Problem: Inga notifieringar med WiFi

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av zitalena, 11 feb 2013.

1. zitalena

zitalena Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Här är ett intressant problem som varken jag eller företagets IT-tekniker kan finna lösningen på:

Jag har en Samsung Galaxy SII med Telenorabonnemang. Hemma har jag ganska taskig mottagning, och skall jag t.ex. posta ett inlägg till Facebook så får jag oftast Inget nätverk och så försvinner det jag skrivit ut i intet. Skall jag lägga upp ett kort så måste jag koppla på WiFi, annars går det inte.

Varför har jag inte WiFi på alltid när jag är hemma? Jo, för jag får inga som helst noftifieringar med WiFi igång. Inga Gmail, eller meddelanden från Wrapp, Wordfeud, Quizkampen och andra spel. Nada. Inte förrän jag stänger av WiFi, då rasslar de in snabbt.

Det kan inte vara routern det är fel på, för jag har en Samsung Galaxy 10.2 surfplatta också, som endast har WiFi-anslutning, och den får jag alla mail och notifieringar på (har nästan identiskt med appar installerade på telefonen/surfplattan). Just nu testar jag att ha telefonen inkopplad på jobbets WiFi, och vår IT-tekniker, som har samma telefon, får mail utan problem, men inte jag.

Sedan jag fick denna telefonen har jag totalbytt operativsystem 2 ggr (d.v.s. fabriksåterställt och rensat cachen) och gjort 2 vanliga fabriksåterställningar. Inget funkar. Så här har det varit från första början i september 2011.

Kollegan och jag har gått igenom telefonerna och ser att vi har samma inställningar.

Någon som har en idé om vad detta kan vara? Mycket irriterande problem. Jag hade hoppats att det skulle lösa sig när vi installerade JellyBean i fredags, men icke.

2. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

Det här var ett konstigt problem.

Jag tänker på den bugg som beskrivits i andra trådar som gör att en viss app - under en viss tid, kanske tre fyra dagar - inte kan ansluta över 3G utan KRÄVER Wifi. Låter som att det här kunde vara något liknande fast i så fall omvänt givetvis.

Det är ingenting som ändras under Inställningar --> Konton och synkning när du har Wifi påslaget respektive avslaget?
    En spontan tanke är att du har någon gammal app som du någon gång i tiden tog ner för att styra synkning som du sedan glömt bort? Jag hade en sån som inte fungerade men efter någon uppdatering flera månader senare satte den igång och jag förstod inte varför synkningen inte fungerade (då var det en inställning tidsmässigt jag hade gjort, "synka bara en gång per timme").

zitalena gillar detta.
  3. zitalena

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag får svara nej på alla frågorna. Jag har ingen som helst kunskap eller intresse av att hålla på och pilla med telefonen, så jag har bara "vanliga" appar installerade. Inga avancerade spel eller något sånt heller. Det är det som är så mysko... Jag startar om telefonen ett par gånger i veckan, så det är inte det att den aldrig startas om.

4. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Om jag inte missminner mig så har jag haft något liknande... Men jag kan inte komma på varför och när det slutade krångla!

Men om vi tänker lite logiskt så...

- Alla inställningar angående synk står rätt?
    - Om du går in på "Inställningar > Wifi > [Menyknappen längst ner till vänster, bredvid home-knappen på telefonen] > Avancerad" - står "Behåll wi-fi i viloläge som "Alltid"?

Om båda dessa är OK så börjar jag ana att det kan vara Gapps (Google Apps) som är lite mysko... Då kanske du ska flasha in en ny Gapps-version! Men jag vettetusan, det borde ju göras i.o.m. Jelly Bean, men jag vet icke!

zitalena gillar detta.
  5. zitalena

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, inställningarna stämmer, och är likadana som vår IT-killes. Flasha in en ny Gapp har jag ingen aning om vad det betyder eller vad det är för något. Det borde ju vara helt nollställt med fabriksåterställning och rensning av cache samtidigt som jag uppdaterade till JB... Jag har levt med detta i 1,5 år och får väl leva med det tills telefonen dör eller jag skaffar en annan, jag hatar bara att ha såna här problem som jag inte förstår mig på... :)

6. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Hmm okej! ;) Nja, kan inte lova det där med Gapps, men aja vi struntar i det för tillfället....

