Importera meddelanden från en Symbian baserad Nokia telefon?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Fractalogic, 1 jan 2011.

1. Fractalogic

Fractalogic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Hej!

Jag arbetar just nu med att överföra mina kontakter, meddelanden och bilder från Nokia N73 till HTC Desire. Jag har redan överfört kontakter och bilder. Jag ser nu bara över vad som finns kvar och i fall jag har missat något innan jag nollställer telefonen. Det som återstår är meddelanden. Meddelanden vill jag ha kvar men jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att rädda dessa.

Hur exporterar man meddelanden från en Symbian baserad Nokia telefon?

Ett sätt som jag känner till är genom att använda Nokia PC Suite. I den startar man Nokia Communication Center. Där kan man välja att visa meddelanden (Messages). Sedan markerar man de meddelanden man vill exportera och går in på File och sedan Export. De format som finns att välja på är CSV (Comma Separated Value) och VMG (vMessage). Om man markerar alla meddelanden, eller mer än ett, så kan man endast välja CSV som format.

Hur importerar man meddelanden till en Android baserad HTC telefon?

Här är jag helt vilse. Jag har HTC Sync 2.0.28 installerad på datorn men jag hittar inget alternativ i den som har med meddelanden att göra. I Sync Manager kan man ändra inställningar för synkronisering men där finns endast alternativ som berör kontakter och kalender. Så hur gör man då?

Kan en Android baserad telefon läsa meddelanden i CSV eller VGM format som Nokia PC Suite erbjuder? Om inte, i vilket annat format lagras då meddelanden i Android telefoner?

Tack på förhand!

2. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Ska det verkligen behöva vara så omständligt som det beskrivs på Vinod Mishras blogg?

Det är ju en ganska komplicerad process för en så enkel uppgift. Jag har redan hälften av de program som nämns och jag skulle nog kunna göra det men det är ju väldigt omständligt. Dessutom kräver det att jag rotar telefonen. Finns det inget enklare sätt?

Länk:
    http://vinodmishra.com/2009/09/how-to-import-smss-from-nokia-to-htc-android-devices/

3. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag har till sist använt metoden som beskrevs av Miha Vrhovnik på http://www.simail.si/nokia2androidsms/. Hans metod var den enklaste av alla de metoder jag har läst mig till och det involverar inte att man "rootar" sin Android telefon.

Allting fungerade klockrent! Inga problem alls! SMS Backup & Restore till och med skapade automatiskt trådar av de meddelanden den importerade. Mina gamla meddelanden har nu äntligen migrerat till min nya Android telefon. Jag kan starkt rekommendera Mihas metod.

Hans metod är i stort sett identisk med Alexander Ginkels metod på hans blog på http://blog.ginkel.com/2009/12/transferring-sms-from-nokia-to-android/. Främsta skillnaden är att Miha använder ett egenutvecklat Windows verktyg (Nokia2AndroidSMS) för att extrahera meddelanden från telefonen i ett format som SMS Backup & Restore kan förstå.

Det är mycket enklare och snabbare än att använda Gammu så som Alexander gör. Det är en kommandorads version av Wammu som är ett program för att hantera personlig data i mobiltelefoner så som kalender, kontakter och meddelanden. Gammu är väldigt jobbigt att ställa in och få det att fungera. Mihas program Nokia2AndroidSMS är inte svårare än att köra och klicka på högst två knappar.

Så den som också funderar på att migrera sina meddelanden från en Symbain baserad Nokia telefon till en Android baserad telefon av valfritt märke, se då metoden som beskrivs på http://www.simail.si/nokia2androidsms/. Sprid ordet vidare! Det finns säkert fler som vill kunna läsa sina gamla Nokia meddelanden i sin nya Android lur.