Internetdelning mellan enheter

Diskussion i 'Allmänt' startad av h00etn, 1 nov 2023.

1. h00etn

h00etn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Har ett problem med internetdelning som jag inte riktigt får ordning på.
    • Har en Samsung Galaxy A73 (Android 13 UI 5.1) som mobiltelefon. Den har förstås internetuppkoppling via både WiFi och 4/5G.
    • Har en Samsung Galaxy Tab 8 (Android 13 UI 5.1.1) som jag använder som enhet i bilen. Jag har inget SIM-kort i den.

Jag vill kunna använda internetdelning från mobilen till plattan när plattan är ansluten via USB-kabel eller via Bluetooth. Och jag vill att plattan automatiskt ska få internet när mobiltelefonen är i närheten och/eller ansluten via USB-kabel.

Jag vill inte använda Android Auto.

Har provat en massa saker:
    • Appen Tasker installerad på plattan och importerat profilen Automatic Car Wifi Hotspot. Det gör att jag får del av internet när jag manuellt Bluetoooth-kopplat dem. Men Bluetooth-kopplingen måste jag göra manuellt varje gång.
    • Har provat diverse appar som påstår sig ge Bluetooth autoconnect, men får ingen att funka automatiskt.
    • Har provat att i mobiltelefonen slå på USB-internetdelning och Ethernet-internetdelning men de är gråmarkerade och kan inte väljas.
    • Har provat med at låta telefonen vara mobil hotspot, men så fort jag slår på Wifi på telefonen så slås den mobila hotspoten av. När jag sedan inte har Wifi på så startar inte hotspoten automatiskt.
    Hur kan jag få till automatik i att enheterna automatiskt kopplar ihop sig och låter mobiltelefonen dela internetkoppling med Bluetooth till plattan när de är ”nära varandra”?

2. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 371

MINA ENHETER

Har du detta valet under Mobil Hotspot?
    Screenshot_20231101_153108_Settings.jpg

3. Automan740

Automan740 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    281
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Har kanske ingen direkt lösning på ditt problem, men slänger in tanken att helt köra en reset på din blutooth på båda enheterna för att bli av med all gammal data. Sen börja om clean, utan en massa appar som skall automatisera etc.

4. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Hur gick det? Fick du det att fungera?