Internetdelning (tethering) via USB, urusel prestanda

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Heraldikern, 27 feb 2021.

  1. Heraldikern

    Heraldikern Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2020
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Har nu testat mitt obegränsade mobiltelefoniabonnemang samt ett Fello (telia) kontantkort i följande:

    TP-Link m7200
    Huawei E8372h
    Samsung Galazy s9
    Xiaomi Pocophone F1

    I alla tester där jag försökt dela mobildata antingen med router eller direkt till dator via USB eller wifi har resultaten varit de samma med väldigt liten variation mellan enheter eller tester, aldrig bättre än ca 15mb/s nerströms (speedtest ger ett par extra mb/s över bredbandskollen men aldrig över 18.5).
    I alla dessa prestandatester ser jag ett väldigt tydligt mönster, testerna börjar alltid med väldigt god hastighet (>80mb/s) men sjunker direkt ner till sin slutgiltiga nivå efter mindre än en sekund och med riktigt sunkig uppladdning vilket ofta leder till att tester inte ens kan fullbordas (timeout).

    DÄREMOT ser jag >80mb/s ner och >50mb/s upp när jag testar dela mobildata via wifi från en telefon till den andra.
    Att testa i windows som är kopplad via USB till en telefon som får sin signal från den andra som agerar hotspot ger samma resultalt som alla andra tester.
    Att testa i windows som är kopplad via Wifi till min Poco F1 som får sin signal från min S9 som agerar hotspot är ej möjligt. Om istället det är S9 som agerar mellanhand fungerar det, dock är resultatet precis detsamma som i tidigare tester fast med mycket sämre ping.

    Hittade äntligen felet. Asus Gamefirst kördes i bakgrunden, nåt jävla gamertrams som installerats när jag uppdaterade moderkortets drivrutiner och som hela tiden begränsat internethastigheter något enormt.

    Förbannat skönt att äntligen ha lite ordning och reda på nätet. Stor eloge till Telia och deras tålamod samt utmärkta täckning i glesbygd.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 28 feb 2021
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Då det inte är tillåtet att korsposta så tog jag bort den tråden. Lycka till
     
  3. Heraldikern

    Heraldikern Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2020
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hoppas på att det här är en mer relevant kanal att söka svar i då.

    Kabelmässigt är telefonen hopkopplad via en USB3.1 kabel till ett 3.1-uttag. Dataöverföringstest bekräftar att länken presterar som den ska (>3gb/s).

    Har läst om en person på plebbit som hade sin galaxy s8 permanent kopplad till PC som modem via en cat5 kabel och som bedyrade utmärkt prestanda men som är typiskt för sådana avskum så delade han ingen information om vad han hade för hastigheter före/efter så finns inte mycket att jämföra med där. Någon på swedroid som kört sin mobil som modem via USB-C hub och nätverkskabel?

    Använde Tele2 tidigare som hade ganska dålig täckning där jag bor så är väldigt nöjd med bytet men hade hoppats på ett lyft för hemnätverket och inte bara det jag upplever i mobilen.
     
  4. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Jag tror inte det har med operatör eller telefon att göra, utan snarare dator och drivrutiner. Många som har problem med låga hastigheter med USB-tethering och finns många olika tips på google vad man kan försöka med, men ingen universallösning.
    Du bör få betydligt högre hastigheter än så med med USB 2.0 också, uppåt 200Mbit/s iaf, så du borde absolut kunna testa med dina andra telefoner, men du bör också testa med annan dator.
     
  5. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 031
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Märkligt att det blir så lågt. Kör gamla telefoner som wifimottagare över usb till stationära datorer utan wifi och det är riktigt bra fart på det över ett par 100 mbit är inga problem.

    vad får du för hastighet om du kör mobilen som wifihotspot istället?
     
  6. Heraldikern

    Heraldikern Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2020
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER


    Exakt samma. Prövat även med Poco F1 och ser ingen skillnad så USB2 verkar inte vara någon begränsning (max teoretisk hastighet 480mb/s).

    Såhär på kvällskvisten när jag sitter och testar får jag uppemot 260mb/s nerströms vilket är fantastiskt för nån som bor ute i landsbygden men är ju lite poänglöst om jag inte kan hitta en lösning som gör det tillgängligt för alla prylar i hemmet.
     
  7. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 021
    Mottagna gillanden:
    1 317
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Låter som felet ligger hos dig. Telia sätter ingen gräns på tethering-hastigheten alls (det är t.o.m. olagligt inom EU) utan du borde få samma på telefonen som på datorn. Pröva att internetdela till en annan dator eller mobil och mät från den.
     
  8. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 475
    Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Drivrutinerna i datorn (Windoze 10?) kan det vara.

    Har ett minne av något liknande för flera år sedan som löstes via avinstallering av aktuella drivrutiner i Win10, varvid den hittade själv rätta drivrutiner vid omstart.
     
  9. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 031
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Ändra PdaNetPC.exe processen till högsta prio i aktivitetshanteraren, enligt toms hardware funkade det för en användare med samma problem.
     
  10. Heraldikern

    Heraldikern Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2020
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Drivrutinerna för Remote NDIS based Internet Sharing Device? Prövat installera om dessa utan något förbättrat resultat.

    Även prövat detta utan resultat men Pdanet är ingen bra lösning i längden då avsikten är att denna mobil kommer sitta fasttejpad till en router hela sitt liv och behovet av ett kompanionsprogram mig veterligen gör den inkompatibel att köras i WRTMerlin.

    Justja, gör ingen skillnad om jag kopplat mobilen till USB2 eller USB3 på routern, samma resultat där som när den är kopplad till PC. Tveksamt alltså att Windows är boven i dramat eftersom min ac86u-router ger samma prestanda.

