iOS 5 Världens mest avancerade OS?

Diskussion i 'Off Topic' startad av doomenicer, 2 apr 2012.

1. doomenicer

doomenicer Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Läste bladet jag fått från Elgiganten hem i brevlådan idag. Där står om Iphone 4s och att den har världens mest avancerade mobila operativsystem iom iOS5.
    Är de helt ute och cyklar eller stämmer det? Jag kan inte säga att jag är säker på det men android måste välla vara mycket mer avancerat?

2. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Är inte insatt i det men skulle tro att begreppet "avancerat" är alldeles för brett för att användas i jämförelse mellan de två systemen.

3. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Du har ju multitouch rörelser för att göra vissa saker, det är väl rätt avancerat. Men ja det beror ju på vad man menar med avancerat.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

4. zeg

zeg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Det säljer.
    Är det sant... nej.
    iOS är en av dom mer simplare os:en på dom flesta nivåer och är en av anledningarna till att det säljer.
    Jag tycker det är apparna som gör iOS, inte os:et som kunde varit mycket bättre.

5. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Flyttat till off-topic

6. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Avancerat.. //skärpning
    goa200

Väldigt enkelt OS som inte behöver en massa småpill och småändringar och duger fint åt folk som inte bryr sig speciellt mycket eller inte kan så mycket heller, för den delen. Dock skulle jag hellre råda de flesta nybörjare inom smartlur-branschen att skaffa android.

Jag ser mig inte använda iOS mer så länge det är så fördummat som det är. Stängt filsystem och miljoner ikoner på hemskärmarna istället för en "app drawer".

Känns dock som om detta kommer sluta som en pajkastningstråd och hamna i Skräp-forumet.

Last edited by a moderator: 2 apr 2012
  7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Det är väl klart att det blir om du direkt kallar användare för apor. Tänk efter lite.

Helt enkelt ett billigt marknadsföringsknep då det i princip är omöjligt att kontrollera. Simpliciteten i iOS är inte att bara kasta bort, det ligger väldigt många timmar bakom designen och hela workflowet vilket man kan se som avancerat. Människa-maskin-interaktion är inte det enklaste.

8. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

När du definierat ordet "standard" när det gäller OS för mobiltelefoner får du ditt svar helt gratis. Utan den definitionen blir allt lite svårare!

9. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Va? Hur i hela friden gjorde du den kopplingen?

Jag kallade ingen apa, utan jag skrev att det är ett avancerat OS om man är en apa. Alltså, jag menade att det är ett relativt lätt OS för nybörjare inom smartlur-branschen.

Lägg inte ord i munnen på mig.

10. sydeu

sydeu Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Jag skulle råda nybörjare att att skaffa iOS då det är mycket lättare att lära sig, det är enkelt att använda som du själv sa och det är nånting bra.

Förstår inte vad den stora skillnaden mellan app drawer och mappar på hemskärmarna, tycker själv att det är smidigare att sortera upp i några mappar som man lätt kommer åt men absolut ingen stor skillnad. Dessutom kan man ju bara jailbreaka och börja modda med teman om man är intresserad av det. Däremot är det förstås dåligt att det är ett stängt filsystem men inget stort problem för de flesta användarna.

För övrigt skulle jag inte anse varken Android eller iOS vara mer avancerat än det andra.

11. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    inb4 this goes to papperskorgen

Måste säga att av nästan allt du skriver på swedroid, så håller jag nog med dig 9/10 ggr :D

OnT
    Tycker inte dom kan (har någon rätt) att kalla det för "världens mest avancerade mobila os".
    Skulle ha passat bättre med "världens simplaste mobila os"

12. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Nä, det förstås :P

Det beror på hur man vinklar det.

13. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Tänk nu på att et os kan vara avancerat även om det inte är avancerat att använda. IOS erbjuder det mesta, med tanke på flytet i ios så känns det som ett rätt avancerat os.
    Personligen så rekommenderar jag bara ios till folk som haft iPod och så, jag rekommendera båda mina föräldrar android och morsan skaffa sig en desire och sitter nu på en sensation och klarar av dom funktioner hon behöver. Min mor har även en iPod och klarar inte av att använda den.

