Installera Cyanogen Froyo CM6?

Discussion in 'X10 Mini/Mini Pro' started by anton_mjor, Jul 10, 2011.

1. anton_mjor

anton_mjor Youth Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2
    Jag löste problemet och har skrivit en snabb guide i ett inlägg nedan:
    https://swedroid.se/forum/post660224-13/
    Tycker ni den är bra är det bara att hojta så kan jag skriva om guiden lite bättre och kanske lägga i en ny tråd :)

Gammalt inlägg:
    Hej!

Hade tänkt byta rom i min mobil nu men förstår inte riktigt hur det går till. Det finns ju inga bra guider :/

Jag läste guiden och där står det att man ska installera xRecovery medans någon på sista sidan av Cyanogenmoddens tråd skrivit att man ska använda ClockworkMod recovery.

Jag blir bara osäker och vågar i stället inte göra någonting.

Någon snäll själ som skulle kunna fixa en bra guide som är rakt på sak och inte en massa fuss? (Tycker f.ö. att det är konstigt att det inte går att hitta någon guide hos XDA :S)

Tack på förhand! :D

Edit: Fel av mig.... Guiden var inte en sticky som jag skrev först.

Last edited: Jul 12, 2011
  2. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Imorgon när jag sitter vid datorn så kan jag försöka skriva en guide åt dig :)
    Bara så du vet så är det CWM-recovery du ska använda och INTE xrecovery ;)

3. anton_mjor

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2
    Jag blev typ otålig så jag har börjat mecka lite själv.
    Vad är det för fel på xRecovery?
    Jag har redan lagt in xRecovery, ska jag flasha om telefonen med PC Companion och göra om det hela med CWM eller kan jag köra vidare när jag kommit så här långt?

Om jag nu måste byta till CWM, kan jag använda den du föreslår här eller måste jag ha någon annan specifik för Mini Pro?

Last edited: Jul 10, 2011
  4. Facemeat

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    CWM-recovery måste du ha för att kunna flasha de nyaste romarna.
    Om du har en x10 mini pro så är det CWM-recovery för x10 mini pro du ska ha.

5. anton_mjor

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2
    Ok, flashade om telefonen bara för att få den helt clean.
    Har rootat den och installerat senaste busybox samt lagt in filerna för CWM Recovery i system/bin och gett alla 777 behörighet. MEN, det händer inget när jag försöker starta det :/
    xRecovery startade på första försöket och jag gjorde exakt likadant nu som när jag la in det.

Tips om vad som är fel?

Jag använde denna: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1106146
    Försökte innan med denna men det hände inget när jag tröck på knapparna. (Förmodligen för att det står "Ej för stock ROM)"

Edit: Rullade igenom lite trådar och det verkar som om slade själv har inkluderat gamla xRecovery i sin senaste ROM. Jag är förvirrad, men nu ska jag nog sova, det kanske löser sig efter en natts sömn :D

Last edited: Jul 11, 2011
  6. Facemeat

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Jag tror du har gett fel permissions, jag tror att det ska vara permissions 755 för det var det på en x10 mini iallafall och det borde vara samma för en x10 mini pro.
    Testa dig fram så borde det funka.

7. anton_mjor

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2
    Jag fick det aldrig att funka, så jag bytte tillbaka till xRecovery igen och installerade CWM recovery genom custom zip alternativet.
    Denna filen var den jag använde: xda-developers - View Single Post - [RECOVERY] ClockworkMod Recovery for X10 Mini Pro - 3.2.0.0-r3

Har fått in Cyanogen nu, men den guiden jag använde sa att man skulle partitionera in en 512MiB stor ext4 partition på minneskortet, är det nödvändigt?

8. Facemeat

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Jag vet inte om det är nödvändigt för jag gjorde aldrig det.
    Fast jag har för mig att det inte behövdes förut :)

9. anton_mjor

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2
    Okey, då tror jag jag formaterar tillbaka kortet som det var förr :) Har bara 2gig.

Edit:......Hur nu det ska gå till, ext4-partitionen går inte att komma åt från varken inifrån android, CWM eller mountat i windows. Crap.
    Edit2: Det gick visst ändå inifrån windows :D

10. catch

catch Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har precis fått en x10 mini pro som är låst till 3. Om jag installerar en Custom Rom, blir den olåst då? anton_mjoranton_mjor: du som fått det att fungera, hur gjorde du exakt?
    Känner mig ganska osäker...

11. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Svar: NEJ! Simlåsningen och byte av rom har inget med varandra att göra.

catch likes this.
  12. catch

catch Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok, bajs...
    Blir till att köpa kod då!

13. anton_mjor

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2
    Jag har gjort det flera gånger nu, men jag har fixat ett litet skript så att det går riktigt fort :D

Steg0: Förebered dig genom att ladda över zip'en med den rom'en du vill ha till minneskortet.
    Jag använde denna: [ROM] Cyanogen Froyo CM6-Latest (based on MiniCM) - v6.01 - xda-developers
    Har dock haft lite problem med den senaste versionen, vissa säger att v5 funkar bättre.
    Ladda telefonen.

Steg1: Uppdatera telefonen till senaste i Sony Ericsson PC compantion så att du får en clean grund.

