Ingen j***a smartphone

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Crusty, 14 maj 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Crusty

Crusty Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Nu är jag less på att vara tillbaka i stenåldern. Verkar som varenda "smartphone" är värdelös. Alla har batteritid för max en dag, och deras täckning är något av ett skämt.
    Nu kommer givetvis ni säga tvärtom, men prova att äga en smartphone någonstans utanför de större städerna. Jag bor själv i Umeå där det förvisso finns highspeed 3g, men det sträcker sig inte så långt. Det blir många skiftningar mellan näten och då bryts mina samtal. När jag sedan kör 3 mil utanför staden är iphone 4 lika användbar som en dörrstopp. Nu äger jag förvisso en Optimus 2x, men alla avbrott är sinnessjukt störande.

Tycker telefonerna har tagit ett steg bakåt, för seriöst vem fan behöver alla dessa appar? Det jag använder mest är ficklampan, kalendern och mailen.

Så vad jag behöver är en telefon som ALDRIG tappar täckning. Stöttålig, fukttålig, och batteri för en vecka. Ficklampa, kalender och mail. Sen gärna en sjysst menysystem som inte känns 90-tal.

2. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Vad gäller täckning är det väl bara o testa vem som är bäst, för det blir ju inte bättre än bäst, oavsett om man är nöjd eller ej.
    Vad gäller batteri testa att inte spela och "appa" på den så ska du se, hade desire hd som klarade sig en hel vecka utan laddning, och då var det endast sms och samtal samt lite inbyggda funktioner som kalkylator, lampa, kamera ibland, och alarm
    Vad gäller det sista angående fukt och stöt tålig är det nog bara Motorola Defy som klarar av det tror jag.
    Ifall man inte ska vara spec kräsen så kanske det räcker med ett ordentligt skydd så klarar man sig, har för mig att det finns skydd med inbyggd extra batteri så det är bara o se vad passar dig bäst.

3. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Frågan är varför du ens köpte en smartphone?

Sent from my Xperia Arc using Tapatalk

4. papinho

papinho Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Om du kan hitta, en SE C901, bästa jävla skit som finns. Kör själv k800i och har ännu inte hittat en smärtphone som uppfyller alla mina krav. Håller med dig i många punkter!

btw så skulle jag aldrig lagt vantarna på en LG-produkt.

5. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.029

MINA ENHETER

Sätt över telefonen till wcdma. Då har du bara 3g

6. robot

robot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Sälj telefonen då om den är så förbannat värdelös.

8. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Nånting liknande denna kanske skulle vara nå för dig

Sonim XP3.2 Quest Pro

9. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Med en smartphone som används som en smartphone får man räkna med att ladda telefonen dagligen. När det gäller täckningen är inte smartphones sämre än andra telefoner, jag misstänker att du har bytt till en annan operatör om du upplever en försämring?

Skulle du kunna tänka dig att ha en kalender som bara ligger i telefonen och eventuellt kan synkas till din dator via USB-kabel eller liknande? Skulle du också kunna tänka dig att offra mail-funktionaliteten? I så fall klarar du dig med en dumb-phone som inte behöver vara ständigt uppkopplad.

Om du nu har blivit bortskämd med en smartphone som ständigt är uppkopplad och inte kan gå tillbaka till dumb-phones får du antingen finna dig i att ladda ofta eller vänja dig vid att kånka omkring på ett bilbatteri på ryggen. Uppkopplingen kräver ström. Antingen behöver du ett stort batteri kring 50 Ah för att klara dig på en laddning i månaden eller också nöjer du dig med ett standardbatteri på ca 1.5 Ah och laddar varje dag.

Sedan spelar det inte så stor roll vilken telefon du använder. Om du stänger av all datatrafik, och inte har den stora skärmen påslagen mer än absolut nödvändigt kommer du finna att din smartphones batteri räcker i flera dagar. Naturligtvis får du inte heller använda GPSen.

m v h Henrik

10. Rikardn

Rikardn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag vet inte riktigt hur dina inställningar ser ut min Motorola DEFY tillåter enkelt byte ifrån 3G till GSM/EDGE, olika lägen för att spara batteri, begränsning av datatrafik mm. Självklart är den stötsäker/fukttålig, repsäker mm.

En gång när batteriet började bli dåligt satte jag telefonen på GSM läge och då räckte den ytterligare 2 dagar. Vid normal användning laddar jag varannan dag, en extrem förbättring mot min gamla huawei som behövde laddas efter 8-10 timmar.

11. leiden

leiden Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag måste hålla med om att täckningen och ljudkvalitén under samtal är betydligt sämre hos en smartphone än en traditionell dumbphone. Kör bara dumbphone på jobbet och det är aldrig något problem med dåligt ljud, brus, knaster eller avbrutna samtal.
    Min subjektiva åsikt är att tillverkarna av smartphones någonstans under jakten på så mycket prestanda som möjligt i så litet skal som möjligt faktiskt glömt att det är en telefon.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.