Min far fick en desire s från jobbet och var jätte nöjd, men dom bytte ut alla telefoner till iPhone och han fick en fyra och är hur missnöjd som helst och saknar sin desire s.

Jag tror att det beror på vad man är van vid vilket som är enklast att använda, mina föräldrar är vana vid plug-and-play och bara lägga över musik och bilder, dom är även vana vid menysystem och så därför är android deras val.
    Kan även nämna att vi pratar om två personer som båda är nära 60 år.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

14. sydeu

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Har man androidtelefon och vill få ut fullt av den så måste man ju roota och flasha customrom vilket jag anser är mer avancerat än jailbreak. Nästan alla jag känner som har iPhone, mig själv inkluderat, har jailbreakat sina och detta är ofta väldigt enkelt. Men jag tror som du att de allra flesta inte vill göra det och det vill inte Androidanvändare generellt sett heller, därför är ett OS som fungerar väldigt bra utan att du behöver tweaka och krångla bra för den breda massan.

15. x10_minipro

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Jag tycker verkligen inte att roota är nödvändigt. Kanske im man verkligen är intresserad och gillar att pyssla och byta rom osv. Men en person som mig skulle inte ha mycket kul med en ojailbreakad idevice...

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

16. sydeu

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Ja det finns mycket du kan ställa in i Android utan customrom men å andra sidan så får du uppdateringarna väldigt sent om du inte har en nexus och flytet (edit: med stock rom) är ju mycket sämre så jag skulle aldrig ha en Android med stock. Skulle hellre ha en iOS-enhet utan jailbreak än en Android utan customrom.

edit: Usch känner mig som nån sorts applefanboy haha, gillar verkligen google och android men efter att ha skaffat en iPhone 4s bara för att prova på iOS lite så fastnade jag helt för det underbara flytet. Androidtelefoner är väldigt kul att leka med men när man väl använder dem stör jag mig otroligt på dessa smålagg som ofta uppstår och det finns liksom inte på iOS.

Last edited: 2 apr 2012
  17. x10_minipro

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Förstår hur du tänker, hoppas inte du tar detta fel, men du förklarade ungefär min syn på ios (mestadels iphone 4/4s) användare.

Jag själv skulle välja en android enhet med stock. Där jag kunde byta ut/ändra mycket osv , än att vara instängd i ett system som flyter lite bättre.
    Sen att inte tala om priset... Hutlösa priser för ett sånt instängt system.

Här är det "Power to the people" som gäller ;)

18. sydeu

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    haha timade min uppdatering perfekt med ditt inlägg där :D

Det är ju egentligen bara en fråga om preferens. Jag stör mig otroligt på smålagg och har alltid varit likadan som den gamer jag är. Tycker visserligen att det är kul att kunna ändra om och få ett helt nytt utseende (så pass mycket så det kändes som en annan telefon) med Android men i slutändan var flytet viktigare för mig.

19. x10_minipro

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Haha :)
    Läste precis att du hade skaffat en iphone 4s. Grattis, Det är en bra telefon med ett bra os och snygg design :)

Kul att du är nöjd med ditt köp.
    Men i mina ögen är fortfarande Android både roligare och öppnare.
    Och priset på telefoner/utbuddet gör det ju perfekt

20. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Garantera du kommer tråka ut dig på den ganska snabbt, det gjorde jag efter 1 minuts pillande på en kompis 3GS och väldigt tråkigt, med endast ikoner. Förstår inte hur folk orkar att ha en iphone. :ehm:

Alla tillverkare säger alltid deras produkter är bäst.
    Bäst bild, bäst ljud, mest avancerande system bla bla..

Reklam ska låta så bra som möjligt och sälja, inget att bry sig om.