Steg2: Roota telefonen med Superoneclick.
    På telefonen gå in i: Inställningar>Program>Utveckling>Aktivera USB-felsökning
    Koppla in telefonen i datorn, välj ladda på telefonen, låt datorn installera drivrutinerna klart.
    Öppna Superoneclick och tryck på Root och klicka dig vidare. Får du någon error första gången, försök en gång till.
    När Root'en är klar, STARTA INTE OM TELEFONEN, tryck på Shell Root och låt den ladda klart, när den är klar ska du inte heller starta om telefonen.

Senaste versionen av superoneclick finns här: [APP]SuperOneClick v1.9.5 (Root, Unroot, Enable Non-Market App) - xda-developers

Steg3: Kör CWM_INSTALL.exe
    Kolla i fönstret så inga errors skett, när den har jobbat klart startar telefonen om och du kommer in i bootmenyn genom att trycka snabbt, flera gånger på back-knappen när den vita Sony Ericsson-texten kommer upp.

Här är filen:
    http://dl.dropbox.com/u/34982580/CWM_INSTALL.exe

Steg4: Installera din rom.
    I CWM Recovery bläddrar du upp och ner i menyn med volym-upp/ner väljer med home(fyrkant) och backar med back.

Välj install zip from sdcard>choose zip from sdcard och välj sen din zip.

Kör en wipe data/factory reset direkt efter installation för att slippa problem.

Skulle telefonen muppa upp helt (har hänt mig hittils 2ggr) är det bara att köra reparation i Sony Ericsson PC Companion och börja om från början :)

Edit:
    Glömde lägga till hur man får svenska bokstäverna på tangentbordet att fungera :D
    Ladda ner Hardware Keyboard Language Setter nedan och kör HardwareKeyboardSwitcher.jar med telefonen inkopplad i datorn, välj qwerty-se-fi och tryck Set Language och starta sen om telefonen.
    Öppna Inställningar>Språk & Tangetbord och kryssa ur Android keyboard och Talkback keyboard.
    (Jag kör min telefon på engelska, jag kanske har översatt något menyval fel :))

Länk till programmet: [APP] Hardware Keyboard Language Setter - xda-developers
    Programmet kräver att du har Java installerat på datorn, har du inte det är det bara att ladda ner på java.com: Java + You

Last edited: Sep 19, 2011
  14. Snusdus

Snusdus Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur upplever du 6.01 ??
    Själv så har jag inga omstarter alls med den..

EDIT: Måste ju mommentera guiden oxå, Bra skrivet.. Inte den bästa men utförligt så man förstår :)

15. anton_mjor

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2
    Asså, jag har lite problem med 6.01, jag använder den och allt funkar frid och fröjd, men 2 ggr i rad nu när jag har installerat mina program och ska starta om i CWM för att göra en backup har det varit omöjligt att komma in i cwm och när mobilen startar får jag FC på var enda process så att det blir omöjligt att ens skriva in pin o_O

Fattar inte vad som är fel :ehm:
    Har även ett annat problem som jag inte kan fatta vad som inte stämmer.
    Ibland när jag trycker på programknappen längst ner på skärmen försvinner hela den knappen, jag kan inte få upp program eller ringa alls såvida de inte ligger på skärmen. Ibland kommer den tillbaka när jag flipprat med tangentbordet och låst/låst upp skärmen några gånger, men ibland måste jag starta om telefonen. Megastörigt!

Hehe, ang. guiden så jag hetsade mest ihop den. Tycker folk att den är den bra nog skulle jag kunna skriva om den och lägga i en egen tråd :P

Last edited: Jul 12, 2011
  16. Snusdus

MINA ENHETER

Angående program knappen som försvinner så är det inte något fel, Man kör ADW från start om jag inte minns fel, Det är Dockbaren som ploppar upp och då försvinner den knappen, Har hänt för mej med ett par gånger vet inte vad det är som sätter igång dockbaren men om du går in i ADW settings> Ui settings> Hidden Dockbar och avmarkerar första punkten "Dockbar"

Kanske dock inte ligger på samma eftersom jag kollade på ADW Ex..

Hoppas du förstod!

anton_mjor likes this.
  17. anton_mjor

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2
    Kan ju säga att den här dockbaren aldrig har kommit upp för mig utan den har liksom fastnat i det läget och telefonen har blivit mer eller mindre obrukbar :D
    Stängde av "Hidden dockbar" nu i alla fall, får se hur det beter sig i fortsättningen.

Jag tror jag har fått bukt på mitt andra chrashproblem också, det verkar som om telefonen helt enkelt inte tycker om den senaste buxyboxen som jag installerat varje gång jag installerat om den.
    Den senaste gången har jag inte gjort någonting alls åt busybox'en och det verkar som om allt funkar som det ska nu :)

18. Snusdus

MINA ENHETER

Bra, Dockbaren blir som en svart skugga längst ner när man inte har några appar om ja inte minns fel..

19. esteyo

esteyo Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

nice beskrivning! funka bara fint! men om jag vill skaffa tillbaka original hur gör jag då?
    tacksam för svar :)

20. botze

botze Senior Droid Medlem

MINA ENHETER