Problem: Inställningar meddelande epost

Diskussion i 'Galaxy Note 2 - Allmänt' startad av Stefan52, 22 dec 2013.

  1. Stefan52

    Stefan52 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!
    Min Note 2 är tyvärr inte så kul längre. Först blev plötsligt bokstäverna väldigt stora när jag skriver meddelande utan att jag försökt att ändra på något innan. Jag är 61 hänger väl med ganska bra, men här finner jag inte inställningarna för att få bokstäverna i normal storlek igen. 1) Hur gör jag det? // Sedan uppdaterade jag till Android 4.3 i veckan. Då blev det problem med automatiska stavningskontrollen. Den kan ändra ord plötsligt i eposten så innebörden blir obegriplig. 2) Hur tar jag bort automatiska stavningskontrollen i eposten? // I meddelandefunktionen blev det ännu värre. Jag använder mig av fackuttryck i olika områden, och ibland andra språk. Den automatiska stavningskontrollen gör det närmast omöjligt för mig att skriva ett begripligt meddelande eftersom så många ord ändras på ett helt vansinnigt sätt. Och stavningskontrollen har sista ordet, så det är därmed omöjligt att skriva begripligt. 3) Hur tar jag bort automatiska stavningskontrollen i meddelandefunktionen?
    Hoppas jag får svar på mina frågor. Annars är min Note 2 inte så användbar längre tyvärr. Tilläggas kan att meddelandefunktionen är kopplad till Hangouts.
     
  2. Ermias

    Ermias Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Telenor, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 3:
    Samsung Glaxy S3
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4
    ROM:
    CyanogenMod
    Info:
    Nova Launcher
    Platta 2:
    Motorola XOOM
    Hej Stefan52,
    1. för att ändra teckenstorlek går du in på Inställningar - min enhet - display - teckenstorlek.
    2 och 3. För att avaktivera "förutsedd text" går du in på Inställningar - min enhet - språk och inmatning. Via kugghjulet till höger om vald tangentbord kan du avaktivera "förutsedd text".
    För att ovanstående ska gälla har jag antagit att du använder Samsungs egna tangentbord och inget tredjepartsprogram (även om förfarandet är densamma fram till kugghjulet). I och med 4.3 flytt GN2 så uppdaterade samsung bl.a. Tangentbordet och det har ibland återställt personliga inställningar man hade.
    Hoppas detta är till hjälp, annars får du återkomma här så kanske vi hittar på något annat sätt att lösa det på.


    Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
     
  3. Ermias

    Ermias Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Telenor, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 3:
    Samsung Glaxy S3
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4
    ROM:
    CyanogenMod
    Info:
    Nova Launcher
    Platta 2:
    Motorola XOOM
    När du går in till Inställningar så utgår jag från att du gör det från din startsida (ditt du kommer efter att tryckt på "home-knappen" )

    Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
     
    Stefan52 gillar detta.
  4. Stefan52

    Stefan52 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack!
    Det jag menade med teckenstorleken, var det jag ser i meddelanderutan (funktionen meddelande) just när jag skriver SMS och liknande. Mina egna skrivna tecken således. Jag uttryckte mig oprecist innan. Nu har jag upptäckt, att det ser normalt ut med teckenstorlek på de tecken jag skriver i Hangouts (som kanske är bättre att använda för meddelanden), men i Androids meddelandefunktion är det problem med storleken i skrivrutan. Kunde du ge tips om denna lilla detalj är allt perfekt igen sedan med elektroniken.
    Vänligen
    Stefan 52 (och något lite trög av ålder och sjukdom).
     
  5. chucken

    chucken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    1 166
    Mottagna gillanden:
    317

    MINA ENHETER

    Testa med volym ned och upp (på kanten av telefonen) knapparna när du skriver ett sms ;)
     
    Stefan52 gillar detta.
  6. Stefan52

    Stefan52 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack!
    Det fungerade, och nu vet jag vad jag fingrade på när bokstäverna plötsligt blev stora.
    Ännu en detalj att lagra under "det borde jag ha begripit".
    Tur det finns snälla människor som vill hjälpa.