Problem: Instabilt wifi

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av Expertive, 11 jan 2013.

1. Expertive

Expertive Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har problem med min Nexus 4 att internet genom mitt nätverk hemma fungerar väldigt till och från. Främst om wifi gått ner i viloläge när jag inte använder luren och sen ska göra det så får den kontakt med nätverket men det går inte att använda internet. Ibland går det dock väldigt segt, det hjälper ibland att stänga av wifi och ansluta igen. Jag har inte haft några problem med min Nexus 7 eller andra telefoner eller laptops på mitt nätverk, och min nexus 4 har fungerat kanon på farsans nätverk (Linksys wrt54gl tror jag hans router heter)

Jag vet ju att jag har en sketen billig D-Link dir-600 med dd-wrt mjukvara, och det känns ju lite konstigt om den bråkar bara med just Nexus 4. Jag har har upptäckt att det finns många trådar om problem med wifi på Nexus 4 om långsamma hastigheter m.m. men hittar inget som hjälper mig riktigt för mitt stora problem är att jag är ansluten, men internet vill inte fungera. När jag är ansluten och det fungerar är hastigheterna som önskat.

Någon som har tips på vad jag kan göra, eller har hittat en lösning som jag missat?

Tack på förhand.

2. Hagmangh

Hagmangh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har samma problem. Wifi fungerar i princip 1/10 gånger, så har slutat använda det, kör endast på 3g. Har samma problem på båda mina Nexus 4, så känns inte som att båda är defekta. Har en d-link DIR100 med dd-wrt.

3. Expertive

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har felsökt lite mer men blir dock inte så mycket klokare. Försökte få upp några google resultat om det var just dd-wrt som ställde till problem. Hittade några grejer man kunde prova, t ex att ta bort optimering av wifi. Men det gav förstås inget resultat.

Men jag har märkt att det går ofta att surfa när nätverket är dåligt hemma. Men google play fungerar i princip inte alls, laddar ner typ 200kb och fastar sen. Facebook vill inte heller fungera speciellt bra. Men surfa kan fungera, om än att det går långsamt.

Kan man dra någon slutsats om vad det kan vara som krånglar då?

4. ezone

ezone Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

oftast beror det på router .. du har inga möjligheter att testa någon annanstans med en annan router ?

5. Expertive

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har testat på både min fars linksys och universitetets nätverk och där fungerar internet klockrent, så det är ju på min router som det strular. Men jag vill ju helst lösa problemet än att köpa ny router, som inte garanterat är en lösning på problemet dessutom en väldigt onödig utgift.

6. Nero

Nero Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 074
    Telefon:
    F1

MINA ENHETER

Telefon:
    F1
    Vild gissning & förslag.

Testa byt "Control Channel" på routern.

Har själv alltid, hittills iaf haft stabil Wifi uppkoppling med min N4, kunde dock bli lite slött på channel 1-4 ibland. Kör nu sen nån dag tillbaka på 11 och märkt av det, till det bättre.

Värt att testa iaf..!?

7. Expertive

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Alla vilda gissningar och förslag på lösning är välkomna!

Tyvärr så hjälpa inte detta.

8. Hagmangh

Hagmangh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har testat på en exakt likadan router, fast med original firmware, och det funkade klockrent. Börjar misstänka att det har med DD-WRT att göra, eller om det bara än någon inställning..

Handlar om en D-link Dir-300

9. vargen

vargen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Dra hem http://www.metageek.net/products/inssider och se om det inte är din router som ligger gömd bakom någon kraftigare.

Å andra sidan kan du även prova att ställa den på typ "g only" istället för b/g auto..

10. Oscar Almgren

Oscar Almgren Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Detta skall testas. Dir300 med dd wrt.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

11. Oscar Almgren

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Testat att byta kanaler flertalet gånger och ändra bandbredd från 20 Mhz till 40 Mhz och allt möjligt. Tyvärr kvarstår problemet och jag börjar misstänka att en ny router är enda lösningen. Väldigt onödig utgift då jag som andra användare också har haft felfritt nät med dator, sgs2 och N7:a.

Att söka på XDA ger ju uppenbart fler användare som också har liknande problem men verkar inte vara bundna till Dlink.

Någon som har rekommendationer på router som är fungerar bra med N4:an?

