Installera *.apk från Ubuntu

Diskussion i 'HTC Allmänt' startad av berg35, 16 aug 2010.

1. berg35

berg35 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag funderar på att skrota min windows installation och bara köra ubuntu. Men då måste jag se till att alla funktioner jag har i win7 också funkar i Ubuntu. En av dessa är att installera appar i *.apk-format. I windows använder jag HTC sync och väljer därigenom vilken *.apk-fil på datorn som ska installeras på mobilen. Hur gör jag detta från Ubuntu? Jag får inte HTC Sync att fungera i Wine. Det kanske finns något annat lika enkelt eller kanske rent av ännu enklare sätt???

Jag har sökt men inte hittat denna info någonstans, är det någon som kan visa mig vägen ut ur windowssnåret??

2. berg35

berg35 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Är det inte någon som har någon idé? Har jag skrivit på fel forumavdelning? Isåfall får någon moderator gärna flytta tråden till en bättre avdelning.

3. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag vet egentligen inte, men jag hörde talas om för ett tag sedan (vintras typ) att Android-telefoner i allmänhet inte behöver drivrutiner för att funka med Linux på datorn.
    Jag vet inte om detta stämmer med HTC Desire, men OM det gör det så ska det bara vara att koppla in den i USB uttaget (med USB Debugging). Sedan laddar du ner Android SDK och använder ADB för att installera apk-filer.

Det enklaste alternativet är nog att föra över apk-filen till telefonen och installera den därifrån. Mounta SDkortet som flyttbar disk i Ubuntu, lägg över apk-filen och installera med hjälp av Astro, EStrongs File Explorer etc. på telefonen.

Om du inte lyckas mounta SDkortet på Ubuntu kan du installera SwiFTP på telefonen och koppla upp dig från datorn via WiFi med valfri FTP-klient, då får du direkt tillgång till SDkortet och kan ladda upp vad som helst.

Hoppas det var tillräckligt med alternativ :)

4. HimpoN

HimpoN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    Sony Xperia Z2 compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z2 compact
    Telefon 2:
    Nexus 4
    Platta:
    Nexus 7 (2013)
    Här finns infon du behöver för att få adb att funka i linux:

http://developer.android.com/guide/developing/device.html
    (du behöver starta om udev/datorn efter det: "sudo service udev restart")

Sen går det utmärkt att installera apk:er via adb.
    ("adb install <path to APK>")

Sen går det ju att snygga till det med ett script som du tex. kan drag'n'droppa dina APK:er på...

Last edited: 17 aug 2010
  5. lk95jofr

lk95jofr Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kom ihåg att "adb install xxx.apk" inte varnar vid installation. Du måste själv ha koll på vad appen gör och vad den får tillgång till.