inköp av RC bil med LIPO batteri till min son

Diskussion i 'Off Topic' startad av spock, 13 jan 2026 kl 12:05.

1. spock

spock Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag funderar på att köpa en vettig RC bil till min son. är trött på att köpa bilar av sämre kvalite som går sönder hela tiden. Jag lutar åt en MJX Hyper Go 14210 V3 - 55 km/h, 34 cm.

Jag läste mig till att den har LIPO batteri och fördjupade mig i vad detta innebär. Jag kommer självklart ha ansvar över laddning och förvaring. Så en laddpåse känns som en bra start.
    Funderingar:
    Känns som att man istället borde ladda den med en separat laddare och inte USB-sladden som man får med. Vilken laddare ska man ha som inte är allt för dyr? Måste man stänga av laddare manuellt för att inte överladda?

LiPO - avläsare kanske kan vara bra att ha för att hålla koll på Volten?

Läste att det va noga med hantering av batteri. Att inte köra slut på det. Hur får man ihop det när man är ute och kör med bilen?

Så.. är det någon kunnig här som har tips på följande:
    Vad ska jag köpa för laddare?
    Hur ska man förvara batterierna bortsett från en laddpåse? Tomma/fulla?
    Läste någonstans att man kan ha dem under rekondladdning vad nu det innebär.

2. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    944
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Det här är vad jag gör, eller har gjort när sonen höll på med RC..

Batterier i LIPO påse - absolut ja - liten kostnad och hög säkerhet...

När du skriver att du fått en USB kabel för att ladda blir jag lite förvånad. Ett lipo, särskilt med fler celler ska man lada med avsedd laddare för Lipo's, som övervakar laddspänning per cell. Detta för att säkerställa rätt laddnivå så att ingen cell överladdas eller på annat sätt laddas fel. Laddarna brukar även indikera om spänning ej uppnås eller om det börjar bli kortslutning.

Lipo avläsare.. se ovan, borde vara det du menar?!

Moderna motorstyrningar har övervakning på batterispänningen till styrmodulen och brukar då helt enkelt stänga av motorn innan batterispäningen blir för låg. Troligtvis inga problem med den bil du tänkt dig?!

Köp en riktig laddare för Lipo batterier som har anslutning för övervakning av upp till det antal celler som dina grejor supportar.. (3S med T-kontakt, enligt Hobbex, på den bilen du angav). Bra laddare kostar en slant - men de är nödvändiga.

Batterier som inte används på ett tag förvaras laddade till ca 50% i laddpåse för bästa livslängd. Laddarna brukar ha ett läge för "batteriförvaring"..

Konditionering av batterierna kan man göra nån gång ibland om man vill, då dras de ur och laddas upp en eller flera ggr av laddaren för att optimera batteriet.

Jag har inte haft några problem med batterier, förutom att någon har svällt.
    Börjar de svälla, så ta dem till återvinningen - gärna i handen på nån personal som får avgöra hur de ska hanteras.