    Poco F1 uppvisar som sagt samma beteende. Bra uppkoppling i mobil, aldrig bättre än 15mb/s med usb tethering antingen mot router eller dator. Har även en 4g-dongel som jag testat med både i router och dator och samma resultat även där.

    Enda gemensamma nämnaren hittills är Telia.

    Var kommer wifi-signalen från ursprungligen? Fiber? Vilka telefoner använder du som mottagare?
     
    Last edited: 28 feb 2021
  11. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 031
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Hmm märkligt. Blev tvungen att testa själv med min OP7Pro och Windowslaptop och det blev bra fart. Med windows standard drivers.

    Har comhem med en egen router, testat med bland annat en S7:a.

    OT: alla usbc-kablar i min ägo stödjer tydligen bara laddning så jag fick riva fram varenda kabel i gömmorna med en jävla röra som följ, därefter valde Windows att krascha och samtidigt sabba drivers för C: (?) som sen behövde repareras och därefter väntade en större uppdatering.
    Varför blir det i princip alltid så här när man krupit till sängs och "ska bara testa usb-tethering lite snabbt"?
     

    Bifogade filer:

    Iroc gillar detta.
  12. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 180
    Mottagna gillanden:
    1 501
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Det är likadant så fort man ska göra något så funkar inte saker och då blir man irriterad och man kan inte låta bli, man måste bli klar, det kallas lagen om alla djävlighet :D
     
    Yoko666 gillar detta.
  13. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 021
    Mottagna gillanden:
    1 317
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    För att Windows är skit. Har själv svurit mig fri från Microsoft och kör sedan 10 år tillbaka Linux pǻ heltid.
     
    cobben och Yoko666 gillar detta.
  14. Heraldikern

    Heraldikern Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2020
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Har nu testat mitt obegränsade mobiltelefoniabonnemang samt ett Fello (telia) kontantkort i följande:

    TP-Link m7200
    Huawei E8372h
    Samsung Galazy s9
    Xiaomi Pocophone F1

    I alla tester där jag försökt dela mobildata antingen med router eller direkt till dator via USB eller wifi har resultaten varit de samma med väldigt liten variation mellan enheter eller tester, aldrig bättre än ca 15mb/s nerströms (speedtest ger ett par extra mb/s över bredbandskollen men aldrig över 18.5).
    I alla dessa prestandatester ser jag ett väldigt tydligt mönster, testerna börjar alltid med väldigt god hastighet (>80mb/s) men sjunker direkt ner till sin slutgiltiga nivå efter mindre än en sekund och med riktigt sunkig uppladdning vilket ofta leder till att tester inte ens kan fullbordas (timeout).

    DÄREMOT ser jag >80mb/s ner och >50mb/s upp när jag testar dela mobildata via wifi från en telefon till den andra.
    Att testa i windows som är kopplad via USB till en telefon som får sin signal från den andra som agerar hotspot ger samma resultalt som alla andra tester.
    Att testa i windows som är kopplad via Wifi till min Poco F1 som får sin signal från min S9 som agerar hotspot är ej möjligt. Om istället det är S9 som agerar mellanhand fungerar det, dock är resultatet precis detsamma som i tidigare tester fast med mycket sämre ping.

    Bifogad bild visar typiskt resultat

    Att jag får bra hastigheter i vardera mobil när den andra agerar hotspot men aldrig till router eller dator utesluter i stort sett alla andra slutsatser än att Telia begår lagbrott och stryper nätet till stationära enheter.

    Har nu mycket bättre prestanda än vad jag såg med Tele2 ens med dessa hastighetsbegränsningar men är allt annat än nöjd med att betala för en tjänst som inte levererar vad som utlovats. Kommer gå vidare med detta.
     

    Bifogade filer:

  15. Heraldikern

    Heraldikern Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2020
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Håller med dig i din åsikt om Windows men just i detta fall tror jag inte det är Microsofts inkompetens som skapat problem.
     
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har du, som sagt, testat med en annan dator för att se hur resultatet blir då? Hur ser det ut om du startar en FTP-hämtning från exempelvis speedtest.tele2.net?

    Telia begränsar inte hastigheten för internetdelning. Om de gjorde det, hade du upplevt lägre hastighet även vid internetdelning till annan mobil. Rimligtvis bör Telia inte ens kunna se vad du ansluter för enhet till mobilen som internetdelar, eftersom det är mobilen i sig som är ansluten till nätet.
     
  17. Heraldikern

    Heraldikern Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2020
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Har inte tillgång till en anna maskin förrän måndag men ser fram emot att kunna använda den kontrollen för att ringa in om det är Telia eller Windows som bär skulden.
     
  18. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 021
    Mottagna gillanden:
    1 317
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Knappast. Får du bra hastighet på en telefon som sitter på din andra telefons hotspot så ligger felet garanterat hos dig. Telia ser ingen skillnad på en TCP-anslutning från en telefon kontra mot en dator. Därtill skickas i princip all data krypterat idag, så de kan inte heller se user-agent och liknande.
     
  19. Heraldikern

    Heraldikern Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2020
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Korrekt.

    Hittade en hårddisk i en garderob med ubuntu installerat, prövade med den och utan att göra några ändringar i hårdvara så såg jag omedelbart >100mb/s när jag delade mobildata från telefon via USB.

    Nu är alltså precis allt annat uteslutet och det är garanterat rövhålen i Redmond vars clowncirkus fördärvat min internetuppkoppling.
     
  20. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 021
    Mottagna gillanden:
    1 317
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Då var det som jag trodde då ;) Men ja... Fixa en router så löser det sig nog. De kör ju oftast Linux i grund och botten.