Inte samma krav som "alla andra"

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Nerre, 11 maj 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag behöver köpa en ny mobil, men det känns som det inte finns nån vettig alls idag.

I dagsläget har jag en gammal Hero (med en elelinux-ROM). Jag älskar storleken på den och styrkulan, problemet är att den är seg och har för lite minne (trots apps2sd och apps2rom).

De flesta telefoner idag verkar tillverkas efter devisen att "användarna vill ha större skärm" och tunnare telefon.

Jag kör min Hero med högkapacitetsbatteri idag (sånt som kräver en speciell baksida eftersom det är tjockare än det vanliga) och är inte ett dugg besvärad av storleken.

Jag vill alltså ha en telefon som är ingefär lika stor som Heron, det gör såklart inget om den är lite tunnare, men den får inte vara så mycket högre och bredare. Jag vill kunna ha den i fickan (och alla ni som tycker att "Min SGS3 får plats i fickan" kan dra nåt gammalt över er, jag har antagligen mindre fickor än ni har och jag har ju sett att bekanta som har SGS2 eller iFån är tvungna att lägga den på bordet så fort de sätter sig ner).

Sen ska den såklart ha bättre prestanda, behöver inte vara värst men det bör vara så telefonen klarar sig några år i alla fall.

Men sen vill jag ju gärna ha en telefon där det är stor sannolikhet att det kommer custom ROMs och som är lätt att roota (iofs vet jag inte om root är lika viktigt med nyare versioner av Android, funkar Titanium backup fullt ut utan root på nyare Android?). Men har ju blivit lite bortskämd med Hero.

Jag behöver inte ha nån som är det allra senaste, prisläget bör ligga runt 3000-3500.

2. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

3. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Den stora frågan för mig där är ju hur det ser ut med root och custom ROMs.

4. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Enklast är väl helt enkelt gå in på XDA och titta vilken mobil som verkar ha mest support i din kategori typ.

5. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Både HTC och Sony låter officiellt användare låsa upp sin bootloader (men jag ser nu att varken Xperia Sola eller Xperia U stöds :ehm:. Inte än iaf.).
    http://htcdev.com/bootloader
    http://unlockbootloader.sonymobile.com/

Så det är m.a.o. inget som hindrar att lägga in custom ROMs på telefoner från HTC och Sony (det brukar vad jag vet inte heller vara några problem med telefoner från ex. Samsung, även om det där inte stöds officiellt). Budgettelefoner (och därmed som sagt telefoner med mindre skärm) brukar dock inte vara lika populära bland utvecklare, därför brukar det inte heller finnas riktigt lika mycket ROMs tillgängliga som för flaggskeppstelefonerna.

Sen ska det väl sägas att det inte heller nödvändigtvis måste stödjas officiellt från tillverkaren för att byta ROM. Filurerna på xda-developers brukar vara duktiga när det kommer till att hitta på sätt att lägga in ROMs ändå för en uppsjö av telefoner.

Ang. rootning...ja du, om man har upplåst bootloader är det ett icke-problem, annars antar jag att det hänger en hel del på Android-version och telefon-modell men det vet jag inte så mycket om. Du kan ju kika lite i forum-delarna på Swedroid och xda-developers för de modeller som du är intresserad av och se om det står något om rootning. Det brukar finnas klistrade trådar om just rootning eftersom det är ganska vanlig förfrågan om hur man gör för varje telefonmodell.

6. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Problemet är att jag har ingen som helst koll på vilka modeller som eventuellt kan vara intressanta... Jag har inte haft orken att försöka hålla mig up-to-date med vilka modeller som finns. Jag kanske inte alls behöver nån av de nyaste modellerna, jag ser att jag var lite otydligt med priset, det är MAX-priset som ligger runt 3000-3500, jag blir inte ledsen av att köpa en mobil för en tusenlapp. Och jag blir inte ledsen om det är fjolårets modell. Min Hero köpte jag inte ny.

Men jag tänkte att det finns kanske folk här på Swedroid som har koll och kan ge lite tips. Visst kan jag kolla lite själv, men att gå igenom de senaste två årens alla modeller tar rätt lång tid och det finns antagligen folk här som har bytt telefon ett par gånger om året de senaste två åren och som därmed borde ha hyffsad koll.

