Installera annat Os?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oskar1, 6 feb 2010.

1. Oskar1

Oskar1 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är det nån här som har erfarenhet av att installera ubuntu,linux? Har en gammal(2år)dator som går riktgit segt(har vista) på så jag tänkte ev installera nåt annat så att jag iaf kan surfa runt lite. Har kollar runt lite men inte fått nån klarhet alls. skriv gärna vad du tycker om dom olika os:en

2. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Är du nybörjare med Linux bör du installera Ubuntu. Var dock medveten om att det är ett helt nytt OS och mycket är annorlunda. Du kommer förmodligen att behöva använda terminalen ganska mycket (lite som CMD på Windows), varav då måste du lära dig kommandon. Att installera applikationer är också väldigt annorlunda gentemot Windows, men då till det bättre (enligt mig). Du har lite som en applikationsaffär, fast allt är gratis. Däremot så finns inte alla program till Linux där, utan det finns även utspritt på internet.

Har du tålamod och tid till att lära dig att köra en Linux-distrubiton blir du förmodligen väldigt nöjd. Det är snabbt och det finns knappt några virus. Skräp skapas även inte med tiden som till Windows och systemet hänger sig knappt.

Med det sagt så kan jag också rekommendera dig Windows 7. Har Vistas utseende men är så otroligt mycket snabbare och innehåller minimalt med buggar. Kräver mindre än Vista, så det är inget problem att installera det på en dator som är två år gammal. Funkar till och med felfritt på datorer som är fyra-fem år gamla.

3. Oskar1

Oskar1 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Blir nog så att jag installerar ubuntu men windows 7 hade inte suttit fel heller OM det inte hade kostat 1000kr

4. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jo, det har du rätt i. Att det är gratis är en stor fördel för Linux.

Lycka till i alla fall. Hoppas du blir nöjd. :)