Fråga: Inmotion Climber eller Kaabo Mantis 8 plus?

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av ecksbocks, 10 apr 2023.

1. ecksbocks

ecksbocks Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Tjena,

Jag behöver en elsparkcykel för att först och främst pendla till jobbet i Sthlm ca 4km enkel resa. Det vore ju bra om sparkcykeln gick att fälla ihop för att kunna tas med i bil och ev buss. Dessa två modeller tycker jag verkar intressanta.

Inmotion Climber - för att den kan köras även om det är lite blött ute, är lätt, 10" luftfyllda däck som är lätta att laga samt ser diskret ut.

Mantis 8 Plus - stötdämpare, slanglösa däck, bättre komfort än Climber,, kanske lite roligare att köra, har blinkers och bromsljus.

Som jag har förstått det är båda hyfsat tillförlitliga och jag undrar, som nybörjare, hur mycket Inmotions vattentålighet egentligen är värd, man kanske inte kör ändå när det är regnigt (möjlighet till t-bana).

Jag ska inte använda den för att lek, är gubbe och ska bara transportera mig mellan A-B och inte superlånga sträckor. Det som betyder mest är att den bara fungerar och är hyfsat säker, kommer förstås ha hjälm.

Inmotion Climber är ju en helt ny modell, skulle ni säga att det är stor risk för barnsjukdomar?

Vad tror ni? Tips på andra e-sparkcyklar mottages tacksamt.

Tack!

INMOTION Climber Electric Scooter

Kaabo Mantis 8 | Elsparkcykel med 3200W | E-Wheels®

Last edited: 10 apr 2023
  2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 228
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det låter som lite overkill för 4km enkel resa egentligen. Hur är underlaget? Om det är kullersten och elände är dämpning iofs ingen dum idé, man ska ju vara rädd om ryggen :)

Spontant är Ninebot Max G65 en bra kompromiss annars: Ninebot Max G65 - uppföljare till G30 Max (2022)

Fördelen med den är att den smälter in/sticker inte ut och är förhållandevis lätt trots att man får stötdämpning både fram/bak.

Dessutom tål de väta och stryk samt är enkla att hitta delar till om det skulle behövas.

3. ecksbocks

Mottagna gillanden:
    3
    Tack för svar! Nej ingen kullersten, cykelbanor. Overkill vet jag inte, Götgatsbacken är ju brant och vill kunna hålla 25 km/h även i backarna. Tack för tips, ska kolla in Ninebot.

Börjar överge tanken på Kaabo, fjädring är säkert najs, men man behöver ju inte låsa knälederna när man kör tänker jag.

Inmotion Climber har ju ipx6 annars, det borde väl räcka?

4. pvee

pvee Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126
    Gå för Climber vetja med den är du först iväg vid alla rödljus o kan lämna alla andra bakom dig. Ska man använda den i en kullig stad-Som många delar av Stockholm är så är den väl perfekt.

Vart har du tänkt köpa den?

Här en kul video där man ser kraften i den lilla saken
    View: https://www.youtube.com/watch?v=Rm3CbAR5nxA
    mellan 21 minuter till 27 ser man att man nog kan dra lite av varje med den.

Själv har jag kört den svagare o större Inmotion S1 i 10 månader o den bara går o går en så länge även över hela vintern har ja pendlat 3 km enkel väg på kulliga cykelvägar. Även rullat runt i Oslos backar utan problems på semestern.
    Enda e att man måste fylla däcken med luft en gång i veckan upp till det rekommenderade däcktrycket (så man inte får punka). Kan ju vara puligt,men gäller väl de flesta med luft i eller? Climber verkar komma med slang i däcken kanske man inte behöver fylla på med luft så ofta då?

Last edited: 12 apr 2023
    ecksbocks gillar detta.
  5. ecksbocks

Mottagna gillanden:
    3
    Tack pvee!

De som sålde Climber (erinescooter) var väldigt diffusa med när dom kunde leverera och har ingen butik i Stockholm city, dock trevliga som fan! Ewheels som säljer Mantis 8 har inte ens ett telefonnummer och omdömen som gör en mörkrädd, skojare.

Insåg att jag nog ville ha mer komfort än vad Climber ger så det blev en Dualtron Mini. Så najs att bara åka till butiken, snacka med dom, provköra och sen bara köra hem med den.

Jag tror faktiskt jag gjorde rätt, Dualtron är riktigt bekväm och känns helt odramatisk att köra i 50 km/h. Enda minus är att den är lite slö från stillastående upp för brant slänt.

Skönt att det är lätt att fixa ev punka eftersom man kan dela på fälgen. Gillar också att styrstången flexar, dvs inget så plötligt går av. Sen är det så najs att åka till en butik vid framtida problem.

Climber verkar vara riktigt bra och riktigt cool med sitt oansenliga utseende, så anonym och enkel.

Funderar på att köpa en kompakt, extracykel att ha på landet och som är lätt att transportera.
    tempImage91L0gJ.png

Last edited: 14 apr 2023
    Gargo gillar detta.
  6. pvee

pvee Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126
    De va nog lika bra hade du beställt climber eller som föreslogs Max G65/Max G2 hade de kanske dykt upp till hösten med lite otur.

ecksbocks gillar detta.
  7. ecksbocks

Mottagna gillanden:
    3
    Jag fick blodad tand och två veckor efter inköpet av Dualtron Mini blev det en Dualtron Victor. Riktigt najs!

Ska sälja Minin som är i nyskick och har 11 månader garanti kvar.

Dualtron Mini till salu

Last edited: 30 apr 2023