Inköpslista-app med hemsida

Discussion in 'Applikationer' started by Gregor, Sep 25, 2012.

1. Gregor

Gregor Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej allihopa,

Jag har nu byggt min första android app och skulle gärna få lite feedback på den. Det är en inköpslista som kan synkroniseras till en hemsida och delas med andra personer.

Kom gärna med förslag på nya funktioner och om ni saknar någon butik eller vara jag har i databasen.

Applikationen är gratis och kan hämtas här: http://bit.ly/RUFFL0
    Hemsidan för att hantera listorna hittas här: http://bit.ly/NOX6Kx

2. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Har tagit hem den och skall testa litet mer. Men det första jag noterade var att jag inte kan få appen i landskapsläge på taben.

När det gäller butiker så får jag här i uppsala upp de coop och willysbutiker som finns runt om men däremot inga ica.

Skickat med min GT-P7500 som kör CyanogenMod 10 Jelly Bean

3. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag ser gärna att kategorierna går att ändra på och att det går att lägga in egna.
    I min butik så står frysdiskar mellan chipshyllan och godishyllorna + att efter chipshyllan så finns det flera andra hyllor som är mer naturligt att gå till innan man kommer till godishyllorna, men "Chips & godis" är en och samma kategori. Sen saknar jag några kategorier, bl.a. hygien, barn och städ. I större butiker som ICA Maxi så finns det även betydligt fler kategorier som man gärna vill kunna lägga in saker på. Övrigt blir för stort.

4. Gregor

Gregor Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Har gjort så att den inte går att få i landskapsläge för att den av någon märklig anledning kraschade när den hamnade i det. Ska fixa detta till nästa uppdatering.

Okej, ska lägga in ica för uppsala. :)

Tack för dina förslag, ska titta närmare på detta.

5. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Intressant. Jag skulle dock hellre se att du unviker faux-iOS-design. Funktionsmässigt verkar den ha det viktiga dock. :)

6. bbinc

bbinc Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Vilken trevlig ide! Det enda problemet ät att jag sitter med SIII och min fru iPhone... Kommer det att komma en iosversion av appen? För detta är något som jag hade kunnat betala för...

7. Gregor

Gregor Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Kul att du gillar det!
    Det finns planer för en ios version, kan inte säga när än bara. :) Det finns en mobil version av hemsidan som kan användas så länge.

Ja designen är kanske något att se över. :)

8. nygrent

nygrent Kid Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Ser väldigt bra ut än så länge, ska testköra den och ge lite feedback

Två butiker du kan få lägga till i Sollefteå , Ica Trollet och Lidl

Tack på förhand
    /Theodor

9. Gregor

Gregor Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Har lagt in ica och lidl för Sollefteå nu, butiker för Uppsala kommer in senare ikväll. :)

I nästa version av appen så ska jag lägga in så butikerna kan visas där med.

Några mer funktioner ni skulle vilja se i nästa version?

10. erikd

erikd Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Mycket trevlig app! Jag skall absolut prova att använda den ett tag framöver.

Det är bara en liten grej jag reagerat på hittills; Då man skall döpa en ny lista så ges olika förslag i appen och på hemsidan. Det kan kanske vara bra att köra på precis samma förslag.
    App: "Veckans mat v.40" och "Inköp 1/10"
    Hemsida: "Veckansmat v.40" och "Inköp 2012-10-01"

För övrigt får du gärna lägga till butiken ICA Kvantum Sickla :)

Edit: På hemsidan, då man är inne och tittar på en lista, överlappas text för långa butiksnamn med deras öppettider (i fältet till höger).

Last edited: Oct 1, 2012
  11. Grebdroid

Grebdroid Youth Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    5.0 stock LRX21O
    Info:
    Apex Launcher
    Nu kan jag ju inte skriva appar själv och har dålig koll på vilka permissions som behövs för olika funktioner, men en sak som jag undrar över med den här appen är:
    READ PHONE STATE AND IDENTITY
    Allows the app to access the phone features of the device. An app with this permission can determine the phone number and serial number of this phone, whether a call is active, the number that call is connected to and the like.

I övrigt så känns det soft med en svensk inköpslista där man kan lägga till varor via datorn.

12. Gregor

Gregor Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Helt rätt, borde ha samma i appen och på hemsidan. Det hade jag helt missat, tack för att du påpekade det. :)

Ang. långa butiksnamn kanske man kan göra en lösning där namnen kortas av om de är för långa och om man "hovrar" över de med musen så syns hela namnet. Tror du om det?

