Problem: Ingen GPS-signal längre (2.3.4)

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av SYRE, 28 maj 2012.

1. SYRE

SYRE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jag har haft lite problem senaste tiden med diverse omstarter av telefonen efter att den fryst en stund och sen starta om av sig självt. Inte så mycket mer med det, även om det blivit aningen bättre senaste tiden.

Men för ett par veckor sen när telefonen startade om sig så hörde jag ett "klickande" ljud från telefonen och sen startade den upp igen och allt kändes som vanligt. Sen när jag gick in och kollade batterianvändningen så såg det ut såhär:

Där telefonsignalen går över från gult till grönt är alltså där telefonen startar om sig och "klickar". Sen dess har telefonsignalen varit gul hela tiden, och jag har inte märkt av någon skillnad i mottagningen eller surfandet, men märkte alltså häromdagen att jag inte får någon GPS-signal över huvud taget.

Den andra gången telefonen "tappar" massa % batteri var när jag stängde av telefonen och tog ut batteriet en stund för att se om något blev bättre.

Något som vet vad det här kan vara och vad jag bör göra åt det?
    Telefonen var varken varm eller användes på något annorlunda sätt när den startades om och det borde således inte vara något hårdvarufel, men man vet ju aldrig.

Alla tips uppskattas, och jag misstänker att någon factory-reset kan vara ett alternativ, men någon för gärna förklara lite snabbt vad det då innebär och vad man bör göra back up på osv isåfall!

2. Hotlips

Hotlips Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Det enda jag hittat på nätet är att du kan gå in under "Inställningar -> Om Telefonen -> Status" då kommer signalstatusen att uppdateras.
    Det svaga klickande ljudet känner jag igen från någon gammal SiyahKernel jag körde förut. När jag startade om telefonen från menyn så klickade telefonen. När jag uppdaterade till en nyare kernel så försvann klicket. Kan vara så att felen hänger ihop.

En factory reset eller ännu bättre, en uppdatering till ICS (4.0.3) skulle nog både du och mobilen må bra av då du kör en ganska gammal OS-version. Samsung tillhandahåller uppdateringar via Kies. Jag avråder dock från att göra backup av kontakter, sms, filer etc. i Kies då återställning inte alltid funkar så bra.
    Kontakter sparas ju på antingen SIM-kortet eller Googels servrar och behöver ingen backup. För att spara/återställa SMS finns flera appar på Google Play. Backup av filer (foton, musik, filmer) görs enklast genom att koppla telefonen till datorn med en USB-kabel och kopiera filerna till en säker plats.

Factory Reset på en Android är en fabriksåterställning av systemet. Det är alltså inte en "Rensa-hela-telefonen-när-jag-ska-sälja-den"-knapp som många verkar tro. I sitt enklaste utförande läggs bara operativsystemet tillbaka. Program du själv installerat kommer försvinna och telefonen kommer vara som när du köpte den, men med dina foton, musik, filmer, etc. kvar på minneskorten (interna som externa).

Bara om du själv kryssar i rutan "Formatera USB-lagring" kommer telefonen försöka ta bort dina filer från "sdcard" (telefonens interna minneskort) eller "external_sd" (extra instoppat SD-kort).

Vill du vara på den säkra siden så plugga in telefonen i en dator och kopiera över de filer du är rädd om. Men som sagt, om du inte formaterar USB i Factory Reset menyn så ska inga personliga FILER förvinna.

SYRE gillar detta.
  3. SYRE

SYRE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Tack för ett bra svar!

Jo, har funderat ända sen 4.0.3 kom ut på att uppdatera men har hört att folk haft så otroligt mycket problem att jag inte riktigt vågat göra det än. Har du själv en SGS2 och får det att funka bra?

Men planen är väl att göra det iaf, har hört att man ska göra en factory reset i samband med uppdateringen också, så det är väl lika bra att göra allt på en gång!

Om man nu skulle vilja så antar jag att det går att gå tillbaka till tidigare versioner om man flashar vi odin eller liknande va?
    Du kanske rekommenderar att gå köra en helt annan ROM från början istället?

