iPhone 2G utbyts snart

Diskussion i 'Allmänt' startad av Fabianl, 1 feb 2010.

1. Fabianl

Fabianl Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan, trogna android fantaster!
    Okej, to make a long story short; jag har kört iPhone 2G i 2 år nu!
    Batteri tiden är efter ett tag jävligt kass och efter ett dags musik spelande (c.a3-4H per dag). Batteri tiden brukar vara nere på nästan 50% då (från 100%), och en del text meddelande och något samtal.
    Trött på dom konstiga ''buggarna'' med. Lite fedd-up på telefonen.

Har kollat en del på android och htc telefoner. Sökt något som är hyfsat/lika snabbt som en iphone.
    Kollat in några olika telefoner; HTC Hero, Nexus och tydligen en ny, HTC Bravo som kommer snart.
    Visst, ingen telefon är perfekt! Finns säkert buggar i alla jag nämnde.
    Men, söker något som är gärna en smartphone och har:
    - Trevlig musik spelare (viktigt!!!!!)
    - Ok kamera (bättre än iphones kassa!!)
    - Ganska lätt/smidig layout, iphone:ish.
    - Trevliga sms/kommunikations funktioner.

Om någon android lur har trevlig medie/musik funktion! Var snäll att kommentera!!

2. Jobilinx

Jobilinx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har precis bytt från iPhone 2G till Nexus One, fyfan vad nöjd. Multitasking, underbart! Kameran är grym, har inga problem med layouten, sms och telefon tycker jag är bättre än iPhonen. Musikspelaren har jag faktiskt inte testat ännu.

3. Deavent

Deavent Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Musikspelaren är OK (den medföljande) men mäter sig såklart inte med den som är standard i iPod Touch. Dock finns det väldigt trevliga applikationer att ladda ner till alla Androidtelefoner, personligen använder jag MixZing. Inte lika snygg som den i iPhone, men minst lika funktionsduglig. Sedan älskar jag att den laddar ned albumomslag på kommando.

Jag rekommenderar HTC Hero, men vänj dig vid att det kan lagga till lite grand mer än iPhone. Friheterna i systemet väger dock upp för detta i min mening, men ifall du är väldigt petig med det så tycker jag att du borde vänta på just Nexus eller Bravo. :)

4. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Som mediaspelare använder jag Meridian som är grymt bra! både för film och musik. - Funkar till alla Androidtelefoner vad jag vet. Vet att spican har DivX/XviDstöd. har dock inte koll på nyare modeller.

De flesta androidkamerorna slår iphone på fingrarna, även om dom inte är några höjdare. finns en uppsjö av olika kamera-apps för att lägga till funktionalitet.

Om du menar appmeny så måste jag säga att jag föredrar android även här. finns även möjliget att sortera programmen i kategorier och liknande med hjälp av olika apps

Jag använder Handcent SMS och det funkar minst lika smidigt som iphones smsprogram.

Som du kanske märker så kan man fixa allt du söker ( med undantag kameran då.) på vilken andriodtelefon som helst. det som skiljer telefonerna åt är processor,skärmstorlek(upplösning) och androidversion.

Mitt tips till dig är att kolla upp och testa på lite olika telefoner, och välja en efter personlig smak och plånbok.

Kolla dock efter telefoner med android 2.x eller kommande uppdatering.

5. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Du kommer inte hitta en androidlur med en musikspelare som kan mäta sig med iPhone, men övriga punkter är det inge större problem att tackla med en Nexus One exempelvis.

Därmed inte sagt att Android är usel på musik, den är duglig, bara inte lika bra som iPhone.

6. robboten

robboten Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jag blir lite nyfiken på vad ni menar med att iPhones musikspelare är bättre. Vad är bättre exakt?

7. Deavent

Deavent Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Framförallt snabbheten och menysystemet. Menysystemet i sig har kanske inte så många fundamentala skillnader, men i detta fall spelar detaljerna oerhörd roll. Sedan är listen med bokstäver i iPod/iPhone mycket bättre än den i Android, mycket mer precis, så att säga.

Sedan är ljudkvalitet samt volymkontroll/volym bättre hos Apples produkter.

En grundläggande sak jag inte kan med när det kommer till Androids inbyggda spelare är det att när man väl är i "Now Playing"-rutan och trycker på "Back" för att komma tillbaka till albumförteckningen så kommer man ut ur musikspelaren helt och hållet istället. Man måste helt enkelt trycka på den lilla knappen med tre horisontella streck för att komma hela vägen tillbaka till Artister-listan, och sedan leta rätt på artisten, album och önskad låt - IGEN.

