Fråga: Import vs svensksåld

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Mockarutan, 3 december 2011.

1. Mockarutan

Mockarutan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag sitter och funderar på om jag kanske skulle importera en Galaxy nexus... har följt de flesta trådar på swedroid om Nexus nu i ca 2 veckor men jag kan inte bestämma mig om det är en bra idé...

Så jag tänkte kolla om folk kan fylla i den lista av pros & cons när det gäller en importerad Galaxy nexus.

Import:
    +Får den antagligten nästa vecka
    +Billigare
    +Ingen fördröjning av uppdateringarna (Vad man nu ska tyda av det Samsung säger)

-Ingen lätthanterlig garanti? (Ni som har erfarenhet, berätta gärna hur det fungerar)
    -Något i telefonen kanske inte är på svenska? (Spelar ingen större roll för mig, kör min legend på engelska ändå)

Fyll gärna på med saker... men om den där listan är typ korrekt så kär jag köpa en importerad snart...

2. Moomin

Moomin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Är rätt smart å köra svenskt då det inte är någon risk alls för support och garanti problem.

3. Mockarutan

Mockarutan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Där tillförde inte så jätte mycket för mig i mitt val... Är det någon som faktiskt vet hur det fungerar med garantin?

4. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.292
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Normalt sätt så skall det inte vara några problem med garantin eftersom företag som Samsung brukar lämna "world wide garanti".
    Problemet som kan uppstå är att det inte finns något inlämningsställe om man importerar den då man normalt använder inköpsstället som inlämingsställe.
    Hittar man bara rätt serviceställe brukar man dock kunna skicka den dit själv med kopia på kvitto och garantibevis, dock kan det även här ta längre tid eftersom de som kommer in från svenska återförsäljare prioriteras.

Detta är som sagt hur det normalt brukar fungera om man köper något via import.

Mockarutan gillar detta.
  5. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Nej, Samsung lämnar inte "worldwide warranty". :( Detta är allmänt känt om man Googlar runt lite eller pratar med folk som haft med dem att göra. Troligen har det att göra med att garanti-avtalen och vad som räknas som ett fel skiljer sig mellan länder ibland.

De verkar ha det uppdelat i regioner. Tydligen är det oftast så enkelt som att om garantibeviset i kartongen är skrivet på ditt språk (dvs. om svenska är ett av språken på det) så är det lugnt, om man ska tro tidigare trådar rörande Tysk-importerade telefoner.

EDIT: Det bör ju dock inte vara något problem att hantera det genom butiken man köpte den då de fortfarande borde ha rätt att lämna in den åt dig i rätt land.

Last edited: 4 december 2011
    ClubExclusive gillar detta.
  6. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.292
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Låter inte speciellt serviceminded av Samsung, att det kan skilja på vad som räknas som fel är en sak men man borde få lämna in den för de fel som täcker den regionen man bor i.
    Jag menar en trasig skärm är en trasig skärm i vilken del av världen du än befinner dig i.

Sen är det som du säger att man kan alltid ta den långa vägen och skicka den tillbaka till försäljaren och låta dom ta hand om ärendet.

7. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Det är inte unikt för Samsung. HTC har väl samma policy

Sent from my Nexus S using Tapatalk

8. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Nej, HTC har garanti worldwide på alla sina telefoner. Undantaget är om det är en modell som specifikt sålts brandad av en operatör (exempelvis HTC Magic som såldes först i Tyskland och vissa andra länder i Europa).

9. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Inte när jag skulle laga Nexus 1. Då fick jag lov att skicka den till England. Eller missuppfattade jag frågan?

Och har även en polare som fick lov att skicka den till England.
    Worldwide för mig är att man kan lämna in den i Sverige.

10. Snö

Snö Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Nästan alla jag sett här på forumet som importerat sina lurar har väl fått betala runt 6000kr för den så billigare blir det väl inte.

11. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Man behöver faktiskt inte skicka den till England längre sedan den började säljas av vissa operatörer här. Servicen i Sverige sköts dock av Anovo vilka har ett väldigt dåligt rykte, till skillnad från HTC i England som har ett väldigt bra rykte.

I början stämmer det att man behövde skicka den till england för reparation dock, men det var just på grund av att inga reservdelar och liknande fanns i Sverige då den inte såldes här eller i närliggande länder. Var du hade köpt den spelade dock ingen roll. Har du köpt den i Hong Kong kan du fortfarande lämna in den hos Anovo nu eller skicka till HTC i England. Det är detta som skiljer sig från Samsung då de hade krävt att du skickar ner den till Hong Kong för reparation.

