Jag har gjort det flera gånger nu, men jag har fixat ett litet skript så att det går riktigt fort
Steg0: Förebered dig genom att ladda över zip'en med den rom'en du vill ha till minneskortet.
Jag använde denna:
[ROM] Cyanogen Froyo CM6-Latest (based on MiniCM) - v6.01 - xda-developers
Har dock haft lite problem med den senaste versionen, vissa säger att v5 funkar bättre.
Ladda telefonen.
Steg1: Uppdatera telefonen till senaste i Sony Ericsson PC compantion så att du får en clean grund.
Steg2: Roota telefonen med Superoneclick.
På telefonen gå in i: Inställningar>Program>Utveckling>Aktivera USB-felsökning
Koppla in telefonen i datorn, välj ladda på telefonen, låt datorn installera drivrutinerna klart.
Öppna Superoneclick och tryck på Root och klicka dig vidare. Får du någon error första gången, försök en gång till.
När Root'en är klar, STARTA INTE OM TELEFONEN, tryck på Shell Root och låt den ladda klart, när den är klar ska du inte heller starta om telefonen.
Senaste versionen av superoneclick finns här:
[APP]SuperOneClick v1.9.5 (Root, Unroot, Enable Non-Market App) - xda-developers
Steg3: Kör CWM_INSTALL.exe
Kolla i fönstret så inga errors skett, när den har jobbat klart startar telefonen om och du kommer in i bootmenyn genom att trycka snabbt, flera gånger på back-knappen när den vita Sony Ericsson-texten kommer upp.
Här är filen:
http://dl.dropbox.com/u/34982580/CWM_INSTALL.exe
Steg4: Installera din rom.
I CWM Recovery bläddrar du upp och ner i menyn med volym-upp/ner väljer med home(fyrkant) och backar med back.
Välj först wipe data/factory reset, välj sen advanced>Wipe Dalvik Cache, backa sen tillbaka och välj install zip from sdcard>choose zip from sdcard och välj sen din zip.
Jag upptäckte att det inte gick att installera program från market utan att telefonen startade om. Lösingen på det var att köra wipe data/factory reset direkt efter installation.
Skulle telefonen muppa upp helt (har hänt mig hittils 2ggr) är det bara att köra reparation i Sony Ericsson PC Companion och börja om från början
Edit:
Glömde lägga till hur man får svenska bokstäverna på tangentbordet att fungera

Ladda ner Hardware Keyboard Language Setter nedan och kör HardwareKeyboardSwitcher.jar med telefonen inkopplad i datorn, välj qwerty-se-fi och tryck Set Language och starta sen om telefonen.
Öppna Inställningar>Språk & Tangetbord och kryssa ur Android keyboard och Talkback keyboard.
(Jag kör min telefon på engelska, jag kanske har översatt något menyval fel

)
Länk till programmet:
[APP] Hardware Keyboard Language Setter - xda-developers
Programmet kräver att du har Java installerat på datorn, har du inte det är det bara att ladda ner på
java.com: Java + YouClick to expand...