Intern Telefonlagring: Tillgängligt 171mb

Diskussion i 'Blade' startad av johan12345, 11 jan 2011.

1. johan12345

johan12345 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har nyss skaffat mig en ZTE blade! Den fungerar bra men blev osäker över en sak. När jag kikar i minnesinställningarna står det:

Intern Telefonlagring: Tillgängligt utrymme 171mb

Är det som det ska vara? Har köpt telefonen från telia och den ska ha 512mb internt minne. Jag har inte installerat en enda app än.

2. LivingPixels

LivingPixels Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Android ska ha sin beskärda del av kakan också så det stämmer

3. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Det stämmer att telefonen har 512Mb NAND Flash. Detta är dock partitionerat i flera partitioner. Där ligger ett antal mindre partitioner, splash, boot, recovery, samt 3 lite större partitioner. De 3 större består i grundutförande av

/system på ca 207-208Mb
    /data på 207-208Mb
    /cache på 41.3Mb

/system innehåller Android operativsystemet och inget sparas där. Normalt sett är det monterat i skrivskyddat läge med just på Blade har man lämnat det i skrivbart läge men det har ingen betydelse för inget sparas där iaf.

/data innehåller all din data och applikationer. Att det bara finns runt 170Mb kvar av det efter en ren installation beror till största del på att alla app:ar i operativet (på system) cachar sin exekverbara del i /data/dalvik-cache.

Vet inte exakt allt vad /cache används till med om du t.ex. laddar ner en app från Market så mellanlagras den i /cache innan den installeras.

Kör man Android 2.2 (som t.ex. min Jellyfish ROM) så kan man i många app:ar flytta ut app:en till SD-kortet (data och troligen också den cachade delen i dalvik-cachen ligger förmodligen dock kvar på /data). Vill man köra 2.1 och behöver plats för många app:ar så finns "hacket" Apps2SD. Min 2.1 ROM:ar innehåller DTA2SD, dvs Dark Tremors Apps2SD och lägger automatiskt app:arna på SD-kortet om det finns en EXT2 eller EXT3 partion som partition nr 2 på SD-kortet. Det är dock en del pyssel med att partitionera SD-kort så jag föredrar den inbyggda Apps2SD funktionen i Android 2.2.

Dessutom kan man numera om man är lite våghalsig ändra partitionsstorlekarna i NAND och köra en slimmad ROM i /system. Jag kör själv Jellyfish på 128Mb system partition på min telefon och då har jag en /data partition på 287Mb.

Ms Sally och Letalis gillar detta.
  4. Bob_y

Bob_y Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

tack kallt_kaffe för utförlig beskrivning.

vet du hur många gånger man kan flasha ett sådant minne som det handlar om?

kommer ihåg för när jag programmerade AVR PIC att chipen bara tålde typ 1000 flashingar, är det fortfarande samma begränsingar med flashminne?

5. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Vet faktiskt inte men det är ju samma minne som de skrivbara /data och /cache ligger på så det lär ju skrivas en del där oavsett om man flashar eller inte.

6. johan12345

johan12345 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för informationen! Skönt att allt är som det ska. Förresten är det någon som vet hur man väljer att bara visa sina kontakter med ett telefonnummer när man vill skicka sms? Håller på bli tokig för alla mailkontakter syns i listan, jag vill inte skicka sms till en mailadress, känns knasigt

7. andred

andred Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag vet inte om det går att ändra med den medföljande sms-appen, men i appen Handcent finns precis den inställning du söker. I Settings-Send message settings kryssar man i Show mobile num only.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

8. Star

Star Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har också samma problem som johan12345. När jag köpte min mobil ZTE Blade så hade jag: Intern Telefonlagring: Tillgängligt utrymme 164MB. Men just nu är det 148MB. Jag märker att varje dag som går så minskar MB. Det kanske stämmer med er också. Men har det med göra om hur mycket man surfar och vilka länkar man besöker?

9. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Ja, om man surfar på "vuxen"-sidor så försvinner det minne. ;)

Men skämt åsido. Alla app:ar sparar ju data på /data partitionen och browser appen har ju en cache så visst är det nog så att surfandet är en orsak. Om du installerat app:ar så är det så klart en annan orsak till att det minskar.

Browser cachen går att tömma i browserns inställningsmenyer så du kan test att rensa lite där och se hur stor skillnaden blir.

10. Star

Star Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag besöker inga vuxna hemsidor förutom Utube, Aftonbladet, ingenting mer. Men vart någonstans hittar man "cachen och hur gör man för att tömma inställningsmenyer"?. Igår ikväll gick jag på google och där stod det rensa historik och när jag klickade på den, stod det " på sidan på htt//:www.google.com står det: rensa all sökhistorik? Jag var rädd google hemsidan skulle försvinna om jag accepterade det.

11. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    - Menu-knappen
    - Mer
    - Inställningar
    - Rensa cacheminne
    - Rensa historik

12. Pierrel

Pierrel Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Återupplivar tråden då jag också har lite funderingar.
    Har 105 mb tillgängligt utrymme kvar och inte särskillt mycket mer än standardapparna + 2-3 nedladdade appar liggandes på telefonen. Kör JJ RLS 9, Verkar ha fått mindre utrymme över sedan flashningen, och jag ska ha wipat datan ordentligt. Är allt som det ska?
    Tack!

Last edited: 2 feb 2011
  13. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Om du har en fungerande adb koppling så testa följande kommandon för att ta reda på vad det är som tar upp plats:

# cd data
    # du -sh *

De stora katalogerna bör vara app, dalvik-cache och data.

- app är dina installerade appar
    - dalvik-cache är "exe"-filerna för alla installerade app:ar + för alla system app:ar.
    - data är data till din applikationer.

Om du har mycket i /data/data så kan du fortsätta med följande:

# cd data
    # du -sh *

Då bör su se hur mycket data respektive app har. Dock är det app:arnas interna namn som visas så det är kanske inte alltid helt enkelt att lista ut vilken app som är vilken.

14. jme2010

jme2010 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Kom på en sak då min telefon säger den har endast 32Mb ledigt internt. Pop3 mailen som den tankar ner borde ju ta plats internt eller?

15. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Ja, såvida den inte sparar data på SD-kortet så hamnar det på /data.

16. jme2010

jme2010 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Men default med 2.1 så läggs det väl internt?

17. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Alla appar läggs internt med 2.1 men app:ar kan dock spara data på SD-kortet som t.ex. kamera app:en och google maps (tilecache). Skillnaden med 2.2 är just att app:arna kan läggas över på SD-kortet.

Dock fungerar det så i 2.2 att lägger du ut en app på SD-kortet så är det bara själva app:en som flyttas. App:ens data samt den den plats app:en upptar i dalvik-cachen ligger fortfarande kvar på /data.

18. Pierrel

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Med risk för att verka dum, ADB koppling? Kikade i "Glossary" på Modaco, men blev inte särskilt mycket klokare :ehm:
    Tack kallt_kaffe!

19. Pierrel

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har laddat hem AndroidSDK nu men de kommandon du skrev jag skulle skriva fungerar inte.
    Vore jättesnällt om du ville gå igenom lite snabbt hur jag ska göra. Har telefonen i USB felsökning och jag får upp ett serialnumber när jag kör "# adb devices" kommandot.
    När jag kollar i DiskUsage så har jag:
    Data - 208 mb
    Applications 99,9 mb
    System data - 30,9 mb
    Free pace - 77,3mb
    Ser väl ut som det ska? Dock tar många apps upp runt 10 mb telefonminne, trots att jag flyttat dem till SD kortet :S
    Tack på förhand! Ursäktar mig en aning också...

20. RoadHazard

RoadHazard Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Även om du kopierar appar till SD-kortet så tar deras tillhörande data (det som sparas utöver själva appen) upp plats i det interna minnet.