Inköp av surfplatta med 3G

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Dansken, 11 feb 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Dansken

Dansken Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hej

Jag är lätt vilse i djungeln av surfplattor, men är ute efter en mindre platta att kunna ha med mig ute på fältet, så en simkortplats är att föredra.

Plattan ska även tåla lite omild behandling från småkidsen.
    Hur är det med market på de billigare plattorna och vad är det som gör att det fungerar bra på vissa och sämre på andra, processorn?.

Är inte främmande för att handla utomlands.

Jag vet att det fins tusentals trådar i ämnet och folk är säkert spyless på att svara på dessa frågor man jag har läst runt så mycket här nu att det bara snurrar i skallen och jag blev bara ännu mer förvirrad.

Kan även tänka mig att köpa beggat med då ska det vara i Sundsvall mned omnejd så jag kan hämta produkten fysiskt.

Tacksam för lite hjälp på traven.

/Dansken

2. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Huawei mediapad för 3000 kr hos telia kanske? Den har 3g och har en metallschassi likt ipaden (repor syns nog men den lär nog hålla). Den har även plats för minneskort och har en dualcore processor av snapdragon typ. Var själv på väg att skaffa en, men jag ville hålla på och meka med roms och dylikt så det blev en galaxy tab 8.9 för samma pris.

Procesorn ska man nog ha koll på om det är något speciellt du ska göra med plattan. Tegra 2 ligger lite risigt till vad gäller 720p/1080p uppspelning då processorn knappast var ny när den slog ogenom i android tablets. Snapdragons/Omaps/exynos och även vissa cortex har kretsarna som behövs för att accelerera videouppspelning.

Det finns några riktigt billiga tablets för runt tusenlappen, men dom har skärmar med rätt dålig upplösning (480x800, samma som i de flesta telefoner) och vissa använder en MIPS processor vilket gör att de flesta market appar som idag fungerar till ARM inte startar "out of the box" så att säga.

Är det någon speciell anledning till att du vill ha 3g på plattan? Wifi hotspot går lätt att ordna på mobilen och då slipper man en extra kostnad samt öppnar dörren för fler tablets. Berätta gärna lite mer om vad du ska göra med tableten, leksak, filmer, internetsidor, musik osv.

3. Dansken

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Surfplatta

Jag åker runt en del i jobbet och jobbar ofta ute i fältet hela dagar och det var mest pga det jag ville ha 3g så man kan få tillgång till internet, mail mm.

sedan hade jag även tänkt att ha den till filmvisning och spel till sonen, därav kanske det bör vara en tåligare variant, tänker mest på skärmen, fins det några som är mer tåliga än andra? tex gorillaglas el liknande.

Wifi + hotspot på mobilen, där hänger jag inte med på vad du menar?

Kan tillägga att som arbetsmobil har jag en Sonim XP 2,10 spirit som inte äns går att surfa med.

Jag vill helt enkelt kunna ha tillgång till omvärlden med surfplattan.

4. Dansken

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Googlade på wifi hotspott och som jag fattar det måste du alltså ha en android telefon som du kör wifi-hotspott appen på för att sedan ansluta surfplattan via den el?

5. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Yes, kanske antog att du hade en android lur redan eftersom de flesta på den här sajten har det. Är med på noterna nu. Glaset är i stort sett desamma, det finns dock en vattentät tablet som kommer till usa snart med 3g ifall du kan vänta någon månad.

Om man ska ta det säkra före det osäkra vad gäller video uppspelning så bör du kanske undvika tegra 2 plattorna och kvar blir då dessa om du ska ha en ny platta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=965414,1035456.
    Utav dessa är samsungen den med bäst komponenter sett till en något större skärm (amoled, fantastisk svärta och färger) och processor samt lagringsminne. Huawein har som sagt ett chassi av metall. båda har plats för minneskort.

Behöver du en lite större skärm och klarar dig med uppspelning i dvd kvalitet (480p) så kan du kika på dessa:http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=892329,860078,915039,839689

Notera att samsungarna väger något mindre än övriga eftersom acern och motorolan har lite mer metall i sina chassin. Den lägre vikten är enligt mig ett strot plus för att kunna hålla tableten med en hand i en längre tid. Hade jag varit du skulle jag kika på huawei plattan i en telia butik. 7.7 samsungen är cream de la cream just nu.

Dansken gillar detta.
  6. Dansken

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tack, får forska vidare, nu ramlade iaf några bitar till på plats.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.