Internetfrågor - Nybörjare

Diskussion i 'Hero' startad av Andreas266, 25 nov 2010.

1. Andreas266

Andreas266 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    OnePlus 5T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 5T
    Jag är helt grön på det här med smartphones och har aldrig haft internet på min telefon innan så de här frågorna säkert självklara för de flesta av er men...

Används min internetuppkoppling när jag inte är inne på någon hemsida? Det finns ju en liten 3G-symbol längst uppe på skärmen. Innebär det att jag alltid är uppkopplat mot nätet? Jag har endast 1GB/ mån så jag vill inte att min trafik ska användas upp på i onödan.

Kan man ställa in mobilen så att den automatiskt använder wifi när det finns tillgängligt för att spara på min datamängd?

2. exore

exore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

3G symbolen uppe på skärmen betyder att du för närvarande har en 3G uppkoppling och är "uppkopplad" (telefonen har möjlighet att ladda ner data från internet). Men det betyder inte nödvändigtvis att att någon data laddas ner förtillfället. Detta betyder också att information kan laddas ner när du inte är på någon internet sida och det sker då genom att andra program laddar ner data. Ett exempel kan vara ett mail program eller strömmade radio.

1 Gb data per månad är rätt mycket data men hur långt det räcker beror naturligtvis på vad du gör med telefonen. Surfar du bara så klarar du dig lungt men om du skulle lyssna på spotify strömmande i mobilen 1 h per dag så kan datan ryka relativt snabb. Det som drar mest data är naturligtvis bild och ljud. Om du vill veta hur mycket data du gör av med så finns det bra program i market som beräknar detta.

Själv använder jag 3G Watchdog och där kan du ställa in en månadskvot. Programmet kan sedan varna dig om du är nära att uppnå den.

http://www.appbrain.com/app/3g-watchdog/net.rgruet.android.g3watchdog

QR-Kod

Så fort du är ansluten över wifi så prioriteras all datatratik över det trådlösanätet

3. Andreas266

Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    OnePlus 5T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 5T
    Eller en väderwidget? Eller så klart en annan widget som innehåller något som kräver uppdatering...

Tack för ett väldigt bra och utförligt svar. Vad en QR-kod är, förstår jag inte riktigt men jag ska absolut ladda ner 3G Watchdog.

4. exore

exore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Japp en väderwidget är ett annat bra exempel.

En QR-kod är en bild du kan scanna med din telefon som tex kan innehålla en länk till en internetsida. Så var det precis i fallet ovan om du hade scannat den hade du fått en address av typ market:// och market hade uppnats upp med sidan för just den applikationen.

För att scanna QR-koder använder nästan alla barcode scanner.

http://www.appbrain.com/app/barcode-scanner/com.google.zxing.client.android

Hoppas det kan hjälpa dig på vägen mot smarta telefoners nirvana.

Vad har du för mobil?

5. Andreas266

Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    OnePlus 5T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 5T
    Ah, tack!

Jag har en HTC Hero. Jag gillar den riktigt mycket hittills förutom det faktum att den ibland känns lite seg. Angry Birds laggar ganska mycket, precis som de videos jag fört över och försökt titta på.

6. exore

exore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Hade också en Hero förut och det är en bra telefon, men som du säger den kan vara lite seg. En bra nyhet gällande Angry Birds är att Rovio (utvecklarna) håller på att göra en mindre krävande version.

7. Slemhelge

Slemhelge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Haha 1gb i mån.. i wish i had that much.. jag har 200mb/mån.. :P knappt så jag vågar surfa :D men fick min faktura idag.. 541:- och då va det 3st Bussbiljetter.. och då hade jag gått över med 300mb :D

8. Slemhelge

Slemhelge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Åhfan är dom på G med en version för oss värdelösa phones? :P