Tips: Ilseon, en app med fokusfilter

Diskussion i 'Applikationer' startad av cladamski79, 26 nov 2025 kl 07:36.

1. cladamski79

cladamski79 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 8
    Platta:
    Samsung
    Jag tänkte dela med mig av en app som jag nyligen släppte. Den föddes ur ren nödvändighet för att lösa ett problem jag ständigt brottas med: kognitiv överbelastning och uppgiftsförlamning. Låter tungt och tråkigt jag vet, men förhoppningsvis minskar bekymmerna med min egen app...

Eftersom traditionella to-do appar bara bidrog till det mentala bruset, byggde jag en app som funkar för mig :).
    Jag behövde något som faktiskt kunde hjälpa mig, ist för overloading.

Jag har lagt till några funktioner som hjälper mig i mitt dagliga kaos:
    • Kontextfiltrering: Jag arbetar bättre när jag bara ser det som hör till den "roll" jag är i just nu (Jobb, Familj, Hälsa, etc.). Att byta kontext döljer allt annat, vilket hindrar mig från att hoppa mellan orelaterade uppgifter eller bli överväldigad av en mega-lista med blandade saker.
    • Tidsblock med stor synlig nedräkning: Detta externaliserar tid för mig på ett bra sätt. Det ger mig ett tydligt block att fokusera på, och timern hjälper till med tidsblindhet utan att vara stressande. Jag funderar fortfarande på om det är en bra idé att lägga till larm eller inte...
    • En snabb reflektionsloop: Efter att ha avslutat något skriver jag ner en kort anteckning om hur det gick. Med tiden har jag märkt mönster, vilket har varit förvånansvärt hjälpsamt för att förstå mitt eget beteende istället för att känna att varje dag nollställs.
    Jag har även lagt till saker jag personligen gillar, som speech-to-text via mina hörlurar och en dark mode med låg sensorisk belastning.

Ilseon är OSS, så den kan forkas och byggas lokalt men jag har också lagt ut den på Play Store för att göra det enkelt.

GitHub (MIT öppen källkod): https://github.com/cladam/ilseon
    Play Store: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ilseon

Tacksam för feedback!