Installera Linux och samtidigt köra Windows 7

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ascii, 19 februari 2012.

1. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

På min laptop har jag en OEM-kopia av Windows 7 utan skiva. På den vill jag installera någon Linux-dist, men jag har ingen tillgång till någon extern hårddisk, men det får gå. Hur ska jag gå tillväga för att göra allt det här?

1. Vilken Linux-dist är bra för mig? Efter att ha Googlat lite på detta har jag kommit fram till att jag varken ska köra Ubuntu eller Linux Mint. Unity är inget för mig och Mint verkar inte heller vara för mig.
    Jag vill INTE ha en dist som är minimal, utan jag vill att det mesta ska finnas out-of-the-box och se bra ut redan då.
    De två distar jag suttit och funderat lite på är antingen Kubuntu eller Fedora. Kom självklart med andra förslag! KDE-layouten ser nice ut, men även Gnome 2. Många Linux-fans verkar inte vara så glada över Gnome 3, dock.

2. Hur ska jag gå tillväga med min enda hårddisk på 640gb? De flesta kunniga jag pratat med har sagt att det är bra om man partitionerar sin hårddisk så att man har ca 70GB som systemdisk och resten som allmän lagringsdisk. Om jag ska ha det så med Windows, hur ska jag ha med Linux? De flesta partitioneringsmöjligheter görs ju med installationsskivan för Linux, men hur ska allt gå till?

Om jag gör så här: På något vänster installerar jag om Windows och ser till att jag partitionerar hårddisken så att jag får 70GB på C: och en del på D:, men jag måste även ha plats för Linux. Eftersom man inte kan spela så värst många spel i Linux kommer jag bara ha det till att "bara använda" men även installera några program. Hur mycket kan Linux allt som allt tänkas behöva? 70GB? 100GB?

O.B.S: Tänk på att isåfall endast kommer köra Windows för att kunna spela spel. Om det visar sig att de flesta spel är spelbara med antingen Wine eller PlayonLinux så kommer jag helt och hållet skrota Windows.

Last edited: 19 februari 2012
  2. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Har för mig att Canonical inte längre stödjer Kubuntu, är dock inte säker. Sen tycker jag att Ubuntu trots allt verkar passa dig bra och tycker du inte om Unity finns alltid alternativ, KDE ska väl funka på Ubuntu med. Utöver det finns Wubi till Windows som är jättesmidigt när du installerar och kräver ingen extern disk.

Nu vet jag inte hur det där med separata partitioner för system och lagring fungerar men min 30 Gb partition är än så länge inte full. Sen är det tyvärr så att iaf jag upplever att de flesta spelen fungerar sämre när de körs i Linux, hur bra stöd det än finns, så jag kör dualboot för de gångerna jag vill spela.

3. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Alltså, du är n00b på Linux, vilket innebär att du behöver max nyttja 80-100Gb... Mer behöver du inte... Vad ska du ha som tar upp utrymme liksom? Du kan inte Spela på Linux, och ska du tanka torrents, kan du likaväl göra det på windows.

Så skippa storleken på partitionen, du behöver max 70, så har du lite att röra dig på...
    Och vilken som passar dig, är tyvärr den vanligaste frågan som någonsin frågats... Ungefär, och ingen vet vilken som passar dig, men ubuntu och Fedora är rätt okej nybörjardistar har jag fått höra.

4. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Ubuntu som så är inget för mig. Gillar inte Unity DE.

Angående partitionerna. Egentligen skulle jag vilja slopa Windows 7 helt, men då de spel jag spelar inte stöds i Windows så måste jag ha det kvar.

Last edited: 19 februari 2012