På min laptop har jag en OEM-kopia av Windows 7 utan skiva. På den vill jag installera någon Linux-dist, men jag har ingen tillgång till någon extern hårddisk, men det får gå. Hur ska jag gå tillväga för att göra allt det här?
1. Vilken Linux-dist är bra för mig? Efter att ha Googlat lite på detta har jag kommit fram till att jag varken ska köra Ubuntu eller Linux Mint. Unity är inget för mig och Mint verkar inte heller vara för mig.
Jag vill INTE ha en dist som är minimal, utan jag vill att det mesta ska finnas out-of-the-box och se bra ut redan då.
De två distar jag suttit och funderat lite på är antingen Kubuntu eller Fedora. Kom självklart med andra förslag! KDE-layouten ser nice ut, men även Gnome 2. Många Linux-fans verkar inte vara så glada över Gnome 3, dock.
2. Hur ska jag gå tillväga med min enda hårddisk på 640gb? De flesta kunniga jag pratat med har sagt att det är bra om man partitionerar sin hårddisk så att man har ca 70GB som systemdisk och resten som allmän lagringsdisk. Om jag ska ha det så med Windows, hur ska jag ha med Linux? De flesta partitioneringsmöjligheter görs ju med installationsskivan för Linux, men hur ska allt gå till?
Om jag gör så här: På något vänster installerar jag om Windows och ser till att jag partitionerar hårddisken så att jag får 70GB på C: och en del på D:, men jag måste även ha plats för Linux. Eftersom man inte kan spela så värst många spel i Linux kommer jag bara ha det till att "bara använda" men även installera några program. Hur mycket kan Linux allt som allt tänkas behöva? 70GB? 100GB?
O.B.S: Tänk på att isåfall endast kommer köra Windows för att kunna spela spel. Om det visar sig att de flesta spel är spelbara med antingen Wine eller PlayonLinux så kommer jag helt och hållet skrota Windows.
Last edited: 19 februari 2012