad då också och inte lika enkel att hantera som den var från början och det tar ett tag att lära sig. Tex att kunna föra över filer direkt via ett trådlöst nätverk som jag inte än har orkat sätta mig in i men det går. Eller att kunna göra den till en trådlös accespunkt osv.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.