Den är som du säger dyrare att importera just nu då UK tenderar att kunna ha högre priser på elektronik ibland, troligen pga. att dollar- och pund-priserna brukar vara ungefär samma. Folk har också valt express-frakt i många fall. Import från Tyskland blir några hundralappar billigare än i Sverige.

Last edited: 5 december 2011
  12. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Jag tror att jag förstått det som följande (och blunden la till ännu mer info som ser ut att bekräfta detta, under skrivande stund):

För worldwide warranty:
    När du får ett garanti-relaterat problem med din produkt, kan du gå till en Svensk återförsäljare/handlare/leverantör av din pryl och säga "Den här är sönder, make fix." och så löser de problemet. Oavsett om du köpt den i Kina, Sverige eller USA.

För icke-worldwide warranty:
    Då får du ta tillbaks den till landet du köpte den och felanmäla den där. Troligtvis blir det nog då ett mail/telefonsamtal till landet där man köpt den och se till att man får ett garanti-ärende registrerat och sen skicka prylen till den adress som kommer fram ur konversationen.

Last edited: 5 december 2011
  13. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Har en polare nu med N1 som behöver skicka den till England det uppgifter som HTC har gett honom.
    När ändra dom det.
    Han kontakta dom förra veckan gav dom fel information då?

Det är en hårdvarusak dvs knappen som man sätter på telefonen har gått sönder.

Sorry om jag går offtopic. Men det låter ju lustigt att HTC säger åt han att skicka den till England när han skulle kunna skicka den till närmsta serviceställe.

14. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Det är flera som fått uppmaningen att skicka den till Anovo också. HTC i England gör ofta ett bättre och snabbare jobb än Anovo dock så han ska snarare vara glad. Sedan har jag ju också som sagt påpekat att mobiler som inte officiellt säljs i landet är lite av gränsfall då det inte alltid finns tillräckligt med reservdelar eller expertis hos det lokala servicestället för att hantera telefonen.

15. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Jo. Hört om Anovo har andvänt dom 2 ggr med min dotters mobil har varit snabbare än tåget och fixat.
    Men antar att alla inte är lika lyckliga.
    Sorry om jag går offtopic. Lägger ner innan det spårar totalt ^ ^

16. cyprox

cyprox Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Har börjat tröttna på all ovisshet när mobilen verkligen går att köpa i Sverige och är nu jäkligt sugen på att köpa en från mobiloutlet- som har engelsk i lager.

Det jag undrar är vad som skiljer svensk från engelsk. Är det bara ordlistan vad man vet?

Sent from my Nexus One using Tapatalk

17. eXeem

eXeem Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Galaxy S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S9+
    Platta:
    MediaPad M5 10.8
    Ja köpte min från england den har svenskt språkstöd i menyer och tangentbord. men svenska ordlistan finns ej. själv kör jag med Swiftkey då jag får svenska ordlistan därifrån. Det är klart jag gillar tangentbordet som följer med telefonen och jag tror den kommer vara riktigt nice med svensk ordlista.
    Det kanske kommer gå att fixa ordlistan i engelska telefoner när väl den svenska kommer ut... borde väll inte vara så svårt att modda in den kan jag tycka.. men det är såklart bara spekulationer just nu.

Själv så hade jag inte tålamod att vänta på den svenska enda anledningen till att jag beställde den. ca 5750kr med frakt + svensk laddare så billigare blev det inte. Att behöva skicka den till england om den går sönder känns inte som en katastrof för mig. det är ju ändå ett grannland där man förstår vad dom säger ;)

18. ther

ther Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Telefon:
    Google Pixel 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4
    Min N1:a har varit på lagning i UK två ggr. En för att jag spräckt skärmen (dvs. frakt och rep-kostnad stod jag för) samt för trasig powerknapp vilket var ett garantiärende där HTC även stod för frakten.

19. simonjoh

simonjoh Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Lite info angående garanti när man köper från UK eller liknande:

Antar att detsamma gäller för oss..

Gnex international warranty - xda-developers

20. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Vi har en Samsung Service Point här i Kista.
    Jag knallade förbi där för ett tag sedan och frågade beträffande garanti på min Nexus S.
    Min Nexus S är US import och han sade "Vi fixar i den mån vi kan men vi lagerhåller inte
    alla delar till den".

På honom lät det som om det inte var några problem att laga den luren iaf.
    Kan kika förbi och kolla om min nya telefon kan få hjälp vid behov.

De verkade schyssta iaf :)

I övrigt gäller garantin i regionen luren är köpt.
    På en SE-telefon står det t.ex NO,SE,FI,DK.. då är det där garantin gäller.
    Har ej läst på lådan för Nexusen men där står det något liknande.