Info om x10 mini

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av thisisems, 29 aug 2010.

1. thisisems

thisisems Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har 2 frågor angående x10 mini.

Den första är om man kan med den, som med en iphone, göra skärmdumpar? Någon som vet hur man gör då eller om det är möjligt?

Den andra är om det är någon som har förslag på bra appar till mobilen? Fick ett förslag om Advanced Task Killer, som stänger av alla öppna appar i mobilen som inte blir avstängda fast än man avslutar programmet. Helt klart ett bra program att ha i mobilen, några fler bra appar man borde införskaffa sig?

2. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Fråga 1: Går utmärkt att göra med ShootMe. Men kräver root.

Fråga 2: Börja med att läsa denna...

3. Istvan

Istvan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Task Killers behövs inte.

4. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

Precis. gör oftast mer skada än nytta.

5. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Går faktiskt att ta screenshots utan att roota med... Om man vill ta den vägen ^^

6. x10christian

x10christian Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2
    Telefon 2:
    Samsung S9
    Telefon 3:
    Samsung
    Platta:
    iPad
    Info:
    7-tum
    Övrigt:
    Chrome, Sony SW3, Garmin 6
    Hur gör man då?

Sent from my X10i using Tapatalk

7. thisisems

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad innebär Roota då? (jag är inte så hajj på det här med androidmobiler än).

Varför är inte task killer bra för då? Annars stänger ju programmen aldrig av sig ju och drar bara en massa batteri?

8. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

De flesta program på en android stängs automatiskt av när de inte är synliga.

9. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Android är byggd på Linux, och i Linux så kallas "Administratörsrättigheterna" för "root"...

För att komma åt och ändra system-filer och annat lulul, så måste du vara Admin, och alltså Root...
    Och ingen telefon säljs rootad, så root måste du fixa själv , och då tar du bort garantin. Men men ....

Taskkillers ska inte användas, de slukar batteri bara... Och gör ingen nytta.
    Linux har ett bra sätt att använda sitt minne...

Säg att du startar lite spel, och när du spelar så tas en del av RAM-minnet upp av programmet. Och sedan när du inte vill spela mer, ja då sparar du och pausar och "går ifrån" spelet.
    Spelet ligger kvar i RAM-minnet och "sover". Och om du vill spela spelet igen, så "vaknar" minnet och du kan starta spelet snabbare.

Men om du startar ett annat spel, som behöver minne, då säger Spel2 till Spel1 - "Hörrudu, nu ska jag ha plats i RAM-Minnet, nu får du ge mig lite yta". Och Spel1 bara : "Aah shit sorry, somna visst, ja här har du lite minne så att du kan köras".

Och så fungerar det, och därför gör taskkillers ingen nytta, utan bara förvärrar. Och slukar batteri.

Det finns en uppsjö inlägg om detta :).

10. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Vad har du fått detta ifrån? Läst källkoden och satt dig in i hur Android fungerar? ;)

Program du inte använder drar ofast inte batteri, de ligger i princip bara cachade i minnet tills du använder dem igen. Självklart finns det buggiga, dåligt designade program så vill man ha sådana installerade kanske en task killer är en bra idé. Själv föredrar jag att avinstallera skit. Enda dåliga programmet jag har installerat är Spotify eftersom jag inte hittat något bättre alternativ.

11. thisisems

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Haha, nej jag fick höra det av en vän som föreslog Advanced Killer åt mig :)
    Men om t.ex då webbläsare & sådana program som använder sig av datatrafik ligger i cachade, är dem alltså nedstängda då och drar ingen datatrafik, och dyl? Därför jag använder Ad. Killer för att slippa utifall att det drar datatrafik.

12. thisisems

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Taskkillers ska inte användas, de slukar batteri bara... Och gör ingen nytta.
    Linux har ett bra sätt att använda sitt minne...

Säg att du startar lite spel, och när du spelar så tas en del av RAM-minnet upp av programmet. Och sedan när du inte vill spela mer, ja då sparar du och pausar och "går ifrån" spelet.
    Spelet ligger kvar i RAM-minnet och "sover". Och om du vill spela spelet igen, så "vaknar" minnet och du kan starta spelet snabbare.

