Installera flera appar på en gång

Discussion in 'Allmänt' started by grovehill, Nov 13, 2012.

1. grovehill

grovehill Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Hejsan!

Jag ska installera fem stycken appar på ett par hundra nya telefoner. Jag söker ett smidigt sätt att göra detta på, istället för att ladda hem dom en och en från Playstore.

Är det möjligt att skapa en fil innehållandes dessa fem appar som jag kan överföra till de nya telefonerna och sedan öppna filen och samtliga appar installeras automatiskt?

Finns det någon annan lösning på detta?

Tack

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det finns några lösningar för EMM (Enterprise Mobility Management) men det kräver att alla telefoner sätts upp för det och det kostar så klart en slant.
    Det är nog enklare att bara installera apparna för hand.

Det största problemet är att vid varje installation så ska man ta sig igenom ett antal dialoger vilket hindrar ett enkelt och effektivt sätt att installera manuellt eller halvautomatiskt.
    För att installera via en överförd fil så krävs det först och främst att du har tillgång till alla apk:er och sedan att telefonerna är inställda att tillåta installationer från okända källor.

Enklast är ju så klart att användarna själva installerar apparna. Det är bara 5 stycken och det tar bara några få minuter. Om apparna är nödvändiga för användarna så vill de ju installera dem och då är det lätt att motivera dem det lilla jobbet. Om det är mer eller mindre onödiga appar så kommer användarna inte använda dem eller avinstallera dem vilket gör ditt jobb helt onödigt i de fallen.
    Så, skicka ut ett mail med länkar och instruktion så sköter användarna det själva. Om användarna är nya för Android så kommer de känna sig jätteduktiga efter att ha genomfört installationen.

En lösning som jag kom på nu är att bygga ihop en egen ROM där de apparna ingår och sedan flasha in ROM:en på varje telefon, men det kräver en hel del jobb och automatisering av ganska många steg i processen vilket kommer ta längre tid att ordna än att bara sätta sig och trycka igenom installationen manuellt.

3. holck

holck Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    adb push?

T.ex:

adb push hej.apk /system/app/hej.apk

4. e7andy

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det kräver fortfarande att man har alla apk:er och att man godkänt installation från okända källor. Jag har dock inte testat exakt vad som händer om man gör så.

adb install tror jag är ett mer passande kommando.

5. holck

holck Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Ja, det behövs USB-debug + unknown sources.
    Men detta går fortare än att lägga in googlekonto + konfa alla lurar.

APK:erna är lätt att skaffa. Ladda ned dem på en lur, ta t.ex EStrongs Filemgr och
    "backuppa" apparna så får du apk:erna i en katalog. Bara att ta dessa sen och trycka ut.

// A

6. e7andy

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Om man plockar ut apk:erna på det sättet så får man se till att ingen av apparna använder Licensieringstjänsten i Play Store för annars så kommer de inte att fungera, men det är ju lätt att göra några testskott först med en telefon och se att allt fungerar som det ska.