Inga svenska tecken i .txt fil

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Parika, 21 mar 2011.

1. Parika

Parika Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hej!

Ska börja med att säga att jag kan inget om programmering...men jag postar frågan här eftersom den är av mer teknisk natur.

Jag håller på att bygga upp en databas med frågor och utmaningar till ett spel som heter "Truth or Dare". Man kan göra det inne i själva spelet, och exportera som text fil till minneskortet (som backup). Man kan även öppna och editera textfilen på datorn...och sedan importera tillbaka (vilket naturligtvis är enklare när det är mycket text).

Om jag provar editera txt filen på minneskortet direkt i telefonen (via Astro, File Editor) så går det bra att skriva med svenska tecken och spara. Och det fungerar även att importera filen tillbaka in i spelet, och det visas svenska tecken som det ska.

Om jag öppnat filen på datorn och skriver, sparar och lägger tillbaka (i mitt fall via blåtand), så ersätts dom svenska tecknen med symboler med frågetecken. Det går att importera in denna fil i spelet..men då har jag ju frågetecken istället för å, ä och ö.

Har provat spara i både ANSI och Unicode format, men samma fel. När jag sparar i UTF-8 så får jag med svenska tecken när jag lägger tillbaka den på datorn. Men då fungerar det inte att importera den in i spelet igen. Verkar inte som att truth or dare inte stödjer att importera en txt fil sparad i UTF-8 format.

Det kanske blev ett krångligt inlägg, men om jag sammanfattar:

- Det går att editera en txt fil direkt på telefonen (Astro, File Editor), spara och importera in i spelet. Å, ä och ö fungerar utmärkt.

- Om jag editerar via datorn, så får jag bara med å, ä och ö om jag sparar i UTF-8 format, men det formatet tycks inte gå att importera tillbaka in i spelet.

Hur ska jag göra? Någon klok som har ett tips?

2. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Felet måste vara teckenkodningen. Finns inget alternativ som jag ser det.

3. KaptenKaffe

KaptenKaffe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Teckenkodningen innebär alltid svårigheter, speciellt med rena txt-filer.

Lösningen är ofta tester, precis som du gjort, med olika format och texthanterare för att hantera dem korrekt.

Programmeringsmässigt har jag sett att Eclipse använder Teckenkodningen CP1252 vid nytt projekt och ger problem med textsträngar innhållande åäö i själva koden.

Ett långt försök skulle vara att HTML encode specialtecken T.ex.
    http://web.forret.com/tools/html.asp?inputtext=L%F6sning
    dock kräver det att app:en html-uppkodar sparade filer vilket jag inte tror.

4. Parika

Parika Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tack för svaren. Jag fick det att funka till slut. Installerade en app som heter Jota Text Editor, och öppnade filen. Där fanns möjlighet att välja både caracter code och Line break code. Jag behöll caracter code som UTF-8, men ändrade Line break code till LF (for Linux and Android)...och då fungerade det. Jag hade innan någon windows line break code.

Lite klurigt...men man lär så länge man lever :)

5. KaptenKaffe

KaptenKaffe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ah, line break. Det andra stora huvudbryddet vid text-filer. Dock finns det ett mindre antal att testa. :)

Bra att du fann din lösning till slut.