Fråga: Inget större utrymme?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av amius, 3 dec 2012.

1. amius

amius Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag rootade min SGS3 (16 GB) till HyperGalaxy 1.8 i hopp om att få ut mer lagringsutrymme, men ack så fel jag hade. Får fortfarande bara ut 11,25 GB. Varför är det så? Vad jag har läst så är det system reservering och HyperGalaxy ska bara ta 226 MB (dock får jag 800 MB i CWM backup men det är långt ifrån 5 GB). Och teorin om t.ex. att en 500 GB hårddisk egentligen bara är 478 i Windows, den kan jag inte gärna tro på eftersom 5 GB av 16 GB är 31,25%.

Finns det ens något sätt att komma åt den här löjliga stora "reserveringen" om jag får kalla det så? Jag läste en gammal guide för HTC Desire men den ledde ingenstans.

Är ganska okunnig inom det här området så jag ber om ursäkt i förväg till alla som bara vill skrika åt mig.

- amius​

2. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefonen är såld och levererad med 16GB minne och fördelningen ser ut ungefär så här:

16gb uppdelad i tre delar:

1gb väl formaterad blir cirka = 780mb för ram.
    3gb väl formaterad blir cirka = 2GB+ för operativsystemet (Touchwiz tar rätt mycket)
    12gb väl formaterad blir cirka = 11.xGB för dina filer.

Det går ju alltid stoppa i ett SD-kort om du behöver mer utrymme. Man kan också lägga in ett skript som ställer om så programdata och allt lagras på SD-kortet så de internaminnet bli mer ledigt. Alternativt kan man lägga in en lättare rom som inte är baserad på Samsungs Touchwiz och på så sätt få ut mer utrymme fast då förlorar du dels garantin på telefonen och dels viss funktionalitet som inte kan erbjudas under AOSP-roms. Som exempelvis hdmi eller dockljud via USB och hardware composern funkar inte 100% under AOSP pga samsungs ovilja att släppa på källkoden.

amius gillar detta.
  3. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
  4. amius

amius Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för ditt svar! Då vet jag hur det ligger till. Så att även om jag installerade en custom ROM så används fortfarande allt det gamla ändå, kan man säga? Att ROM:en bara bestämmer program och sådant och inte systemet?

5. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    RAM minnet är väl en annan del? Det ligger väl inte på den vanliga minnesdelen? o_O

6. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag skrev nog lite knasigt jag syftade på Cache data i detta fallet.

7. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Om du vill ändra på fördelningen av hur internminnet är partitionerat så behöver du partitionera om internminnet. Det görs med hjälp av en .PIT fil via Odin. Fast jag avråder ifrån det. Även om du lyckas ändra detta så kan du få problem som kan ställa till de så din lur blir brickad. Partitionering och pilla med bootloader är i princip två saker man inte bör göra på en samsung som i övrigt är svår att bricka.