Det är väl det, egentligen.

8. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Musikspelaren i heron är väl htcs egna? Tror inte det funkar så i den vanliga android spelaren iaf. Ännu en senseui (som är så bra) "feature" från htc liksom.

9. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Vill du välja en ny låt i samma album så är det bara att trycka på not-symbolen nere till höger. Då får du låtarna i aktuellt album listade och du behöver inte gå omvägen du beskriver.

10. Deavent

Deavent Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är ungefär likadant i Vanilla; som jag just nu kör på Heron. :P
    Det är enkom grafiska aspekter som skiljer dem åt, egentligen. ^^

Skywriter; Jo, men det hjälper inte om man bara vill byta exempelvis album. Den funktionen finns ju för övrigt på iPod Touch också, men jag använde aldrig den då det är mycket smidigare att bara gå bak ett steg. :P

11. Gojz

Gojz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

och vart hittar man en Nexus i butik då? ;>

Jag tror att om du ska ha en ny lur, ha lite is i magen, vänta tills mobil mässan i Barcelona som är nu i början på Feb, då kommer säkert mer info om vad som komma skall.

Men nya HTC Bravo, Nexus och X10 är väl vad man ska satsa pengarna på, sen vilken e väl en smaksak.

Jag personligen ratar HTC efter min Magic, usel support gör att jag väljer bort dom.
    och då är ändå Magic den bästa luren jag haft(tror jag).

12. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag håller med, tillbaka-knappen borde ta en till senaste meny och inte direkt ur spelaren. A

Att det blir 2 tryck för att välja album av samma artist stör mig inte lika mycket som att man blir utkastad ur spelaren när man trycker tillbaka. Man har ju vant sig att nästan alltid använda tillbaka-knappen.

13. Fabianl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!
    Tack för alla svar! Trevligt att Android är så bra I det flesta!!
    En fråga om Musikspelaren.
    Okej, ni säger att ljudet är ganska kasst och om man vill byta låt så måste man gå ut till huvud menyn, sen tillbaka.
    Finns det möjlighet att ladda ner en musik spelare som man kan t.ex; låsa telefonen, sen låta musiken spela (med hörlurar dvs). Om jag har ett 8GB kort och tankar ner 1000 låtar på telefonen, kan jag låta telefonen ligga i min ficka och vara på typ ''shuffle''.

14. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Meridian kan göra detta och går även bara bak en meny vid tryck på bakåtknappen. har inte använt standardspelaren så mycket så om den kan göra samma sak låter jag vara osagt.

15. Deavent

Deavent Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ljudet är väl inte dåligt; personligen har jag aldrig stört mig på själva kvaliteten (även om iPod/iPhone faktiskt har snäppet bättre, förutom när det kommer till den inbyggda högtalaren), men det faktum att volymnivåerna är väldigt fasta är ganska jobbigt. Den lägsta hade gärna kunnat vara lägre, och den högsta hade mycket gärna kunnat vara högre (i och med att jag i stort sett bara lyssnar på rå metal så stör jag mig på att det inte går att höja mer).

Ja, det går att göra så. Jag har provat spelarna Meridian, MixZing, TuneWiki och den interna och det har fungerat med alla att välja slumpvalda låtar. Sedan är det ju en självklarhet att de kan spela i bakgrunden såväl som i låst läge. :D

16. Fabianl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaren båda två!
    Har speciellt, trevligt att media spelaren funkar bra!! Synd om ljudet! Lyssnar själv bara på metall. Men har par Skullcandys med justerbar ljud volym, kanske hjälper?
    Men tack alla ännu en gång för svaren!! Ska spara ihop till en 4-5000 kr sen får vi se vad som händer efter mässan. Tack! ;)
    Lär se mig här igen när jag väl skaffar en telefon.

17. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Okej, då är det något som verkar löst i Android 2.1 iaf. För så beter sig inte musikspelaren i den vanilla android 2.1 romen jag kör nu. :)

18. Deavent

Deavent Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men i 2.1 kommer det väl bara en droplist med album vid tryck på önskad artist? Alltså, man kommer inte in i ett nytt fönster med bara artistens album, men albumen visar sig indragna under artisten man klickat på. Så var det i alla fall på HTC Hero/Espresso-romen jag körde ett tag, samt på den rena 2.1-ROMen (minns inte vad den hette). Där var det enda som skiljde dem åt, ännu en gång, grafiken. Hero/Espresson hade blå, plastig grafik och Vanilla hade det där platta orangea.

Kan var så att jag är helt ute och cyklar här. ;)

19. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Var det openeclair kanske?

20. Alerion

Alerion Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor