Inget svenskt språkstöd i Android 1.6 - när kommer det?

Discussion in 'Allmänt' started by Xboy, Oct 22, 2009.

1. Xboy

Xboy Teen Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Som Swedroid har konstaterat har HTC börjat att rulla ut Android 1.6 för Magic-telefonerna under dagen för de som köpt Vodafone-terminaler från Tyskland. Tyvärr har det visat sig att ryktena om att Android 1.6 har svenskt gränssnitt, svensk ordbok och svenskt tangentbord kommit på skam sedan inga av förväntade nyheterna visat sig vara del av uppdateringen.

Frågan om när HTC kommer att bygga in svenskt språkstöd har med dagens uppdatering därmed blivit obesvarad, varför Swedroids forum på nytt är öppet för spekulationer. En vecka? Två? En månad? I samband med om Google kommer att öppna Android Markets kommersiella del för svenskar? Och när kommer egentligen HTC att släppa sin Sense-uppdatering för Magic?

2. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    HTC kommer sedan Hero-uppdateringen säkerligen att fortsätta leverera alla framtida Android-uppdateringar med fullt svenskt språkstöd och Samsungs i7500 Galaxy kommer också med svenska, detta verkar dock vara egna översättningar och ingen officiell sådan.

Frågan är när Google själva kommer att släppa en uppdatering med officiellt svenskt språkstöd, med Donut såg vi stöd för följande språk.

Sedan vi korresponderat lite med HTC verkar man inte vilja kännas vid tidigare uttalande om att paid apps skall komma igång denna månad, vi blir blott hänvisade till Google här.

Om en svensk översättning från Google är ett krav innan man slår på stöd för betalapplikationer, då måste vi vänta på Android Eclair/2.0 innan något händer.

3. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Kanske dags att dra upp den här tråden på nytt https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=2156&highlight=custom+locale?

Min Hero som är köpt från Expansys är enligt HTC en som är ämnad för den tyska marknaden... den pratar inte svenska alls... men kör jag Custom Locale så kan jag välja svenska och då pratar hela telefonen svenska vilket innebär att språkfilerna faktiskt finns fast dom är spärrade av HTC...

Frågan är då ifall Custom Locale fortfarande funkar på Donut?

Last edited: Oct 23, 2009
  4. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    För Donut följer inga språkfiler med på svenska som går att plocka fram på det viset, tråkigt nog.

Fick ett mail från en person på Google idag där man uppger sig inte kunna ge något datum:

"Vi har altid som mål at rulle alle vore tjenester ud i så mange markeder som muligt, så hurtigt som muligt, men jeg kan ikke komme med nogen bestemt tidshorisont for betalte applikationer til Android i Sverige."

Oktober verkar som sagt främmande.

5. Dennies

Dennies Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad är det ni saknar på svenska? med skandinavian keyboard och lite sånt samt cyanogen senaste så är 95% av telefonen på svenska.

Behövs det mer?

6. Xboy

Xboy Teen Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Se trådens ursprungliga inlägg för svar.

7. Tantfarbror

Tantfarbror Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Har själv hört av mig till HTC två gånger och de verkar inte vilja veta av Sense-uppdatering till våra Magics som skulle påstås innehålla svenska (eftersom Hero har svenska numera). HTC har själva sagt att de inte ser det rimligt att det blir svenska eller Sense i dem. Tyvärr. Men som sagt, jag hoppas alltid :).

8. martinh

martinh Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kör med cyanogenmod 4.2.1 på min magic och det e på svenska. Har även lagt in tangentbordet från heron. Inga problem med svenska där heller. Så nog verkar 1.6 vara översatt iaf