Import av mobil

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Emilanglund, 2 jan 2015.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Emilanglund

Emilanglund Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Tjena. Satt och fundera på att beställa en china lur (clone) men hur funkar det med tull? är det slumpen som avgör om man får betala tull avgift och moms eller inte? En vän beställde en lur och han fick hem den utan några problem från tull eller nån annan myndighet. Men en annan vän fick sin telefon förstörd och fick betala för avgift !! Vet nån hur de funkar? Tacksam för svar.

2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Det är rent lotteri om du behöver tulla eller ej.

3. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Eller om din olagliga kopia blir konfiskerad av tullen och du får böta.

4. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 012
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Nej det händer sällan. Eller i princip aldrig.

5. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det hände tydligen hans vän.

6. Tablettasken

Tablettasken Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Det händer på måfå att tullen väljer att ta ut avgift för importerad produkt. Dock så bör du komma ihåg att när du importerar piratprodukter så handlar det inte om att du måste betala tull eller inte, utan att får tullen reda på att du importerar piratkopior så kommer de att förstöra den och du får betala böter, och dessutom riskerar du att bli stämd av företaget vilket du egentligen kan skita i då det är fullt juridiskt legalt att importera piratkopierade produkter för personligt bruk. Det finns ett flertal exempel när det i synnerhet kommer till märkeskläder och liknande där olika multinationella företag har hotat enskilda individer som importerat från Kina, men i grund och botten så kan de inte göra ett skit så länge du kan påvisa att du köpt varan för personligt bruk. Men var försiktig, hamnar du på tullens lista över folk som importerar sådana saker så kommer varenda liten sak du importerar bli förtullad i framtiden oavsett laglig eller inte.

7. Emilanglund

Emilanglund Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    okej tack för svar.

Jag slog min ena kompis en signal och frågade om han bad dom ändra på deklarationen innan dom skickade paketen men han hade inte sagt nånting utan bara beställt och betalat via paypal! dom China företaget kanske har det som rutin att fibbla med deklarationen så man ska slippa avgifter?
    OM man åker dit är det ju inte lönsamt att beställa saker från andra länder för om de fastnar i tullen blir det ju dyrare än att köpa i sverige i slutändan med alla avgifter.

men vad gör tullen då väljer dom ut ett random paket att inspektera? om jag beställer en mobil som är inslagen med deklaration från kina och value är 100 dollar tex. Kollar dom upp ALLA paket från såna länder och öppnar upp paketen och kollar vad som är i och skickar faktura på tullavgift? eller går dom enbart på deklarationen? Gäller detta alla land? även EU länder måste ju moms betalas. ett litet mobilskal kan då bli väldigt dyrt...

Jag har beställt mycket delar på Ebay från tyskland till min bil och har då inte behövt betala något. Men kanske låter udda nu men visste inte ens att de finns nå tullavgifter och att man ska betala moms på ALLT man handlar :P

Last edited: 2 jan 2015
  8. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Tullen förstör aldrig varor utan att först snacka med tillverkaren av den riktiga varan. Säg att Nike-skor importeras och tullen på något vis märker att de är fejk. Då kontaktar de Nike och sedan får de vara med och bestämma. Oftast skiter de i vilket så länge det inte handlar om en full container.

Böter får du inte heller att tullen. Inte för just det iaf.

Och förstörs gör varorna först efter ganska lång tid. Om du inte hämtar ut en vara så kan det förstöras men först efter rejält lång tid och efter upprepade försök av tullen i att få tag i dig.

Risken att tullen skulle ta din telefon, ifall den är ett plagiat, är väldigt nära noll. Det är mer värdet de kommer titta på och avgöra ifall de skall skicka en räkning eller inte.

Värt att tänka på är väl också att tullen inte kollar alla paket. LÅNGT ifrån. De har omöjligtvis folk till att ens kolla 20% så noga som det är snack om här. De går oftast på tips. Här en del av containerhamnen i Göteborg:
    https://www.google.se/maps/@57.6907237,11.8566928,1064m/data=!3m1!1e3

Lycka till att hitta en telefon där i och dessutom sätta fast köparen för plagiat :P

9. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Min mamma åkte på tullavgift en gång på ett par ÄKTA märkesskor från USA. Avgiften var lika hög som priset på skorna så i slutändan blev det dubbelt så dyrt som vid beställning [emoji14] det där är dock väldigt ovanligt jar jag hört.

10. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Att få betala moms + tull vid import från USA är mer regel än undantag. Klart man får betala även om de är äkta, tull och moms är inte böter.

11. kalleboston

kalleboston Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

MINA ENHETER

Telefon:
    Byter ofta
    Tror mfm har helt rätt. Jag har aldrig sluppit betala tull från USA. Blir några beställningar per år.

12. djjokke

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Jaha, trodde det gällde samma som för exempelvis Kina.

13. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    I teorin är det samma men i praktiken är det mycket större risk att bli tullad från USA än från Kina (även om jag blivit tullad från båda). Antar att posten gärna tullar från USA eftersom det brukar vara dyrare saker och återförsäljarna brukar skriva hela värdet på tulldeklarationen.

14. djjokke

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Ja det är ju förståeligt.

15. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Allt som köps utanför EU skall betalas moms+tull på. Varje import med andra ord. Utanför EU = tredjeland = import/export. Tullsattserna finns i TARIC på Tullverket.se om man vill veta vad man kan åka på innan köpet.

Moms skall man som sagt alltid betala när man importerar. 6%, 12% eller 25% beroende på vad du köper.

Detta missas som redan är sagt ganska ofta. Speciellt vid mindre belopp och mindre paket. Jag behöver väldigt sällan betala något alls när jag köper saker som är små. Brev åker alltid igenom men även paket slinker igenom oftare än sällan.

Det var blodigare när man beställde som företag. Då granskas allt och man åker så gott som alltid på tullavgifter och moms även ifall varan man beställde var något prov som vägde 100 gram och kostade 10 dollar. Beloppen att betala var inte det tråkiga. Det var att det fastnar i systemet och leveraras senare än vad man trodde.

16. SHM

SHM Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 367
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Såhär ligger det till. Har gjort över 100 beställningar och åkt på tullavgifter samt moms en enda gång. Väljer du ett långsamt fraktalternativ såsom China air mail eller liknande är risken minimal. Väljer man en av de snabbaste fraktalternativen såsom EMS eller liknande så är risken väldigt hög.

Dessutom borde du tänka om. Det är bättre att köpa ett känt kinesiskt märke än en klon. Kloner har oftast väldigt dålig kvalitet jämfört med kända kinesiska märken såsom Xiaomi och liknande. Döda pixlar och annat kan du förvänta dig om du beställer en klon.

17. SMASHerano

SMASHerano Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Min syrra har beställt massvis med grejer från utlandet men aldrig behövt tulla, rent lotteri skulle jag tro :)

18. Hcore

Hcore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro
    Får man betala tull och moms för recensionsexemplar?

19. Psykos

Psykos Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Haha givetvis.

20. Lidback

Lidback Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Trådstatus: