Import via Borderlinx

Discussion in 'Allmänt' started by mrmozart, Jan 18, 2010.

1. mrmozart

mrmozart Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag lägger den här frågan under allmänt då det inte bara är Nexus One som det här kan komma upp för.

Jag beställde en Nexus One via Borderlinx och betalade först ca 565 USD för telefon+usa moms till Google. Därefter betalade jag ca 180 USD till Borderlinx för expressleverans till Sverige via DHL. Som jag förstod inkluderade detta tullavgifter?

Nu säger DHL att jag ska betala en tullavgift till dem med? Hur mycket vet jag inte ännu, utan det får jag se när leveransen kommer.

2. svanlund

svanlund Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det skall inte vara några extra kostnader utöver det du betalar till Borderlinx. De agerar mellanhand och du betalar helt enkelt allt till dem. Jag hade inget problem med detta.

3. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Du får skilja mellan tull och moms. Tullavgiften är en sak, faktum är att jag har för mig den är mkt liten eller inget alls för telefoner. Moms däremot får du betala på värdet av varan + kostnaden för frakten.

Jag har inte sett vad Borderlinx skriver men när jag köpte min Kindle från Amazon (den skickas från USA) så fick jag betala extra till Amazon så det täckte tull/moms och sen så skickade de paketet så att alla avgifter/moms fakturerades Amazon (sändaren) istället för mig (mottagaren). Faktum är att jag sen fick tillbaka pengar eftersom det blev över.

Om Borderlinx lovar att de ska ta alla avgifter + moms så ska de skicka på samma sätt, d v s att sändaren tar alla kostnader och då ska du självklart kontakta dom och prata med dom. Om de däremot bara täcker tullavgift och inte nämner moms så är det tyvärr inte mkt att göra antar jag.

Jag köpte via IO och körde inte repair/gift men klarade mig ändå än så länge från någon tull/moms. Vi får se om det kommer efterkrav.