Men om du startar ett annat spel, som behöver minne, då säger Spel2 till Spel1 - "Hörrudu, nu ska jag ha plats i RAM-Minnet, nu får du ge mig lite yta". Och Spel1 bara : "Aah shit sorry, somna visst, ja här har du lite minne så att du kan köras".

Och så fungerar det, och därför gör taskkillers ingen nytta, utan bara förvärrar. Och slukar batteri.

Det finns en uppsjö inlägg om detta :).[/QUOTE]

Missade visst detta inlägg! :)
    Men det lät ju bra, så jag behöver alltså inte Task killer alls, lät ju skönt på sätt och vis :) Men vet inte hur man stänger av program helt annars, i många program finns det ingen "avsluta" eller logga ut knapp? :s

13. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Missade visst detta inlägg! :)
    Men det lät ju bra, så jag behöver alltså inte Task killer alls, lät ju skönt på sätt och vis :) Men vet inte hur man stänger av program helt annars, i många program finns det ingen "avsluta" eller logga ut knapp? :s[/QUOTE]

Inga program "avslutas" som när du trycker på krysset i Windows XP, det ligger bara o sover istället.. Tills det behövs väckas igen, eller något annat program behöver utrymmet.

Och när något program sover, så kan inte datatrafik användas :).
    Men om du vill vara säker på det, så använd APN-droid för att stänga av all datatrafik. :)

14. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Vet inte om SE gjort något med browsern i x10 mini, men normalt sett i Android så laddar browsern klart sidan den håller på med, väldigt smidigt eftersom man kan klicka på en länk, gå och göra något annat (läsa epost eller så) och sen gå tillbaka till browsern när den laddat klart. Vill man inte det så kan man ju stänga fönster eller stoppa laddningen från menyn.

I övrigt så beror det ju lite på programmen hur det blir med datatrafik. De flesta gör nog rätt och stoppar all kommunikation när de inte är synliga. Och de program som synkar data i bakgrunden har oftast inställningar för hur ofta de ska göra detta.

Om man i dialern slår *#*#4636#*#* och sen väljer battery history och sen i den överst komboboxen väljer network usage så kan man se vilka program som laddat data sen man kopplade ur mobilen från laddaren. Har något program laddat data trots att du inte använt det eller stängt av bakgrundsuppdateringar så är avinstallation ett effektivt sätt att lösa problemet. :)

Själv har jag på bakgrundssynk för Google kontot, twitter, facebook, ett exchange konto, Google listen och vad jag kan se så påverkar det inte min batteritid nämnvärt och drar inte så mycket data heller.

15. thisisems

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men hur avinstallerar man program då? (haha, tusen frågor jag vet, men jag är värdelös på min egna telefon) :)

16. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Inbyggda program kan man inte avinstallera. Program du installerat via market avinstallerar du lättast genom att öppna market, välja downloads och sen välja programmet du vill avinstallera och trycka på uninstall knappen. Eller vad det nu kan heta på svenska. :)

17. thisisems

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo jag vet att de man själv laddar ner kan man trycka på ett rött kryss när man ordnar ikoner, men så inget av de andra programmet som finns förinstallerade i mobilen går att få bort? Tröök ju! Det där wisepilot kostar ju pengar om man vill fortsätta använda det så det är helt onödigt att ha kvar, blah! :o

18. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Jo, det allmänna skräpprogramsproblemet i datorvärlden finns även i Android telefoner. Man kan iofs roota mobilen men det är ju ganska löjligt att det ska behövas. Men så länge alla köper mobiler trots inbyggd skräpprogramvara och annat så lär det inte ändras.

Ganska nöjd med min Nexus One iofs där endast Amazon mp3, Facebook och Twitter var förinstallerat.

19. Mizz Mezz

Mizz Mezz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hihi, rolig och begriplig beskrivning
    <3

20. DanielMalmgren

DanielMalmgren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Jag måste säga att jag tycker ni är lite väl generaliserande när ni skriver bara att "Task killers ska inte användas!". Alla beskrivningar här ovan stämmer säkert, men när jag installerar upp en Android-telefon så ser jag alltid till att installera ATK. Inte för att frigöra minne eller något sånt trams, utan för att det faktiskt händer att ett program blir allmänt dumt och hänger sig. Då är det faktiskt väldigt bra att ha en task killer nära till hands så man kan döda just det programmet.

Just my five öres.

/Daniel