Du har inte haft något problem med USB-kontakten nånsin? :)

Tecken på det är:

- Vlingo Voice Service kom/kommer (om det finns kvar?) upp när du klickar bara EN gång på hemknappen (den ska komma upp när man klickar två).
    - Batteriikonen lyser med en blixt ovanpå (mobilen tror att den laddar).
    - Batteriet kan hoppa från t.ex. 50% till 20% medan du startar om mobilen.

För jag hade USB-problemet förut, men inte längre... Tänkte om det kunde vara något sådant! :O Annars tycker jag att du lämnar in mobilen, för nog fan ska man få en fungerande produkt! :)

7. zitalena

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

- Om jag är på hemskärmen och trycker en gång på mittenknappen så händer ingenting. Trycker jag två gånger kommer det du skrev upp.
    - Det där med batteriikonen har jag aldrig sett.
    - Däremot har jag förlorat väldigt mycket batterikraft när jag har startat om den, men det har varit när jag har startat om den pga att t.ex. Internet eller Chrome har hängt sig (händer ibland). Då kan jag förlora 30 % på en omstart (tvingad omstart alltså).

Jag har så dåliga erfarenheter av att lämna in telefonen att jag inte vet om det är värt det. Fick en urusel lånetelefon när jag lämnade in denna för ett år sen (GPS:en ville då placera mig i Azerbadjan eller hur det stavas). När jag skulle lämna tillbaka lånetelefonen ryckte Telenorkillen den bara ifrån mig, när jag ville göra en fabriksåterställning på den. Han sa att de skulle göra det. Han lovade högt och tydligt tre gånger att de skulle göra det och känslan var att "lilla gumman, oroa dig inte för det, vi fixar det vet du"... Nästa dag så skrivs massa bajs- och sexord på mitt facebook och wordfeud. En liten fjortis (tror han var 13) hade fått lånetelefonen och hade jättekul. Jäklar vad jag blev förbannad. Jag skällde och gormade och det slutade med att jag fick en månad gratis på Telenor, ett sånt där skärmskydd modell dyrare och en armväska. Så det där med att lämna in telefonen.... det drar jag mig för.

8. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

Fy......
    Jag blev förbannad bara av att läsa din text :mad:
    Att någon går igenom ens grejer på det sättet. Har min telefon krypterad vilket kräver sex tecken (både bokstäver och siffror) för att låsa upp den, istället för som de flesta andra bara att dra ett mönster. Ibland ett helvete att låsa upp den även om jag nu har vant mig men känner nu att det sannerligen är värt det!

Om man nu skulle tappa den/bli bestulen så hoppas jag att det är ett tillräckligt skydd även om det säkert går att ta sig runt det.

9. zitalena

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu tror vi att vi har löst det.... Jag avinstallerade virusprogrammet (Antivirus Free NQ eller nått hette det). Detta var inte ens igångsatt sedan jag uppgraderade till JB, men tydligen gick det ändå. Efter det så får jag gmail och notifieringar :)

Nu är det bara ett problem kvar, ett problem som uppkom i går morse och som jag inte sett på ett år: Larmen (2 st med 5 min mellanrum) som var inställda på M T O T F, d.v.s. alla vardagar, ändrade sig själv någon gång från kl 22 i söndags kväll tills det första skulle ringt i måndags morse kl 5, till att bara vara larm på F (fredagar). De ringde alltså inte alls. Så här var det en period för 12-14 månader sen, och då 4-5 ggr, sen försvann det. I morse funkade allt perfekt. Skitjobbigt när man inte vet om man kan lita på det eller ej. Men WiFi är nu löst i alla fall.