Om någon annan har flera/andra tips är det varmt välkommet!
    (hinner inte uppgradera förrän inatt/imorgon i vilket fall)

4. Hotlips

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Jag skulle tro att många av de problem som folk rapporterat beror på att de kommer från någon custom ROM utan att ha tömt Dalvik och återställt telefonen eller helt enkelt inte följt instruktionerna. De flesta problem kom ju dessutom precis när Samsung officiellt släppte 4.0.3 och jag antar att en del hade provat CM9 innan vilket kan ställa till det. Samsungs egna Kies har säkert även det ett par grå hårstrån på sitt samvete.

Både jag och frugan har varsin S2, hennes kör en stock LPD (senaste 4.0.3) och själv har jag efter otaliga varianter fastnat för romen PsycoMantis V2 (LP7) som jag tycker är den stabilaste Sammy-basen som erbjuder Google Vanilla-smak. Båda funkar dock klockrent utan FCs, omstarter eller annat strul.

Japp, om du testar en custom ROM så kan du när som helst lägga tillbaka original, antingen via Odin eller än bättre om du först rootar original rommen med någon Root/CWM-kernel typ SiyahKernel och tar en CWM-backup innan du lägger in custom ROM. Då kan du få tillbaka telefonen precis som den var innan flashning på ett par minuter. Generellt gäller att du ALLTID ska ha en CWM backup INNAN du flashar en custom ROM. Har du en kernel med CWM har du dessutom fler alternativ i Recovery Mode om (när) det strular.
    Om du dessutom gör en Titanium Backup innan du fabriksåterställer/flashar så kan du få tillbaka alla program snabbt och enkelt.

Men som alltid, ett varningens finger!!!
    Innan du kastar dig in i det starkt beroendeframkallande Kernel/ROM-flashningen så ska du läsa på och förstå vad det är du gör och framför allt ta reda på hur du tar dig ur eventuella problem. Även om vår S2 är notoriskt svår att ha ihjäl så kan ett par oförsiktiga knapptryckningar ge dig en 4000-kronors tegelsten på ett par sekunder.

Last edited: 28 maj 2012
    SYRE gillar detta.
  5. SYRE

SYRE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Tack återigen för ett bra svar!

Jag blir inte riktigt klok på det här med att roota och flasha in en rom tyvärr. Jag brukar aldrig ha några som helst problem med tekniska prylar i vanliga fall, men det är mycket program och ord som blandas ihop i min hjärna så det blir väl kortslutning, haha.

Är också väldigt inne på Vanilla-spåret av ICS om jag ska skaffa mig en annan ROM, får se helt enkelt hur jag gör. Var finns den bästa guiden tycker du?

Använder mig dock av Go Launcher nu vilket jag faktiskt gillar, så vet egentligen inte riktigt vad jag ska med ett "Vanilla"-utseende till. Men vafan, kul är det iaf med något nytt.

Tror iaf att jag ska börja med att uppgradera till 4.0.3 och återställa luren och se om jag kommer till rätta med GPS-problemet och om den slutar starta om sig så får jag väl börja där och se var det leder!

6. Hotlips

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Flera mig handlar Vanilla om att saker som appdrawer, menyer, ikoner och knappar mer liknar original än Samsung.

Om det är besvärligt med begreppen så kanske det hjälper att dela upp dem.

Du kan flasha i princip allt från individuella apparater till modem, kernels och hela rommar. Det finns två olika format och därmed metoder att få in grejer i luren. Det ena är .tar och laddas via Odin det andra är .zip som laddas i cwm recovery.

Enklast är att ladda ner Odin och en root-kernel i .tar format och starta telefonen i download-mode. Efter det kan du välja om du vill ladda andra rommar via Odin eller cwm beroende på format och du hat dessutom cwm-backup så du snabbt kan ta dig tillbaka till en fungerande telefon.

Telefonen har tre lägen: normal boot, recovery mode och download mode. Odin = Download, Cwm = recovery

Last edited: 28 maj 2012
  7. SYRE

SYRE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Vet att det finns en guide i den andra SGS2-tråden, men tänkte kolla om du tycker att den är duglig eller om det finns någon annan som är bättre?

Kanske något på XDA tex?

8. Hotlips

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Akilles guide är helt ok även om den bitvis kanske är lite spretig. Börja med att roota luren och gör en cwm backup. Sen kan du prova olika rommar eller tanka ner Samsungs senaste original rom och lägga in via Odin.

Lägger du in en custom rom har de oftast root inbyggt. Lägger du in senaste original så försvinner root men du har kvar backupen men måste då roota om luren (med rätt kernelversion ) för att komma åt den igen om du vill göra en restore.