Förstår din oro, detta är inget appen använder. Man anger i en konfigurationsfil vad applikationen ska ha tillgång till och jag har helt enkelt glömt att ta bort detta tillstånd. Ska ta bort detta i nästa version, tack. :)

13. Grebdroid

Grebdroid Youth Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    5.0 stock LRX21O
    Info:
    Apex Launcher
  14. Gregor

Gregor Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

15. erikd

erikd Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Absolut, låter bra! Men du kan kanske också minska bredden på rutan där man lägger till varor?

Skall prova att dela en lista med flickvännen nu och ser hur hon mottar appen sedan när hon skall handla på vägen hem från jobbet ;)

16. Gregor

Gregor Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Kanon! :) Glöm inte att hon måste acceptera delningen av listan på hemsidan innan den syns på hennes konto.

17. pulsar

pulsar Youth Droid Medlem

Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 1,2,3,4 XL
    Platta:
    Nexus 10
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012 & 2013), och Nexus 9
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Chromecasts
    Den får testas! Några kommentarer direkt från screenshots mm:

• Ser inte ut riktigt som en android-app, lite mer som en iphone-app :(
      • Pilar som pekar åt höger i listor tex, skriker iphone. http://developer.android.com/design
      • Runda knappar annat exempel
      • Stora knappar längst ner (hämta, lägg till, dela) ser lite konstigt ut, bättre att ha enligt actionbar-mönstret kanske? Split actionbar mönstret i det här fallet kanske (dvs där nere).
      • "Hämta", menar du "uppdatera"/refresh tro?
      • Dela-ikonen ser inte ut som standard-ikon i android för att dela (behöver inte vara dåligt om man konsekvent vill ha sin egen stil men jag tycker det hade varit smart att följa standard-dela ikonen då folk börjar lära sig det. Antar/hoppas att den följer det vanliga mönstret för att Dela i android eller är det något annat? Dvs använder det Intent som finns i android för detta. Fast då hade man nog velat följa den designen på de andra knapparna också.
    • Underbart med synkning, trots mina klagomål om designen så ser den bra mycket bättre ut än den nuvarande appen jag och frun använder nu för detta som har okej synkning (Our groceries)
    • Lite jobbigt att behöva(?) skapa konto/logga in, kan använda google-kontot istället/som alternativ?
    • Stavfel på "Melemsvillkor" på websidan i avtalet.

Kort och gott, följ gärna de utmärkta android design guide lines.

Ber om ursäkt om jag antagit något fel, har inte provat appen än!

18. Gregor

Gregor Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för din feedback, får göra om designen så den blir mer "android" då det är mer som har klagat. Har inte android själv så inte så insatt i hur vanliga android-appar ser ut.

Med "hämta" menar jag synkronisera listorna så något annat ordval kanske är bättre eller bara en ikon och ingen text.

Hur är det vanliga mönstret för att dela i android? I detta fall betyder det att man anger en e-postadress till den person man vill ha listan gemensam med.

Andra konton för att logga in kan vara intressant att kika på i framtiden, vill få igång tjänsten så att den fungerar bra först.

19. pulsar

Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 1,2,3,4 XL
    Platta:
    Nexus 10
    Platta 2:
    Övrigt:
    Synkronisera är ett bra ord men så få icke-programmerare som förstår det bara :) Normalt brukar det heta "refresh" i de flesta android-applikationer, "uppdatera" på svenska antar jag.

Aah, OK. Det är en annan sak, då är frågan om man ska ha något annat ordval bara.
    Share/Dela i Android är som Windows 8 försöker efterlikna nu. Ett standard-sätt att dela saker. Ett share-intent finns tex. Startar man det så startar Androids egna share som listar alla applikationer som kan dela det man har valt att dela. Via epost, gmail, bluetooth, osv. Har man twitter installerat så kan det delas via twitter, har man facebook kan det delas på facebook, har man en QR-scanner installerat kan det delas via en QR-kod osv. Ja vad som helst. Därför android-ägare skrattar så när apple säger att nu kan man inte bara dela via twitter utan även facebook. Det är öppen delning, vilken app som helst kan registrera sig att kunna delas via den.

Det är ju dock inte riktigt det du vill göra. Så det kan vara lite förvirrande kankse att kalla det bara "Dela". Gemensam-lista är väl mer funktionen. Svårt att komma på ett bra namn bara. Som alltid.

Det är helt rätt!

20. pulsar

Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 1,2,3,4 XL
    Platta:
    Nexus 10
    Platta 2:
    Övrigt:
    Händer inget när jag skapar konto i appen. Tryckte create två gånger. Noterade sedan att jag fått två mail som sagt att dte gått bra. Men nu kan jag inte logga in varken i appen eller på websidan?