Problem: Ingen tjänst

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av thefarmer, 2 jul 2012.

1. thefarmer

thefarmer Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nån mer som får "Ingen tjänst" med sin HOX (Tre som operatör)? Har haft det nu i 6 timmar. Hustrun kör också Tre fast med en HTC Desire. Funkar bra.

Har googlat och sökt här på forumet och hittat samma fel på andra modeller och operatörer. Har provat slå på/av flygplansläge, tagit ut och satt i SIM-kortet och naturligtvis slagit av och på strömmen ett antal gånger. Grejen är att när jag slår av och på strömmen behöver jag inte ange PIN-kod. Kommer rakt in och kan surfa och köra appar via WIFI. Kan det betyda nåt? Borde väl alltid ange PIN-kod när jag slår på strömmen.

Väldigt nöjd med min HOX i övrigt, men just nu skulle jag vilja ha möjligheten att ta ut och sätta i batteriet...

Idéer mottages tacksamt.

Tackar på förhand.

/Stefan

2. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Dra ur batteriet gör du genom att hålla inne power knappen i 10 sek :) Kan väl vara värt och pröva :)

thefarmer gillar detta.
  3. thefarmer

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmmm...är det nåt i stil med factory reset?

4. AntonPettersson

AntonPettersson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hade ungefär samma problem på min Galaxy Nexus. Om du håller inne power-knappen och kollar på rutan där det står Flygplansläge, pendlar den mellan av och på då?

/Anton

5. InfectedSoap

InfectedSoap Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Inställningar -> Mobila Nätverkstinställningar -> Nätverksläge -> WCDMA only

Det löste det på min mammas One X (också 3 som operatör). Utan den inställningen så behövde man starta om mobilen ifall den tappat täckningen för att den skulle få tillbaka den men nu hittar den tillbaka direkt.

Har inte kunnat pröva på min egen dock för jag har varit utan den i två månader men det är en annan tråd det!

Ticion gillar detta.
  6. thefarmer

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

@leolulz Ditt tips funkade perfekt. Tack för hjälpen!

@AntonPettersson och @InfectedSoap Tack för era tips.

7. spengo

spengo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag lånar tråden. Jag har 3 som operatör och bor i Sthlm. När jag åker bil utanför Stockholm och tappar täckning tycker jag ibland att det tar vääldigt lång tid att återfå täckningen - även om jag åker in i en annan stad där det ska vara täckning. Ibland fixar jag detta genom att slå på och slå av flygplansläge, men det är ju rätt opraktiskt. Kan mitt problem lösas genom att ställa in WCDMA only under nätverksläge?

8. InfectedSoap

InfectedSoap Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

@spengo Det tror jag det skulle. Min mamma klagade på mig 5 gånger i veckan om att hennes mobil tappade täckning och inte kunde hitta tillbaka igen förrän hon startat om den alternativt slagit av och på flygplansläge och efter att jag ändrade till WCDMA only så har hon inte klagat en endaste gång till!

Edit: Finns även människor i den här tråden som har löst det på samma sätt: https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1000989#post1000989

Last edited: 2 jul 2012
    spengo gillar detta.
  9. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 370
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    För att tillägga så finns det faktiskt ingen anledning att ha mobilen på något annat än WCDMA only med 3 som operatör (så länge man befinner sig i Sverige) då 3 bara har ett 3G nät :)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

10. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Det stämmer inte riktigt, jag kan ringa och smsa utan att ha datatrafik igång eller wcdma only.
    I många delar av landet hyr 3 in sig på Telenors utrustning, tex i södra sverige har enbart malmö och karlskrona egen utrustning från Hi3G, resten av områdena hyr som sagt in sig på Telenors nät.
    Har själv både 3 och Telenor.

11. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 370
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja självklart kan du det, vad jag menade var att det finns ingen mening med att låta telefonen söka efter 3s nät på GSM frekvenserna då den inte kommer hitta något där. Därav kan man lika gärna ha den på WCDMA only.

I Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona har 3 egen 2100-bands utrustning. Nu bygger 3 även ett eget 3G nät i 900-bandet vilket också är deras egna utrustning - faktiskt väldigt utspritt över Sverige nu faktiskt. Det finns som sagt i många delar av Sverige.

I övriga delar av Sverige där 3 har 2100-täckning är det 3GIS som är det gemensamma nätbolaget åt 3 och Telenor. Eftersom 3 och Telenor har samma master i stora delar av Sverige så hyr 3 ofta in sig på Telenors fiber kablar.

