Ser inget på Telia hemsida om några tekniska problem, men behöver inte betyda att det inte finns några, eftersom det kan vara lokalt.
Ett tips är att testa mobilen. Några frågor som jag har:
- Har du testat din Mobil, med ett annat SIM-kort?
OM problemet kvarstår, kan det vara mobilen som har ett problem.
- Har du testat ditt SIM-kort med en annan mobil?
Om problemet kvarstår, så kan det vara ditt SIM-kort som har ett problem.
Om problemet kvarstår på första testet, så kan det möjligen avhjälpas genom att ominstallerar operativet. Om Mobilen fortfarande har problem, så är det då hårdvaran
som är paj. Då är det reparation som gäller och då lämnar du in den hos din återförsäljare, troligen Telia i det här fallet. :-)
Om första testet funkade, och visa sig att det inte är mobilen som krånglar, så är det troligen SIM-kortet.
- Det kan vara så att det är smutsigt, rengör det då. Kan torkas med någon duk och möjligen kan man använda någon smutsmedel för elektronik som jag inte våga säga vad det heter. Möjligen vet någon om vad man kan använda.
- Funkar inte detta, så kan man testa och se om inte operatören kan starta om abonnemanget i sina växlar. Så att mobilen får en helt ny signal. För om det inte hjälper att starta om mobilen och söka nytt nät, så kanske Operatören får göra samma sak så att säga. (Denna del, kan vara svårt att få till, eftersom många operatörer i kundtjänsten helt enkelt inte förstår att reboot kan avhjälpa problemet, och kan möjligen säga, att de inte kan göra detta. Men sanningen är att de kan starta om abonnemanget i sina växlar, begär en tekniker om de skulle krångla.)
- Och om problemet finns kvar, begär nytt SIM-kort, för då är det trasigt.
Telia kommer troligen också fråga detta, eftersom du redan gjort detta när du ringer, så kommer du troligen få igång bredbandet snabbare.
Kan ju hända det redan funkar, och jag är jättesent ute... he he
Last edited: 25 januari 2011