12. JwK

JwK Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2, Google Voice
    Telefon:
    Google Nexus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Google Voice
    Telefon:
    Google Nexus 6
    Telefon 2:
    HTC One SV
    Telefon 3:
    Google Nexus 4
    Platta:
    Google Nexus 7
    Asus flaggskepp rt-n66u fungerar klockrent, även rekommenderat köp i allmänhet.. :) skulle gissa att uppföljaren RT-ac66u även gör jobbet då de i princip är identiska om man kör N-nät.

För övrigt har jag inte haft de minsta Wlanproblem med min lur sen införskaffandet för tre månader sen. Trist!

13. ezone

ezone Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Netgear funkar felfritt för mig iaf.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

14. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Samma här. Har Comhem och det är alltid stabilt. Har aldrig märkt att den tappat någon mottagning eller droppat helt.

15. n_filip

n_filip Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hade samma problem hemma med min Apple Airport Extreme. Kom på att telefonen inte alls kan hantera nätverksnamn som innehåller mellanrum. Förenklade nätverksnamnet och vips så fungerade det. Läste också nått på nått forum om komplexitet på lösenord. Kommer dock inte ihåg adressen, men de påstod att det kunde ha betydelse om man hade ovanliga tecken i lösenordet osv.

16. Expertive

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Verkar vara väldigt mysko detta problem. Hoppades på att 4.2.2 skulle kunna vara räddaren i nöden men det hjälpte inte.
    Att köpa ny router är en otroligt tråkig utgift. Det finns en anledning till att jag har en av de billigaste routrarna, jag har en liten 1:a som bara jag använder nätverket. Det behövs inte någon värstingrouter då, att då dra en lott och köpa en ny billig router och hoppas den funkar känns inte så kul.
    Jag har tillgång till Wifi via skolan, så det blir att uppdatera apparna och sådant för att sedan köra vidare på 3G annars. Använder främst Nexus 7 hemma ändå och den fungerar ju klockrent.

Den här rackarn har min far som fungerade klockrent för mig när jag var på besök: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=74148
    En rätt trevlig router i övrigt. Har några år på nacken och inte den snabbaste med nyaste tekniken, men den är stabil.

17. SALVETA

SALVETA Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Sjukt störigt, har samma problem med en spansk router på Teneriffa där alla andra kan koppla upp med sina mobiler och datorer men inte min n4. Har provat byta namn/lösen/säkerhet men inget hjälper. Man kan koppla upp men det funkar inte eller går så långsamt att det inte är lönt. Ingen som löst problemet med sin problemrouter?

18. jocke_lulle

jocke_lulle Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Jag har också wifi-problem men lite annorlunda än de som beskrivits i denna tråd. Jag har en Asus rt-n56 router som jag köpte i höstas, alla mina andra enheter fungerar klockrent och detta inkluderar min n7a som kör samma androidversion som n4an.

Min wifi hastighet går från att vara ca 35-40mbit download/14mbit upload till att vara 8mbit download/11mbit upload vilket är långsammar nedladdningshastighet än vad jag har på 3G. Då hastigheten sjunker stannar den där. Ibland, men endast ibland, går det att toggla av/på wifi för att hastigheten ska öka igen. Hastigheten är endast hög under en kort tid, kan variera i minuter eller timmar. Man blir tokig när man ska ladda ner filer från internet eller playstore. Jag har provat alla möjliga inställningar i telefon och router. Jag har också provat olika router-firmwares. Jag provade byta router till en gammal d-link men samma problem där. Jag var in på telia-butiken och pratade med dem. Samma problem på deras wifi(jag jämförde med min n7a). På universitetet fungerade wifi däremot bättre på telefonen. Jag trodde 4.2.2 skulle lösa problemet men inte det. Jag bestämde mig därför att skicka in den på service (jag upplever för övrigt ett elektriskt knaster i telefonen vid samtal som är riktigt irriterande). Jag fick tillbaka den i förrgår, de visade sig att de hade uppdaterat mjukvaran genom att flasha in 4.2(!?), men det var så klart ingen skillnad så jag skickade iväg den igen. Får se vad dom hittar på den här gången. Jag har börjat misstänka hårdvarufel men jag vet inte...

19. Oscar Almgren

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det konstiga är att jag köpte precis en sådan router och det här är mina mätningar sedan dess.

För övrigt irriterande men given lösning på problemet. 700 på prisjakt.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

Bifogade filer:

20. Oscar Almgren

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Upptäckte igår att N4:an har problem att se mitt nät om jag väljer för högt kanalnummer (11,12,13). Nu har jag redan min nya router och kör på kanal åtta men vore intressant om de som har problem fortfarande provar att sätta om kanalen till något mellan 1-8 och kollar då.