Kan tillägga att jag var in på Androidenheter och försökte göra en sökning med mina önskemål. "Inga träffar" blev det...

Man kanske får ta en gammal Desire eller Legend?

Last edited: 14 maj 2012
  7. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

det är ju synd att du redan valt bort sgs2 för det är en ytterst kompetent lur, märkligt men jag har aldrig varit med om att nån i min umgänges krets har varit tvungen att ta upp telefonen när dom sätter sig ner. och då är det lurar som iphone, xperia s, HOX, sgs2, sensation. tror att skaffar du dig tex en sgs2 så kommer du bli riktigt nöjd, den ser stor ut men i ficka pga den är så tunn så är den knappt märkbar, iof har jag inte super tighta brallor ala cheap monday.

8. thorstenn

thorstenn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Tycker du ska kolla på Xperia Sola, den verkar passa dig ganska bra. En väldigt prisvärd dualcore lur. Kostar bara 2.5k

9. MaXmeOliver

MaXmeOliver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Kolla in Sony Xperia SX. Finns inte jättemycket om den, men den dubbelkärnig S4-processor och 3,7" skärm sitter det i den.

10. felixdroid

felixdroid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

xperia u kommer med dualcore och 3.5" skärm, dock endast med 4gb inbyggd minne...

11. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har kollat runt lite men vet inte om jag blivit så mycket klokare... Det jobbiga är att det är svårt att känna på mobilerna, i butikerna sitter det ju alltid sånt här stöldskydd på dem så man kan inte stoppa ner dem i fickan...

Jag har väl insett att jag nog inte riktigt kommer att kunna hålla mig till samma storlek som Heron idag.

Arc S verkar inte så illa, priserna på den börjar droppa rätt bra har jag sett. Det är väl ingen riktig budgetvariant heller så det torde väl finnas en del bra ROM:ar?

Kan tillägga att "Endast 4 GB inbyggt minne" inte känns som nåt problem för mig, jag har om inte annat ett 16 GB SD-kort i min Hero som jag ju kan flytta över (under förutsättning att den nya telefonen har plats för SD-kort).

Last edited: 29 maj 2012
  12. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Arc S e utmärkt telefon som håller hög medelnivå. Många är dessutom väldigt nöjda med den telefonen bland användarna.

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

13. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Fast nu insåg jag ju att jag kanske skulle velat ha en telefon med frontkamera också...

Att det ska vara så svårt, inte utan att man förstår varför iPhone blivit så stor: Finns bara en variant att välja på:)

14. John-Erik

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Nokia N8 eller N9 äre va som också har bra kamera? Iaf vad gäller ur blixtsynvinkel där LED-blixt drar ner kvalitén på kvällsfoton

Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2

15. MaXmeOliver

MaXmeOliver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    N8. Världens bästa mobilkamera sägs det.

16. carbson

carbson Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Haft N8. Bästa kamera jag haft. Har kvar telefonen enbart för att ta med på konserter för att filma i ta kort. Min sgs2 är inte i närheten så bra.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

17. orangesanfransisco

orangesanfransisco Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tycker att en HTC one S borde vara bra, står att det kostar ca 4000:- nåt på prisjakt, i och med att den är nästan lika stor som xperia arc S

Last edited: 30 maj 2012
  18. matti.vx

matti.vx Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL
  19. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Som jag skrivit tidigare så provade jag sökfunktionen på Android-enheter med mina önskemål och fick noll träffar...

Visst kan man jämföra, men det är svårt att jämföra mer än 4-5 modeller åt gången och när det då finns flera dussin modeller som man inte har nån koll på... Jag vet ju redan nu att ingen av de som jag HAR koll på känns helt rätt. För dyra, för stora eller för klena känns det som alla är.

HTC One S är ju skitstor, jag vill helst inte ha 4,3 tum ju. Att jag funderade på Arc S var för att den är billig nu och en modell som funnits ett tag så det finns en del ROM till. Dessutom är One S tunn, jag har inget intresse av en tunn mobil. För mig får den gärna vara 12-15 mm tjock. Tunn mobil = större risk att den knäcks, resonerar jag.

Last edited: 31 maj 2012
  20. John-Erik

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Inte android dock. Men Electroworld har kampanj på Nokia N9 på tusenlapp billigare. Alltså nu 2k. Fram till 3e juni.

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.