-Alltså stämde det jag sa helt. Försök inte rätta mig utan att ta reda på korrekt fakta :)

Last edited: 3 jul 2012
  12. johnconnor

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Jag tänker rätta dig med att tala om att vad jag skrev är korrekt fakta men inte uppdaterad fakta. BAM!:sealed:

Telefonen hittar nätverk.

Enbart GSM

Bli medlem eller för att visa innehållet!

Hittar 3
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

Skillnaden ligger i att faktiskt inte få välja nätverket eftersom WCDMA ej är aktiverat eller inställt, annars hittar radion 3's nät utan vidare.

Last edited: 4 jul 2012
  13. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 370
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Alltså är den ju inte korrekt längre, vilket gör att den är mer eller mindre felaktig (om vi inte åker tillbaka i tiden)- eller så kanske vi ska hålla på och prata om gammal fakta, idag? Näe.

14. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Då måste de ha misslyckats med den "förändringen". Hade tre förut och bor en liten bit utanför karlskrona (Nättraby) och där får jag helt enkel inte in något teckning alls på något sätt och vis med 3. Har prövat på ex antal ställen både ute och inne så blev att reklamera och säga upp sig :(

Tyckte det var bättre surf hastighet när jag hade tre, synd att de skulle sinka telenors utrustning här :(

15. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 370
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om det var kring 2010 försämringen skedde så beror det på att 3 slutade att hyra in sig på Telenors GSM nät då - med anledningen att deras 3G nät var så väl utbyggt. Något som tyvärr försämrade för vissa kunder.

16. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Exakt. Precis vad dem sa :) Trodde jag skulle få dras med dem iallafall men de sa upp det direkt o_O Tråkigt eftersom det fungerade så bra menmen :)

17. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 370
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    En kostnad som i många fall var onödig, tror jag var den främsta anledningen till att det slutades med att hyras in på Telenors GSM-nät. I övrigt så är 3 väldigt generösa med reklamationer/uppsägningar med dålig täckning. Har man inte täckning hemma, alltså inomhus eller utomhus (ofta brukar man bara godkänna att man inte har täckning utomhus), så har man fått reklamera abonnemanget. Speciellt runt den tiden när de slutade hyra in sig på Telenors nät då det tyvärr var vissa kunder som fick mycket sämre, eller förlorade, täckningen :)

18. johnconnor

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Nu har jag haft min HOX i två dagar och upplever samma problem.
    När jag hämtade min HOX i Kristianstad stod en kille vid sidan om och ville lämna in sin för tredje gången! (tror jag han sa).
    Problemet var att han hade ingen täckning.
    Ja, jag sitter mitt i Karlskrona med fri havsutsikt till masten som befinner sig 100m från lokalen. Det pendlar mellan ingen täckning, 3G, H, H+ ...hela dagen.
    Tre vill inte veta om det här problemet.
    Alla de gånger jag har påpekat det här har de förnekat mina problem. Personalen i butikerna,
    (Tre butiken i Karlskrona, Tre butiken i Kristianstad) spelar dumma och skakar på huvudet som de aldrig hört talas om det.
    Tekniska avdelningen har stängt av mitt kort en gång.
    Jag blev även uppringd strax innan killen skulle stänga av kortet för att starta felsökningen.
    Men det här ärendet finns varken dokumenterat som en utförd service eller ens planerad service när de tittar i deras system!

Jag tänker inom de närmsta dagarna som tidigare nämnt att låsa upp min HOX och stoppa i mitt Telenor kort! Rent ut sagt förj#vligt att det inte går att häva eller ens få problemet åtgärdat som kund hos Tre.
    Värre är att betala för två abonnemang eftersom jag aldrig har täckning med Tres skräp.

PS.
    Vill någon i kristianstad få bättre service än normalt. Gå till Tre Butiken i Kristianstad. Där har de nyligen tagit in nyutbildade försäljare som inte kan butiken eller Tre's regler, samt mjukvaran som de använder i deras datorer.
    Mao. är dessa nyanställda lite trevligare än de som jobbat där under en längre tid.

Last edited: 5 jul 2012
  19. lolbazor

lolbazor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

För er som har tre som operatör: testa med ändra nätverksläge till endast WCDMA eftersom tre inte använder GSM!!!

20. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Nä det är nog dags för en DOA !!!.....:cool::teeth:

(sen kan jag inte förstå att TRE är så förbenat puckade att de inte fixat det här med sitt brandade junk :P)