Intels nya G2 34nm SSD-enheter - Bra pris/prestanda

Diskussion i 'Off Topic' startad av bernard, 17 jul 2009.

1. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 282
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nordichardware skriver här om intels nya generation SSD-diskar, de går precis som förra generation under namnet X-25 fast med tillägget "G2".

Nyligen genomförde TechReport lite tester på en imponerande mängd diskar, både traditionella magnetbaserade sådana och NAND-baserade sådana, titta gärna här

Dels är prissättningen på X-25 G2 80 GB helt otrolig, 2 200kr är fantastiskt. Det återstår förstås att se hur diskarna presterar, men det är redan prisvärt om diskarna presterar lika bra som första generationen, som för övrigt fortfarande kostar mer än generation 2.

Har vi passerat tröskeln? Är det här priset något som rent generellt kommer få SSD-enheter att leta sig ut i även era datorer?

Tänk att aldrig mer behöva höra det irriterande knattrandet, att få fram filer du letar efter momentant utan att behöva ha igång någon indexeringstjänst, att drastiskt dra ned på laddningstiderna för att starta OS och program. Det här är en uppgradering som man kommer att komma ihåg för lång lång tid framöver.

Jag kommer definitivt att köpa en så snart lite recensioner letat sig ut, dvs om diskarna presterar väl.

Min förhoppning är dessutom att man kommer ha fixat problemen med prestandaförsämringar som uppstår efter att tag av användande på alla MLC-baserade SSD-diskar, något som OCZ kämpat hårt med i Vertex-serien genom diverse firmwareuppdateringar. Även Intel släppte en firmwareuppdatering för första generation X-25-diskar för att motverka detta, jag vet dock inte om de verkligen implementerat riktigt TRIM-stöd eller om det bara är en mer basic "garbage collector".

Jag saxar följande från OCZ:s forum, som nästintill blivit en självklarhet för att diskutera SSD-diskar, för en bättre förklaring av dessa termer:
    -------------------------------------------------------------------------------------------------

The battle to combat Write Amplification on Vertex:
    (The amount of information written to the NAND is always greater than that written by the user because wear leveling generates some extra NAND writing.. on Vertex with no pre-erased blocks, i.e full, a max write amplification of 8 can be applied.. because the write of a single 512byte logical block would result in at least one NAND page being written. With a page size of 4K the write amplification must be 4kbytes divided by 512bytes, which is 8. This is why some reviewers have slated Vertex performance after artificially invoking this maximum amplification factor prior to their actual testing methodology.)

The Vertex Bin Man:
    Garbage Collection on Vertex under normal (prior to FW 1.30) Wear Leveling algorithms, will/would only reclaim 'invalid' blocks, once the FW runs/ran out of pre-erased ones, which initially, would be held in the over-provisioned nand (which is at least 6% on all standard Vertex). With FW 1.30 what Indilinx have done with their Nand Laundering algorithm, is 'trigger' reclaiming these blocks during idle IO time.. thus pre-empting any running out of pre-erased blocks. The process of this 'reclaiming' involves a subsequent pre-erasure of blocks as per the FW mapping table, which tells the controller which blocks have been marked 'invalid' and which blocks have been erased the most/least and which blocks are bad/good. The FW algorithms, although a propriety/trade secret, do contain these basic fundementals.. albeit the exact capabilities regarding bad block management, write combining/joining, erase counts and block mapping are at the heart of Indilinx 'propriety'.

The Microsoft Notifier:
    ATA TRIM is the Notification of Deleted Data along the File System Storage Stack, in/on partitioned space, yet to be enabled/included in Vertex FW. As the end user installs Win 7, the OS recognises Vertex and enables fsutil "DisableDeleteNotify = 0" and when the user deletes data, the TRIM command will prepare all the pages by 'tagging' them up as 'invalid' for subsequent Garbage Collection/FW Wear Leveling. With the latest T13 agreed 'ammendment' to ATA TRIM (e09117r1), this will incur a write overhead as a 'Read Zero after Trim' command is included.

The Wiper of the Slate:
    Wiper Tool executes a command in/on all partitioned space via the File System Storage Stack 'tagging' invalid/valid data and so, like ATA TRIM, doesn't directly touch unallocated space in overprovisioned nand used by the Garbage Collection/Nand Laundering.. but again, it does kick start the overall Wear Leveling process, albeit with no apparent write overhead (as monitored via Procmon).
    -------------------------------------------------------------------------------------------------
    ps. Undvik gärna att skriva saker som "För 2 200kr får jag 2TB", det är så himla dumt i det här sammanhanget och det tycks alltid dyka upp.

2. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Men LOL, man får ju nästan 3 TB för 2200 kr!

3. bernard

Mottagna gillanden:
    47 282
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @@£""$$""#¤#!!!!

4. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag har under en längre tid drömt våta drömmar om SSD:er.. det är dags att taga klivet snart. Kan X25 G2 vara "the one"?

5. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Holy batman...
    Kommer ihåg när jag köpte min 120 gb för typ 2 kkr.
    hur är livslängden på ssd rent generellt jämfört med gamla vanliga hdd's ?
    vill helt klart byta ut mina gamla cementklumpar i datorn och ssd verkar riktigt intressant.
    Även sugen på att lägga alla min dvd filmer på ssd och skapa något slags mediabibliotek. Om man kan få 3 tb för 2200 så kommer det inte kosta en förmögenhet då jag har runt 700 filmer i dagsläget

6. bernard

Mottagna gillanden:
    47 282
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Livslängden är inte längre något man diskuterar i större ordalag, dagens NAND-kretsar, både MLC och SLC, är så pass bra att detta blivit en "non issue". Ungefär som livslängden på LCD/Plasma, som debatterades flitigt ett tag, något man inte ser någon tala om idag. Räkna på allra minst 3 år för en arbetsstation, både Intel och OCZ lämnar för övrigt garanti i 3 år på alla sina SSD-enheter, något färre och färre HDD-tillverkare gör.

Det kommer nog dröja ett bra tag innan man får se SSD-enheter till konsumentvänliga priser med TB-storlek, så man är bunden till mekaniska diskar för större arkiv. SSD-enheten är något man den närmaste tiden kommer köra OS och program från, eftersom man vill komma runt den absolut största flaskhalsen i moderna datorer. Vad hjälper en Core i7 i 3ghz+ med DDR3-minnen i trippelkanalskonfiguration med susande hastigheter och galen bandbredd när allting bara får stå och vänta på att din HDD, som inte skiljer sig nämnvärt från hur den såg ut på 1950-talet, skall bli färdig?

Som exempel kan ju nämnas att en radda DDR3-1600 minnen med intels senaste styrkretsar, X58, kan i syntetiska tester ge en bandbredd om närmare 30GB/s, jämför det med de ~100MB/s en WD Velociraptor presterar i bästa fall, därtill faller denna prestanda markant när det rör sig om flera samtidiga läsningar/skrivningar, då hamnar allting på kö i väntan på att skrivhuvudet skall hinna med (normalt sett då datorn fryser och du börjar skrika och får svårt att andas och ångrar att du någonsin fattade intresse för datorer över huvud taget).

7. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Jag har testat dels en OCZ Core (60 GB) samt senare en OCZ Vertex för Mikrodatorn och damn va Vertex va trevlig. Core hade massor av problem så den var trots sitt rimliga pris aldrig intressant men Vertex var redan den underbar. Men självklart dyr ... och sjävklart kunde jag behålla Core för framtida tester men var tvungen att skicka vidare Vertex'en :/.

Jag tror SSD främst kommer vara intressant som systemdiskar även de närmaste åren. Med en snabb SSD som systemdisk och sen några större strömsnåla Green HDD's för att lagra data så tror jag att man kommer långt.

8. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

jo lär väl bli att köpa en riktigt nice ssd som just systemdisk.

9. Havoc

Havoc Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hade bestämt mig för att köpa en X-25 M i samband med att Windows 7 släpps för att slå två flugor i en smäll. Men nu blir det nog en G2 istället!

10. eklund

eklund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

11. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

12. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    PC Perspective har en full review ute (Anandtech har bara en preview än så längre).

X25 G2 är aningen snabbare än sin föregångare på nästan allt. Ingen stor skillnad dock, det rör sig om 10% eller så i snitt.. men det mest positiva verkar vara att fragmenteringen inte verkar vara något problem längre.

http://www.pcper.com/article.php?aid=750

Känns som att det blir en X25 G2 så snart den finns på lager.

13. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Det blev en X25 G2 80GB så snart den fanns på lager.

Jävlar i min låda vad snabb den är jämfört med stenåldersdiskar med rörliga delar. Det är en märklig - och mäktig - känsla när allt bara händer nästan omedelbart. Inget knatter, inga långa väntetider.

Bara en sådan sak som att kunna packa upp ett rar-arkiv till/på disken samtidigt som man startar Photoshop, samtidigt som man kör en virusscan.. utan att man mer än marginellt märker att det går lite långsammare.

Jag minns de gångerna då jag utan att tänka mig för startade Photoshop samtidigt som jag packade upp ett stort rar-arkiv till disken.. det kunde utan vidare ta en hel minut att starta Photoshop. Då vill jag lova att ett mentalt sammanbrott var nära. Nu tar det fyra sekunder blankt att starta Photoshop under samma förhållanden.

Det är en udda upplevelse att inse att det nu är CPU:n som sätter gränserna för många operationer på datorn, t.ex. då man kör en virusscan.