Installation Pixel 8a

Diskussion i 'Google Pixel 8a' startad av Odell, 26 maj 2024.

  1. Odell

    Odell Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2024
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Efter att ha använt Samsung i många år installerade både frugan och jag våra nya Google Pixel 8a i helgen. Det mesta gick bra men när vi ansluter våra mobiler till våra resp laptop:ar med USB-kabel för att föra över ev filer så ser jag visserligen min mobil i utforskaren men det finns inga undermappar för att komma vidare och frugans dyker inte upp alls. Och ja, vi har startat mobilerna så de är inte låsta. Finns det något lås på 8a eller vad är det vi har missat? Det brukar ju komma upp ett val i mobilen om man vill tillåta delning av info med t.ex en dator men inte här. Tacksam för svar.
     
  2. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    För att få igång lite svar, väljer jag att svara, även om jag inte har en Pixel, och startar med att säga välkommen till forumet.

    Det borde fungera, ja. Och i all synnerhet om ni även startat om mobilerna och försökt ansluta igen. Som det såg ut för din mobil antyder ju det enbart laddning, vilket jag tror att du snabbt insåg. En tanke går i riktningen typ av USB-kabel, och om ni har möjlighet att pröva med annan kabel, dvs att den inte skulle klara av data, visserligen ovanligt men händer väl fortfarande (det brukar väl vara två trådar laddning, två data). En annan tanke går till datorerna, men antar att dessa har använts under lång tid till just detta om än med andra mobiler.

    När en mobil är ansluten via USB till en laptop/dator kan du ju även kolla via Inställningar > Anslutna enheter, och se om du ser några USB-alternativ där, alt. att söka på "USB" under Inställningar.
     
    Odell gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 666
    Mottagna gillanden:
    18 164
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om den inte kommer så dra ner statusfältet och tryck på notisen som säger "Endast laddning" så ska du kunna välja filöverföring
     
  4. Odell

    Odell Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2024
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svar. Vi har inte haft några problem med att ansluta föregående mobiler till våra datorer. Vi har även provat olika USB-kablar, startat om både datorer och nya mobilerna för att få med sig alla inställningar. Tyvärr har vi inte lyckats ännu. Tror att det är någon inställning i 8a:n som spökar eftersom det är just våra nya 8a-mobiler som vi inte får kontakt med via USB-kabel till dator.
     
  5. Odell

    Odell Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2024
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej. Hittar tyvärr ingen "Endast laddning" när jag drar ner statusfältet. Är det en av dessa funktioner du menar, se bif 3st bilder!
     

    Bifogade filer:

  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 666
    Mottagna gillanden:
    18 164
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    För långt. Du ska bara dra ner 1 gång / ett finger. Du ska inte till quick settings. Det är här den ska komma upp
    Screenshot_20240526-212753.png
     
    Odell gillar detta.
  7. Odell

    Odell Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2024
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Nu jäklar i min lilla ångbåt hittade jag funktionen. Tack för hjälpen!
     

    Bifogade filer:

  8. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Just ja, som @jnsson@jnsson nämnde bör USB-anslutningen ligga som notis, och där man kan plocka upp en meny med alternativ om man t.ex. vill ändra ursprungligt val. Det handlar alltså om en notis, inte snabbmenyerna som du visade i bifogade filer.
    Lustigt nog råkade jag ut för liknande vid första anslutning av en ny Motorola för några veckor sedan, det blev bara ladda, och när jag sökte på USB under Inställningar var samtliga alt. neddimmade; reflekterade inte då över den notis som @jnsson@jnsson hänvisade till, men i mitt fall kom ingen popup för val vid anslutning, precis som för dig, så jag tror inte det fanns en notis för mig heller. Men om du har en notis ska den synas under snabbmenyerna, när du drar ned statusfältet. I mitt fall hjälpte omstart av mobil.
     
    vandahl9 och Odell gillar detta.