Fråga: Installera takbelysning?

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av Salvion, 19 jul 2023.

1. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Hej

Jag har köpt 2 spotlight från Ikea och skall sätta upp dom i mitt kök och då stöter jag på lite patrull...
    Från taken kommer det ner 3 ledningar (det uttaget där det siter en krok och en kontakt i alla hem) som går till en kontakt, den dosan och kontakten är borttagen för att koppla in denna direkt i spotlighten
    (från taket går då 2 sladdar/kablar där ena är grön/gul vilket jag gissar är jord?

som har en sockerbit/plint eller vad det nu heter? och i lampan så finns bara 2 sladdar, en svart och en vit (från varje enskild spot går en blå och en brun sladd, dessa samlas ihop i ovan svart och vit sladd.

Frågan är, skall jag bara sätta en ändkontakt på jorden? blir det ändå elsäkert? Ikea ville inte svara på frågan...

Vi har provat att ansluta dom 2 kablarna från taket till kopplingsplinten i spotlighten och dom lyser fint, frågan är gul/grön jord... (nej jag kan inte jorda den i metallchassit, åtminstone igen förberedd sådan)

2. Rocco420

Rocco420 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    Behövs sannolikt inte.
    Antagligen har lampan/armaturen en symbol med två fyrkanter? Vilket betyder att den är dubbel isolerad.
    Är sällan att jord behövs på belysningsarmaturer.

Kristy, chraist och Salvion gillar detta.
  3. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Helst ska alla elektriska apparater i ett våtrum (vilket ju kök kan klassas som) vara jordade men det it godkänt om de är isolerade på rätt vis och då ska de i så fall vara märkta med denna symbol.
    upload_2023-7-19_19-0-14.png

Kristy, chraist och Salvion gillar detta.
  4. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    chraist och Heleg gillar detta.
  5. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Bara en kontrollfråga: Hur många ledningar kom det från taket? 3 eller 2?

Om det är 3 ledningar från taket skulle jag gissa att de har blå, brun och gul/grön färg?

De svarta och vita ledningarna i dina spotlights skall då antagligen kopplas till de bruna och blåa ledningarna i taket.

Eftersom detta är en fast installation (utan stickpropp) skulle det inte skada att anlita en behörig elektriker.

Kanske går det att köpa till en kabel med stickpropp till din spotlight? Med en sådan skulle det vara mer OK att koppla själv. Dosan med uttag i taket får du också byta själv om du har tillräcklig kunskap och den är säkrad för max 16 A.

m v h Henrik

Kristy gillar detta.