Inskaffa Galaxy Nexus eller inte?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Stefan-1987, 1 jun 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Stefan-1987

Stefan-1987 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Har länge sedan varit sugen på Galaxy Nexus tills jag såg att Samsung Galaxy S3 skulle släppas och väntade ett tag tills den skulle landa i butikerna så jag kunde känna och kolla på den. Jag har alltid varit en sån person som "måste ha det senaste och bästa". Om jag har förstått det rätt så tillhör Galaxy Nexus till Google? Android & Google har samarbetat och tagit fram denna telefon? Slår till i huvudet eftersom Galaxy-serien släpps av Samsung? Jag frågar då alltså i butikerna vad det är för skillnad mellan dessa två? Och alla säger, det är två helt olika telefoner. Ok, det är två olika telefoner, berätta mer tack? Någonting säger mig men jag vet inte vad att Galaxy Nexus är en lite schysstare telefon, vet inte varför? Vad tycker ni? Sedan har jag läst här på forumet att användare väntar tills den nya Google Nexus släpps som jag inte har sett något om på nätet heller.

Behöver hjälp här för att ta ett beslut!

2. kenuswe

kenuswe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Ja vad ska man säga.

För det första bör du veta att Google & Android har inte samarbetat, Google är de som utvecklar Android OS.

Jag går själva i tankarna om att köpa en Galaxy Nexus nu och sen uppgradera till nästa Nexus någon gång i höst/vinter (när den kommer) eller att slå till på en Samsung Galaxy S3 nu och ha den (ett tag).

Finns otroligt mycket att skriva om telefonerna, tror det är bäst för dig att du tittar i respektive forum för att höra hur folk som har telefonen upplever den, samtidigt som du kan jämföra telefonerna på Prisjakt, för att få fram en jämförelse på specifikationerna.

Jag tror nog att vad du än tar för beslut så blir det bra, bara du själv är nöjd.

Last edited: 1 jun 2012
  3. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

De stora skillnaderna mellan en Nexus-telefon och en icke-nexus-telefon är först och främst att mjukvaran i en Nexus-telefon är helt produerad av Google. På de flesta andra telefoner är har Android modifierats av tillverkarna. En del gillar dessa tillverkar-tillägg, andra gör det inte.

Som en följd av att mjukvaran är helt producerad av Google så får också Nexus-telefonerna uppdateringar långt före andra telefoner. Det är iofs. sanning med modifikation, eftersom uppdateringarna för just Galaxy Nexus sköts av Samsung till bl.a. Svensk-sålda telefoner, vilket gör att det tar lite längre tid.

Den andra stora skillnaden är att bootloadern på en Nexus-telefon officiellt kan låsas upp av användaren, vilket gör det möjligt att lägga in alternativa Android-versioner själv (s.k. ROMs).

Notera att kunna låsa upp bootloadern inte är något unikt för Nexus-enheter heller. Både HTC och Sony har officiellt stöd för att låsa upp bootloadern på flertalet av deras telefoner. Även för andra telefoner går det att byta ROM, men det kräver oftast inofficiella tredje-parts verktyg.

I övrigt är Galaxy Nexus och Galaxy S3 tekniskt olika. S3 är helt enkelt en nyare och kraftigare telefon: http://versusio.com/en/samsung-galaxy-s3-vs-samsung-galaxy-nexus-16gb

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.