Ingen Exchange-synk över WiFi???

Discussion in 'Samsung' started by politby, Sep 2, 2011.

1. politby

politby Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej,

Ny här. Har just packat upp minnya 10.1 och en av de första sakerna jag gjorde var att konfigurera mitt Exchange-mailkonto.

Jag hade den uppkopplad mot mitt trådlösa nätverk hemma i huset där jag även har ett par iPhone, en iPad och flera Windowsdatorer. Alla har perfekt uppkoppling mot Exchange-servern.

Det visade sig att det överhuvud taget inte gick att få kontakt med Exchange-servern via WiFi. Däremot gick det fint att konfigurera kontot via 3G-uppkopplingen.

Väl tillbaka på WiFi visar det sig sedan att synkningen inte fungerar. Om jag klickar på uppdatera-ikonen snurrar den i cirka 15 minuter utan att någon synkning sker och sedan stannar den utan något felmeddelande.

Eftersom mina andra telefoner samt iPad synkar perfekt över WiFi måste problemet vara specifikt för just 10.1:an.

Någon annan som råkat ut för detta?

2. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Du har inte någon spärr på tex macadress som du har glömt av?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

3. nickwarn

nickwarn Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Funkar fint för mig och har alltid gjort. Däremot känner jag igen det från min transformer, då kunde det va så att det funkade ena stunden och näst inte, däremot så funkade alltid POP3 men det är ju inte samma sak.

4. politby

politby Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Nix. All annan kommunikation fungerar (web, Market, osv.) så det är garanterat isolerat till Tabben. Har f ö aldrig haft några spärrar i routern.

Har hittat en annan post om detta på xda-developers.com och det verkar vara isolerat till standard-emailklienten - moxier och andra program verkar fungera.

Last edited: Sep 2, 2011
  5. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Intressant, jag skall testa på jobbet på måndag.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

6. kpeder

kpeder Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag använder Exchangemail och G-mail i min padda via WiFi även på jobb stående sidan om jobbdatorn och för mig kommer det samtidigt i båda. Missar aldrig. Har jag då också telefonen igång så är det ett fasligt plingande när mail kommer.

7. politby

politby Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har installerat Moxier som mycket riktigt funkar perfekt.

Standardmailklienten kan inte få kontakt med någon av mina två olika Exchangeservrar - den ena på jobbet och den andra hos en operatör där jag har min privata mail.

IMAP fungerar däremot - samma Exchangeservrar men alltså annat protokoll.

Har inte testat på något annat WLAN men eftersom Moxier funkar är det knappast troligt att det är nätverket som är problemet.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk

8. Nybbe

Nybbe Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu har även jag köpt en Galaxy Tab 10.1 med Wifi (ej 3g) och försöker koppla upp mig mot jobbets active sync (Exchange 2003). Det går inte, jag har varit i kontakt med Samsungs support som säger att man måste ange OWA adressen vilket inte är public för oss. Helst sanslöst att de går på den funktionen och inte vanliga active sync'en. Har även en HTC Desire som kör active sync som fungerar så det är deras mailprogram som spökar. Helt sanslöst, hade jag vetat detta hade det varit en dealbreaker.

Har provat Nitrodesks Touchdown for tablets som fungerar klockrent direkt, men den har inte stöd för POP3 (min privata mail). Så ska man ha detta fungerade måste man köpa Touchdown och då även köra 2 mailprogram! Blää.....

9. politby

politby Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu vet jag inte om du har tänkt rätt. I princip alltid är det OWA-adressen som används till Active Sync eftersom man använder https. De allra flesta företag har ju Exchange-servrarna bakom brandväggar.

Den huvudsakliga poängen med OWA är ju just att man ska kunna komma åt sin Outlook-miljö från publika nät, så varför ha den igång över huvud taget om den inte är publik?

10. katermuc

katermuc Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Installer k1 update via OTA eller xda developers, så fungerer exchange via Wlan :-)

11. Nybbe

Nybbe Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Vår OWA står bakom en annan säkerhetstjänst där man måste ange engångs pinkod för att komma in, varje gång. Därefter kommer man in till OWA'n. Dit surfar man för att läsa mail så detta kommer inte att fungera för mig.

För att synka telefoner/plattan används en activesync-adress, här sätts de säkerhetsregler som gäller för telefoner/plattor t ex pinkodskravet, möjlighet till remote wipe mm.

12. maba

maba Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det enda "sanslösa" i sammanhanget är folk/företag som förlitar sig på Microsoft-produkter och sedan förväntar sig att allt ska flyta på som smör när man börjar blanda och mixa plattformar.

13. Nybbe

Nybbe Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Sanslösa? Jag vet inte om jag missförstår dig maba, men jag tycker inte det är så konstigt att mixa plattformar idag 2011. Det tillhör branchen vi lever i. Det är inte 90-talet längre, då var det problem med olika standarder.

Jag tycker att det borde fungera därför att vi har Windows mobile telefoner, iPads, iPhones och alla möjliga Androidtelefoner som ansluter sig på detta sätt, där det fungerar med en gång. Men inte denna. Utom då med Nitrodesk Touchpad som fixar det med en gång.

Men om någon säljer något idag, t ex med koppling mot Active Sync, så ska det väl fungera? Och att de flesta väljer Microsofts prylar tänker jag inte ha åsikter om.

Eller jag kanske missförstår dig helt Maba?

14. maba

maba Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Grejen är att Microsoft har en tendens att göra allt dom gör proprietärt, vilket försvårar en del för andra utvecklare att stödja deras produkter till fullo.

Vissa tredjeparts produkter har bättre stöd än andra. HTC har till exempel stöd för activesync vad jag vet. Andra produkter måste gå via OWA. Sen spelar det även roll vilken version det är av Exchange-servern.

Har själv inte testat om den inbyggda emailklienten fungerar mot annat än OWA då jag inte använder exchange längre.

15. pellegj

pellegj Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det fungerar klockrent med Active Sync utan att behöva gå mot OWA. Dock har jag en P7500/3G, har sett att det kan vara problem med Wifi modellerna med custom roms, men det borde ju funka på P7510 med stock rom tycker jag.

16. Nybbe

Nybbe Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Hoppla, det var intressant, pellegj. Jag kör stock rom. Vad kan skilja då? 3g eller wifi, det kan ju inte spela nån roll. Hm, det blir nog att ta kontakt ned Samsungs support igen, här är nåt skumt....

17. Nybbe

Nybbe Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad är detta för uppdatering? Såg att de hänvisar till denna på XDA också. Nån som vet?