Ingen datatrafik över 3G

Discussion in 'Magic' started by BitterMelon, Oct 2, 2009.

1. BitterMelon

BitterMelon Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har lite problem med min datatrafik. När jag är i 3G-läge så vägrar den släppa igenom någon trafik. Bara upp-pilen blinkar till ibland och alla appar får timeout efter en stund. I HSDPA-läge och GPRS-läge funkar det dock utmärkt, likaså via WiFi.

Det är en Telenor-Magic och den kör för tillfället HoFo 2.1.0. Jag körde tidigare på HoFo 2.0.1 med samma problem. Om det fungerade med originalrom vet jag tyvärr inte. APNer enligt instruktion på wikin (och de funkar ju uppenbarligen).

Eftersom jag för det mesta har 3G-täckning blir det rätt irriterande i längden. Några idéer? Någon som sett det förut?

2. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag hade ett liknande problem, fast jag kördea cyanogen mod 4.0.4 och då hade jag sporadiska problem med 3G på jobbet och runt omkring, men så fort jag var hemma funkade det alldeles utmärkt. upplever du att det funkar på vissa platser medans på vissa inte?

3. sandpappa

sandpappa Youth Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung s10e, iPhone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung s10e, iPhone XS
    Ta en nandroid backup och testa med en annan rom och se ifall det är samma problem där! Då kan du ju alltid gå tillbaks om du vill...

4. nimbe

nimbe Youth Droid Medlem

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Jag skulle nog vilja posta en fråga som är lite offtopic trots att det handlar om datatrafik.

Är det någon som har koll på hur man enklast gör för att stoppa all datatrafik till/från telefonen. I vissa fall hade jag hellre haft möjlighet att bara uppdatera det viktigaste via 3G.. för att spara batteri och datatrafiken.

Jämförde normal användning idag med polarens iPhone, vi har ett rätt identiskt mobilanvändande.. Min Magic slukade 15mb datatrafik, medans polarens iPhone bara slukade i sig 4mb.

Är det så att Android-nallarna slukar mer data än andra liknande lurar ?

5. BitterMelon

MINA ENHETER

Njae, jag kuskar runt en del och enda gången 3G "funkar" är precis innan den slår om till H.

6. BitterMelon

MINA ENHETER

Yes, ska testa det.

7. BitterMelon

MINA ENHETER

http://www.cyrket.com/package/com.camurphy.toggledata

Njae, men det beror ju på hur mycket tjänster och appar man har igång i bakgrunden som använder nätet. Att stänga av "Always on mobile data" hjälper kanske också? Om inte annat så blir batteritiden betydligt längre...

8. robocik

robocik Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

det här med att stänga av datatrafiken är klurigt, har läst någonstans att varje app kan tvinga fram datatrafiken även om man har stängt av "Always on mobile data", så det säkraste sättet, om man har en massa apps man inte litar på (om de trafikerar eller inte), är att byta APN...

9. BitterMelon

MINA ENHETER

Javisst, Always on spärrar ingenting (den låter bara bli att alltid hålla en kanal öppen), men appen ovan stängar just av APNen så att det inte finns någon datakanal.

10. Biffy

Biffy Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

11. ivarson

ivarson Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

jag hade samma problem som jag skrev en egen tråd om "litet tips vid FC efter uppd."

I mitt fall har det hänt ett par gånger när jag kört med den något nyare 3.20.23.18-radion. För min del kom inte inkommande samtal fram heller, trots täckning rätt weird.

Ni som har problem, kör ni .17 eller .18-radion?

12. Biffy

Biffy Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kör .18 radion.

Alltså, det här börjar gå mig på nerverna nu. För det första länkade jag ju till det engelska forumet som hade samma problem som oss, en megatråd alltså.

För det mesta fungerar det utmärkt, den blinkar till på 3G och går sedan över till U. Sedan ibland tillbaks till 3G och ytterliggare en gång tillbaks på U.

Sen helt plötsligt är den tillbaks på 3G, bara upp-pilen blinkar och inget händer. Det bör tillägas att den här hängningen med upp-pil på 3G-symbolen oftast bara hänger i 10-30 sekunder, sen vips är den över på U och öser igen. Jag har ändrat APN-inställningarna och som sagt, oftast går det prima. Men då och då hänger han sig på 3G-symbolen.

Som du säger verkar all täckning vara stendöd samtidigt, jag kunde inte ringa ut vid hängningen. Den gyllene frågan är dock: Kan man råka ut för att det inte går att ringa till mobilen även om telefonen bara ligger i fickan? Eller får man det här problemet bara om man surfar på den? För i så fall är det ju läge att bara använda 2G-nätet och börja fundera på vad fasen som är fel. Allt det roliga med telefonen är ju lite förstört utan en schyst lina mot internet. :cry:

Kan ju även tipsa om den här tråden. Verkar vara fler som har problemet:

https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=68910

Dock löste inte APN-inställningarna biffen åt mig. Men det är möjligt att det blivit bättre?

13. Biffy

Biffy Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Om jag använder internet och den tokladdar på U, varför går den då var och varannan sekund tillbaks till 3G, för att sedan gå till U igen? Om den väl fått kontakt med U borde den väl fortsätta där?

En annan fullösning på det här problemet skulle kunna vara att på nåt sätt "förbjuda" 3G i telefonen eftersom det ändå bara ställer till strul. Dvs, bara tillåta G, E och U. Det skulle jag nöjda mig med tillfälligt iaf.