Installera om Nexus One

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av inhumanity, 10 jun 2010.

1. inhumanity

inhumanity Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjenare nu är det så att jag har en Liquid men ska hjälpa en polare att installera om sin Nexus One.

Till Liquid så har dom ju ett eget verktyg och sina egna BIN filer så man bara kan installera "romen" så whipar den allt och installerar om mobilen med den laddade bin filen.

Hur gör man på Nexus för att installera om hela systemet utan att roota den och gå via recovery eller måste man helt enkelt köra via recovery för att få börja om från start?

2. Joppeflopp

Joppeflopp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    och Cola
    Finns en whipe i settings -> privacy -> factory data reset om det är det du frågar om. Ifall det är precis samma funktion som en recovery via bootloader (?) får någon annan svara på. Är inte så värst insatt i det hela!

3. inhumanity

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nä utan tänkte ifall det går att installera om hela stock-romen på något sätt? inte bara factory reset

4. Ri0z

Ri0z Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Flasha stock? XD

5. inhumanity

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ja men det jag menar, måste jag roota skiten då? på liquid så kan man flasha stockromsen utan att roota den och gå via recovery. Dom har ett eget verktyg som kan flasha uppdateringar osv :)

6. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Jag är lite nyfiken på varför man skulle behöva göra mer än en factory reset när man inte vill köra custom ROM:ar eller på annat sätt komma åt fler funktioner.

7. inhumanity

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ifall systemet får problem och man inte kan komma in i det eller saker inte fungerar eller löser sig med en factoryreset?

Vad spelar det för roll, undrar bara ifall det går att göra eller inte. Uppdateringar till Liquid installeras från PC, då rensas hela systemet ut och den installerar om det, går det eller går det inte på nexus?

Vet att nexus släpper uppdateringar osv via OTA men Liquid finns dom att ladda ner som BIN filer och installeras via PC så installeras allt i mobilen om och inte bara en reset.

Så en enkel fråga bara, går det eller går det inte utan recovery?

8. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

de går garanterat o göra utan o roota iaf

9. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Nu har jag ju rootat precis, men det ser inte ut som du kan göra något vettigt genom varken HBOOT eller FASTBOOT menyn och recoveryn har jag då ersatt. Någon som har en orootad N1:a som kan tala om vad det finns för alternativ bakom Recovery?

Annars ser det mörkt ut.

10. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Förvånad att ingen redan svarat detta.

1. Ladda ner ERD79 i image format från länken nedan.

http://android.modaco.com/content/g...-online-kitchen-optional-root-insecure-himem/

2. Döp sedan om zip-filen till PASSIMG.zip och lägg i rooten på sdkortet.

3. Starta i bootloader mode (Power + volume down).

4. Vänta några sekunder och vänta tills den analyserat filen och frågar dig om du vill flasha den.

Detta fungerar på orootade telefoner (låst bootloader) så länge man installerar samma eller nyare verkar det som (naturligtvis måste de vara korrekt signerade också). Med upplåst bootloader kan man nedgradera på detta sätt också dock.

11. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Just fan, så brukar det vara ja. Men efter ERD79 så är det rätt kört va? Jag menar, om han skulle vilja försöka sig på samma procedur igen så finns det väl ingen version som är högre än ERD79? Eller har jag fattat det fel?

12. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Funderade också på detta, min har börjat "frysa" lite då och då, man klickar en massa och så 10 sek senare händer allt på en gång, skulle vilka blåsa om luren, men orkar inte ställa in allt igen och ta ner apps och placera ut dom skrivborden igen osv. :(

13. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Jag har tidigare föreslagit att någon testar med ett goldcard och ser om det tillåts då eftersom det är det normala förfarande för att komma runt nedgraderingsspärrar. Ingen har dock verkat tagit sig tid att testa detta och mina telefoner är alltid rootade så jag har aldrig dessa spärrar vilket gör det omöjligt att testa själv. :(

Det du behöver är en Wipe, ominstallation av detta slag behövs i princip aldrig. Det är inte som en Windows-installation där saker hamnar lite var som helst. Allt som lagts till i form av användardata och apps lagras på partitionerna som rensas när du kör en Wipe.