Inköp av ny telefon, ca 2500 kr

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av qSnail, 2 aug 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. qSnail

qSnail Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Nu börjar min HTC Desire dra sin sista suck efter fyra års trogen förtjänst. När varken hörlursjacket, minnskortsläsaren eller volymknappen fungerar samt att bakstycket inte sitter fast för fem öre känner jag att det är dags att införskaffa sig en ny telefon.

Jag känner att jag inte har något direkt behov av den senaste modellen, så länge jag kan få plats med fler än 5 appar är jag nöjd ;) Det enda kravet jag egentligen har är att den inte får vara för stor. Jag vill kunna använda den enbart med en hand och jag tycker min Desire ligger väldigt bra i handen. Men att gå upp lite i storlek är nog inget större problem.

Jag tänkte försöka lägga mig i 2000-2500 kronorsklassen. Vad rekommenderar ni på den fronten? Sist jag köpte var valmöjligheterna inte så stora...

Tack på förhand!

2. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Bäst värde för pengarna runt 2500kr skulle jag nog säga Nexus 5. Om du kan tänka dig lägga på en tusing till så finns xperia z1 compact som har helt okej hårdvara men där de fina är mindre mobil. Standard storlekarna idag är nog ändå runt 4,8 - 5,5 tum. Så att hitta nåt runt 4 tum som är bra värde är svårt.

Undvik allt med mini i namnet som pesten. Brukar vara sjukt dålig hårdvara och väldigt eftersatt prestanda.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk Pro

3. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 179
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Nexus 5. En kanonlur för lite pengar.

pmugghc gillar detta.
  4. Oggie

Oggie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G
    Hej, jag har också tittat på lite mindre mobiler och fastnat för Xiaomi mi2s.
    Liten 4,3 tum med riktigt bra prestanda, inte testat den själv men den kommer rekommenderad av medlemmar här på swedroid.

qSnail gillar detta.
  5. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Nexus 5 är som alla säger en prisvärd kanontelefon med den är stor om du är van med en Desire.

Moto G eller Moto E borde uppfylla din krav utan problem men risken är att du får pengar över då.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

6. qSnail

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för alla svar!

Nexus 5 känns som att den kommer vara lite väl stor för min smak. Annars verkar den ju ha precis allting till ett bra pris.

Har tittat på lite fler faktorer nu och överväger nu hur värda dessa är för mig: minneskortläsare, 4G-stöd, androidversion och NFC-stöd. Vad är era åsikter kring dessa funktioner?

Självklart skulle jag nog kunna mecka in en egen ROM för att upgrada androidversionen med det är rätt gött när det fungerar med 4.4 straight out of the box. Det är ett av problemen med Xiaomi-luren som verkar ha stannat på 4.1. Den känns goast mått-/storleksmässigt men saknar alla faktorerna jag nämnde ovan. Men prisvärd!

Min rumskamrat tipsade även om Xperia V som går att hitta för 2300 kr på http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/varumarke/sony/sony-lt25ixperiavwhite/177026.7988/ (även om den verkar vara slut i lager just nu). Det är också en rätt liten lur men som verkar vara kraftfull för sitt pris. Är den något att ha?

Moto G känns lite som ett mellanting mellan de två telefonerna ovan. Den finns med 4G och kortläsare men då kommer man upp i 1900 kr, och det kanske inte är lika prisvärt längre? Ingen NFC heller. Och lite större storleksmässigt.

7. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 212
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Moto G 8GB lte för 1899 då?

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

8. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Personligen har jag aldrig nyttjat NFC mer än jag testat lite. En bonus att det stöds men inget jag skulle sakna.

4G tyckte jag att jag inte behövde men nu när jag har det så är det rätt trevligt de gånger jag nyttjar det.

Android version vill jag ha senaste så därför kör jag gärna Nexus enheter men om Nexus 5 är för stor så är väl Moto G kanske de alternativ som ligger närmast tillhands. Moto E verkar ju också OK med tanke på priset. Om jag förstått det rätt så har de båda en ganska "ren" Android.

Du kan eventuellt få ner priset en smula om du beställer Moto-telefonerna från Amazon.co.uk men låt inte amazon konvertera valutan. Blir i regel billigare att köpa i pund och låta din bank göra om det till SEK för Amazpns växelkurser suger.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

qSnail gillar detta.
  9. svartbil

svartbil Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som alla nämner nexus 5 en kanon bra lur :)

10. thorstenn

thorstenn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

11. Donadoni

Donadoni Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Jag tycker gott du kan skaffa en nexus 5 ändå. Den kommer kännas stor i början men efter ett tag så kommer du aldrig kunna gå tillbaka till en mindre mobil.
    Så var det iaf när jag lämnade min HTC Desire, känns som en leksak idag.

qSnail gillar detta.
  12. qSnail

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det där var ett väldigt bra argument.

Men jag bestämde mig till sist och det blev en Xiaomi Mi2S. Efter att ha kikat på lite YouTube videos och kommit fram till att storlek ändå är det viktigaste för mig i dagsläget föll valet på den. Beställde från ibuygou.com och hoppas att den dyker upp under nästa vecka! :)

Tack för hjälpen allihopa!

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.