Innan man rootar Android?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Snowman, 4 feb 2012.

1. Snowman

Snowman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hej

Jag planerar roota min telefon (HTC Desire S) och har ett par allmänna frågor :

1. Jag vill göra en komplett backup på min telefon för att kunna återställa den helt vid garanti ärende. Vad jag förstår så ska jag använda Nandroid och för detta ska gå så måste telefonen först rootas. Låter detta rätt? Är Nandroid rätt program för det jag behöver göra?
    2. Min tanke är att 1. Roota telefonen, 2. Komplett backup av hela telefonen, 3. Installera ny firmware med denna guiden, vid problem så fortsätter jag med 4. Läsa in den kompletta backupen jag gjort i punkt 2, Unroota telefonen. Låter detta rätt?
    3. Efter att jag gjört det som jag anger i punkt 2 ovan, kommer teknikerna kunna se att telefonen är rootad och därmed dra in garantin?

2. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag är kanske inte den som kan mest om det här och speciellt inte om Desire S men jag ska försöka svara så gott jag kan. Jag rekommenderar dig att fråga i forumet för din telefon. Ni andra får gärna rätta sådant som kan tänkas vara fel :)

1. Ofta när man rootar får man en ny recovery. Clockworkmod, eller CWM som det också kallas, är en vanlig custom recovery. I CWM kan man göra en Nandroid-backup. Nandroid är alltså inte ett program eller en app utan något som ofta ingår i en custom recovery. Observera dock att om du skulle återställa en Nandroid-backup, kommer din telefon fortfarande att vara rootad. Jag tror inte heller att man ska återställa en alltför gammal Nandroid eftersom detta kanske skulle kunna orsaka problem. Själv gör jag en ny backup varje månad.

2. Jag tror inte att man ska göra en återställning av en Nandroid från en rom till en annan. Säg t.ex. att du har gjort en Nandroid när du hade rootad stockrom och att du sen lade in exempelvis Cyanogenmod. Om du återställer din Nandroid med stockrom när du har Cyanogenmod kan det bli problem.

3. När din telefon är rootad kommer de att kunna se det när du lämnar in telefonen på ett garantiärende. Jag vet inte hur det funkar med HTC men Samsung har i alla fall någon typ av räknare som räknar hur många gånger telefonen har flashats. Den här räknaren återställs inte när man tar bort root vilket betyder att de fortfarande kommer att kunna se att du har rootat och flashat din telefon någon gång.

Men som sagt: kolla i forumet för din telefon. Där finns troligen de som vet betydligt mer än jag när det gäller rootning och de kan säkerligen mer om Desire S än jag :)

Last edited: 5 feb 2012
  3. Droid119

Droid119 Guest

Hur hade du tänkt låsa upp bootloadern? Om via HTCdev kan du redan nu glömma att lämna in den på garantin

Sent from my HTC Incredible S using Tapatalk

4. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tack, då spelar det egentligen ingen roll att försöka nyttja garanti även om man unrootar enheten för teknikerna kommer aldrig godkänna ärendet.

5. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hur menar du?

Just nu är min telefon stock och den är inte rootad. Jag förstår att om jag rootar den och sen unrootar den igen så kommer jag ändå inte kunna nyttja garantin.

6. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

men vänta, om det är så att telefonen säckar ihop även när jag kör stock, kan man inte lägga in ny firmware med något HTC program?

Jag vet ju att när jag hade Samsung Wave(Bada) så flashade man om telefonen varje gång det kom en uppdatering. I detta fallet så var det väldigt mycket strul så det blev en massa flashande fram och tillbaka.

Det fungerar alltså helt annorlunda med Android?

7. Droid119

Droid119 Guest

Jag menar. Bootloadern måste låsas upp innan du kan roota den. Har du Sense 3.0 och android 2.3.5 och du vill roota luren så är det HTCdev som gäller. Men när du använder HTCdev för att låsa upp bootloadern så kan du aldrig återuppfå garantin då ditt Serienummer är registrerat som upplåst hos HTC.

8. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Ja det stämmer bra, jag har Android version 2.3.5 med Sense 3.0.

Antar att det är kört då helt enkelt, får väll fundera på om det är värt att förlora garantin.

Tack för uppmaningen.

9. Droid119

Droid119 Guest

Ja, jag funderar med.. men har en del problem med min incS så. Men fundera först:)

10. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Personligen tycker jag inte att man behöver roota. Man klarar sig utan. Fördelarna är enligt mig ganska små. Det kanske beror på att jag inte har utforskat så många verktyg, romar och liknande? Men många andra rootar ju sina telefoner så fort de får en ny så det finns ju de som troligen inte håller med mig :)

11. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Enda anledningen till att jag vill roota är för att just nu är telefonen ganska seg. Visst jag har mycket spel installerat men inge som ligger igång.

Får kanske helt enkelt köpa ny/starkare telefon.

12. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Du kan ju prova att göra en fabriksåterställning? Min telefon blev också väldigt seg så jag gjorde det och den blev ganska mycket snabbare. Du kommer ändå behöva göra en fabriksåterställning när du flashar telefonen så du kan ju prova att göra det innan och se om det löser problemen. När du har gjort det kan du prova att inte installera alla appar du hade tidigare. Jag har ca 30-40 färre appar installerade efter återställningen än tidigare.