Problem: Interna SD-kortet verkar inte monteras

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Milo1892, 2 okt 2012.

1. Milo1892

Milo1892 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag verkar ha problem med interna SD-kortet. :(

Några program kraschar när jag öppnar dom (t.ex. App 2 SD, SplashID, ES File Explorer) och en del appar som kör i bakgrunden (Google Maps, Google Play Store, Facebook, etc.) kraschar också ett tag efter uppstart.

Om jag öppnar inställningar (Settings -> Storage) så listas två interna SD-kort ("Internal SD card"), ett med 1,97 GB och ett med 11,50 GB. Borde inte det större kortet listas som "External SD card"?

Om jag öppnar min terminal-app och listar innehållet på externa SD-kortet ("ls /mnt/sdcard/") så listas "Android", "DCIM", "Movies", etc. Men om jag listar det interna SD-kortet ("ls /mnt/emmc/") så är katalogen tom.

Om jag bootar in i recovery (CWM-based Recovery v 6.0.1.2) så kan jag inte installera från det externa SD-kortet.

1. Install zip from sdcard
    2. Choose zip from sdcard

Jag får felmeddelandet "E:Can't mount /sdcard".

Om jag däremot använder det interna SD-kortet:

1. Install zip from sdcard
    2. Choose zip from internal sdcard

Då listas "/emmc", men jag tror det externa SD-kortet listas, för jag får katalogerna "Android", "DCIM", "Movies", "Music", etc. I så fall är mitt interna SD-kort inte monterat alls i recovery, och det externa är monterat som ett internt kort?

Nån som har nån aning om vad problemet kan vara?

Tack!

Telefon: Samsung Galaxy S2 GT-I9100
    OS: CyanongenMod 9 nightly (9-20120930-NIGHTLY-galaxys2)
    Modem: I9100XXLQ6

2. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Har du något externt SD-kort i satt? Det som följer med är det interna (/sdcard) och är på ca 11,5GB. Det finns plats för ett externt men det medföljer inget så om du inte har satt i ett så.... Det på 1.97GB är den plats du har för appar.

3. Milo1892

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, nä jag har inget externt SD-kort isatt, det var jag som blev förvirrad där ett tag.

Det verkar som att android-systemet har monterat filsystemet read-only. När t.ex. Google Maps kraschar så säger logcat:

4. Milo1892

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag löste problemet, det var data-partitionen som hade korrupta inoder.

Jag bootade in i recovery och körde fschk på den partitionen. Den lagade en drös med korrupta inoder, och efter omstart så har jag inget problem längre :P