Fråga: Inför köp av N5, ni som har en kolla hit!

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av Partille, 6 jan 2014.

1. Partille

Partille Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Har kollat runt riktigt mycket nu på en Nexus 5 och är en mobil jag har fått ett villha begär av. Iallfall, har sett många har problem med sina knappar som är lösa osvosv, är det något ni har fått uppleva på era mobiler? Skärmen är jag också riktigt fundersam på pga. att den är LCD. Äger en S3 mini nu med AMOLED display och är bra betraktningsvinklar hur jag än vinklar och känns som att detta är något som kommer störa en lite när man väl har haft denna lyx på min nuvarande telefon. Har kollat på en Galaxy mega som har LCD skärm, tycker den har riktigt dålig betraktningsvinkel, medans iPhone som också har LCD känns som AMOLED skärm.

Så min fråga är om ni har några barnsjukdomar på eran N5?
    Samt hur betraktningsvinklarna är på eran lur?
    Tycker ni mobilen är värd pengarna för att slippa massa bloat o få äkta google experince?

Tackar för alla goda svar!

/ Partille

2. maxperes

maxperes Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Betraktningsvinklarna är det inga som helst fel på :) Alla "normala" vinklar är precis som de ska.
    Ang. knapparna så ska det väl vara fixat i senare batcher? På min är det löst, dock inte så mycket att jag bryr mig om det! Har 310.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Partille gillar detta.
  3. Partille

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Härligt att betraktningsvinklarna är bra, kollar man på swedroids bilder så ser den dock inte alls bra ut, något som lurar i bilderna eller?

Så din är 310? Då är det den allra första batchen som gjordes om jag inte har fel? Tänkte att jag väntar tills slutet på månaden för att vara på säkra sidan innan jag handlar den så man inte får ett dålig exemplar när man kan få ett bra :)

EDIT: Du upplever ingen lightbleed heller förresten?

Last edited: 6 jan 2014
  4. Jens

Jens Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Jag har tidigare haft One X, S3 samt LG av olika modeller. Man får inte den telefon som har längst batteritid med Nexus 5, man får inte det värsta av något, men den är bra nog och vansinnigt snabb! Vanilla kommer jag aldrig lämna, det är verkligen så bra som jag hoppades på, nu har jag både Nexus 5 och 7 och kunde inte vara nöjdare.

Glapp, vinklar osv. Är inget jag tänkt på, det är däremot inte en HTC One i byggkvalitet.

Köp är mitt råd.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

5. Partille

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Batteritiden klarar jag nog mig med då jag har 1500mAH på min nuvarande telefon och klarar fint med det. Är det samma display på Nexus 7 och Nexus 5? Har haft en sådan tidigare och uppfattade inga problem med betraktningsvinklar, ytterst lite lightbleed men inget jätteproblem enligt mig.

6. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Betraktningsvinklarna är definitivt sämre än på min gamla HTC One X (och min ännu äldre HTC Desire), men man märker det inte vid normal användning. Det är mest om jag ska kolla klockan på natten eller stänga av alarmet på morgonen utan att plocka upp telefonen från sin plats bredvid sängen, eftersom jag då ser telefonen från en ganska extrem vinkel. Men som sagt stör det inte vid normalt användande, och jag tycker verkligen att telefonen är värd pengarna!

7. Bebben

Bebben Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har haft min telefon inte ens en vecka nu, och här är några synpunkter från min sida:

+ Ruskigt jäkla snabb, rent ut sagt.
    + Känns kvalitativ på något vis.
    + Troligtvis mest prisvärda telefonen idag.

* Betraktningsvinklar: Sämre än några telefoner kanske, men absolut inte dåliga. Inget jag stör mig på alls. I övrigt en mycket bra skärm med både upplösning och färger.

- Batteritiden. Jag tar ur laddaren kl 4.45 på morgonen, och kl 10 på kvällen har jag 10-15% batteri kvar. (Har inte ändrat några inställningar gällande strömförbrukning osv)
    Ska jag vara uppe längre en kväll/natt så laddar jag telefonen någon gång på dagen också. Jag lyssnar en del på Spotify med bluetooth-headset, antar det är det som drar en del.

Jag hade i dagsläget inte köpt någon annan telefon, totalupplevelsen med ett rent Android, rappheten och displayen gör den till en väldigt bra enhet.

8. maxperes

maxperes Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Ja innan jag köpte luren var jag också orolig över betraktningsvinklarna, såg bilderna på av swedroid, väldigt överdrivna av någon anledning om du frågar mig :)
    Precis, första. Du gör rätt i att vänta så du med större chans får den nyaste batchen!

Nej det kan jag inte påstå att jag gör, ingenting vid vanligt användande i alla fall :)

9. Lamoken

Lamoken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sony Xperia Z3
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova launcher
    Platta:
    Lenovo Yoga 2 10"
    ROM:
    Stock
    Klart nöjd med en vanilla-telefon! Bästa luren so far men då jag endast kört HTC-lurar (Magic, Desire, One X) innan har jag inte så mycket annat att jämföra med.

Skulle jag köpa idag så skulle det stå mellan G2:ans batteritid och N5:ans rena installation.

10. Partille

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för alla bra svar. Får lägga en beställning vid löning! :)

11. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Svart är det som blir sämst vid snea vinklar, och har du otur är det vita lite gulaktigt samt dålig samtalskvalitet i andra änden. Annars inga problem! Finns ingen annan lur jag hellre vill ha trots att N5 inte är perfekt. För stora ikoner i app drawern också förresten :P

12. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Förstår att man oroar sig över betrakningsvinklar efter ha läst Swedroids recension men helt ärligt jag har aldrig ens tänkt på de. Det är inget som man tänker på och jag ser verkligen inga problem med vinklarna öht. Jag är svinnöjd med mitt val. Den är snabb som en blixt och den är stabil på både skärm, prestanda, batteri så de räcker å blir över för min del.

13. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Just betrakningsviklarna var det som gjorde att jag avvaktade. De såg ju för tragiska ut på swedroids bilder. Men efter att en kompis skaffat en som jag kunde testa lite kunde jag likt många andra konstatera att problemet är oexisterande... Åtminstone för egen del. :-) Då kommer jag från en S4a (och alla i serien innan dess) och har alltid varit lite skitnödig att byta ner mig från Amoled.
    Min n5 dimper ner i lådan vilken dag som helst. :-D
    Ett tips är att du skaffar 32gb versionen från bazula om du hade tänkt ha musik och bilder lagrat på den. 16gb kan bli lite snålt.

14. Talvathir

Talvathir Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Skramlande knappar är inget problem, iallafall låter de inte mer än kameran när man ruskar på telefonen ;). Betraktningsvinklarna är dock tragiska, ligger min N5 på ett bord bredvid min N7 2013 så har jag en mörk och fin bild på 7:an medan N5:an är en mjölkvit, dassig sörja. Förvisso inte ofta man kikar i de vinklarna, men problemet finns ju där, sen om det stör är ju en fråga för var och en. Resten av telefonen är dunderbra, riktigt snabb och "smooth" i alla lägen.

15. gute88

gute88 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Bra telefon, min har två repor som går att känna med nageln. Detta efter att jag hade haft telefonen I en vecka, och varit otroligt försiktig. Min n4 klarade at tappas i asfalten utan märke, helt otroligt

16. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Inga repor på min. Så är jag inte överdrivet försiktig med den. Har haft den sen den kom ut. Du har nog bara har otur.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

17. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Också haft den sen den kom, kör helt utan skal eller skydd och den ser fortfarande ut som ny :)

18. RoadHazard

RoadHazard Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    72
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Betrakningsvinklarna är inte på topp, men det är inget som stör vid normal användning.

Vad som oroar mig mer är den generella kvaliteten, som inte verkar jättehög. Min första N5 hade döda pixlar och lösa knappar, min andra (nuvarande) är fri från de problemen men har istället damm under displayen. Ska hämta ut en tredje i morgon, håller tummarna... Men kanske är det bara jag som har haft otur.

19. Partille

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kommer med en fråga till. Hur kan batteritiden ställa sig mot min nuvarande telefon? Har en S3 Mini som jag klarar mig en dag på. Någon som är lite klurig på detta o kan komma med ett ungefär om de är bättre eller sämre batteri på nexusen?

Okej intressant. Vilka tillverknkngsmånader har du haft (310,311 osv) samt posta vilken månad den du hämtar imorgon är tillverkad. Även var du hämtar ut den, om de är netonnet eller var..

20. malajo

malajo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    131

MINA ENHETER

Det var väl lite snack vid releasen att det kanske kunde finnas 2 olika skärmar på N5 eller?
    Nu när jag läst i denna tråden börjar jag tro på det.
    Kollar jag betraktningsvinklarna på min lur ser jag verkligen ingen skillnad alls hur mycket jag än vrider på den.
    Tycker den är lika tydligt ända tills man inte ser den mer, till man har vridit den ut synfältet alltså.

Knapparna har jag inte märkt några problem med heller.

Jag e jättenöjd alltså :D