iPhone 3GS vs HTC Desire

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av roadrun, 27 apr 2010.

1. roadrun

roadrun Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej,

Har nyligen hittat hit och är rätt intresserad av en Desire. Men det finns ett par frågetecken, eller nackdelar, som gör att jag även funderar på en iPhone 3GS.
    Gör den här tråden för att se om jag kan bli övertygad att ändå hoppa på Android-tåget :)

Ett par av grejerna med Desire/Android kontra iPhone som jag ser det:
    1. AppStore vs Android Market - visst, Android Market ska väl komma till Sverige nångång men just nu finns den inte. Och yes, det går ju att komma åt betalappar på olika sätt men det krävs ju lite krångel, AppStore är ju "färdigt".
    2. Android-appar går bara att installera på internminnet (ej rootad telefon). Också på gång att ändras enligt rykten med en kommande uppdatering, men återigen - i iPhone är det "färdigt". Såg nåt om att det återstår 100 MB minne att installera på en Desire, slänger man då in en vettig GPS-navigator-app plus lite andra saker krävs det plötsligt inte mycket innan det är slut på utrymme.
    3. Spel. Android ligger väl efter där fastän det börjar dyka upp lite roliga saker. Men pga 1 och 2 i kombination känns det som om det kan bli svårt för dels utvecklare att motivera sig till att släppa spel som inte kan säljas världen över (som på AppStore), dels får man ändå inte plats med flera (förutsatt att de har lite mer avancerad grafik, ljud och filmer).
    4. Multitask. Här ligger ju Android före men är på gång med iPhoneOS4 samt finns redan nu om man jailbreakar - och att jailbreaka är ju såpass enkelt att det knappast kräver mer ansträngning än att t.ex. få tag i betalappar från Android market.
    5. Processorn. Bättre i Desire men om man upplever den som snabbare än iPhone beror ju mycket på vilka tillämpningar man kör, återstår väl att se hur bra multitask verkligen funkar när det kommer officiellt till iPhone.

Vad tycker ni som har en Desire, är jag helt ute och cyklar? Vill som sagt gärna få lite funderingar kring ovan och tips på andra saker som gör att Desiren sparkar rumpa med en iPhone :)

Speciellt punkt nr 2 är nåt som känns som en riktig dealbreaker för mig - spelar ingen roll hur häftiga appar som finns att lägga in om dom ändå inte får plats...och detta är ju skrivet med hänsyn till att det än så länge inte går att roota en Desire så man kan installera saker på sd-kortet (?).

2. jalipur123

jalipur123 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

har testat vänners iphone 3gs och den är sååå jävla smidig.
    Allt bara funkar som ska funka. Tycker att det alltid är något som strular med android.
    Appar, telefonen i sig, uppdateringar till de enormt många olika android modellerna m.m.
    Skall tilläga att jag ej äger eller ägt någon desire.
    Har en galaxy i7500, så jag kan bara uttala mig utifrån den.
    Men om du kollar på forumet på desire så ser du att där är en jävla massa strul, stora som små.
    Kollar du motsvarande forum på iphone, så hittar man knappt någon som har strul med telefonen i sig.
    Detta är bara mina synpunkter, och jag kommer INTE köpa någon android överhuvudtaget igen.
    Inte förräns om något år i alla fall, då android och telefonerna mognat.
    Blir en iphone 4g för min del. Iphone är så jävla smidiga bara, flyter på skitbra, hänger inte sig, snabb, enkel, enormt mycket appar OCH spel m.m.

3. Stignich

Stignich Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du gör bort dig om du väljer bort desire för 3GS! Jag löpte Desire och min kompis köpte 3GS kan lova att han är väldigt avis på mig! :D och ska byta snart ;)

Google har en gps navigator som inte Iphone kan ha! plus att Google maps är mkt mer advancerad på Desire!

Jag har jätte mkt apps och kan nog har mkt mer saknar inte mer minne.

Kameran är mkt bättre! plus multitasken är grym!

Jag lovar du kommer ha mycket roligare med Desire!

4. vitoc

vitoc Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har en iPhone 3g och en 3gs.

Jag har dock beställt en Desire. Och vad jag sett hittils kommer det bli min "to go" telefon.

I vilket fall, skulle jag aldrig om jag var dig köpa en iPhone 3gs idagsläget, vänta istället 3-5 månader på iPhone 4g. Eller köp en Desire.

5. Nale72

Nale72 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Vad gäller din punkt 2 så är det värt att notera att det (orootat) bara är själva programmet i sig som ligger på telefonens internminne. Alla användardata (som kartor för navigator) och liknande sparas på minneskortet. Själv har jag dock ingen Desire, utan en rootad Hero med en 2.1-dump, men jag har ca 100 appar installerade och trots det 53 Mb ledigt på telefonminnet. När jag körde med orginalromen hade jag runt 120 appar vill jag minnas att jag hade trots det ca 30 Mb ledigt i telefonminnet.

6. test1fy

test1fy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

1: Har haft min Desire i en vecka nu och har inte haft några problem med att Market inte finns i Sverige. De flesta apps är gratis och det finns ofta fullt fungerande ersättare till betalapps..
    2: Iofs tar GPS-program ganska mycket, men jag är nästan övertygad av att mitt minne räcker ett bra tag till.
    3: Finns verkligen inte ont om spel enligt mig, finns många roliga spel till Android.. De flesta "hits" till iPhone börjar dyka upp i Market. Just nu har jag 12 spel på min underhållningshemskärm :)
    4: Multitask fungerar utmärkt på min Desire, sen är väl jailbreak lika enkelt som att roota, men det vet jag inte.
    5: Processorn klarar sig bra rent hårdvarumässigt, det enda problemet jag märkt med lagg är att det laggar om man växlar mellan hemskärmarna med den optiska trackpaden, vilket troligen är ett mjukvarufel. Nackdelen är ju att batteritiden förkortas, men såklart finns det massor av apps för att förlänga batteritiden också.

Jag har inte provat 3GS men däremot förra generationens iPhone och blev väl inte särskilt imponerad. Hittar egentligen inte många fördelar med iPhone förutom att Appstore är större.
    Jag skulle gärna vilja skaffa en Mac men gör det inte därför att det innebär att man är helt låst till Apple, och av samma anledning skaffade jag en Android och inte en iPhone.

Edit: Sen är det en fördel i sig också att det är just en googlemobil eftersom Google regelbundet släpper nya apps som använder sig av det mesta som finns i luren. När jag ska visa någon min nya Desire vet jag inte vad jag ska visa eftersom allt är så coolt ;)

Last edited: 27 apr 2010
  7. nachoman

nachoman Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad finns det för program då? jag kör med Advanced task killer för stunden för att inga program ska ligga i bakgrunden och vara igång i onödan. vad finns det för andra program? några tips? :)

För att hålla sig till tråden så kan jag bara säg att HTC Desire är en helt fantastisk telefon ( om man nu ska kalla den för telefon )
    Jag har inte ångrat mitt köp en enda sekund, är otroligt nöjd med den. Grymt snabb och än har jag inte något jag kan påpeka negativt om den.

Vad det gäller Iphoen 3gs så kan jag inte säga något då jag aldrig har provat en sådan :P

8. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Vad är färdigt? Att installera appar på minneskortet? iPhone har väl inte ens nåt minneskort??

9. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Kort svar från mig då utan att gå in på detaljer eller motivera på nåt sätt.

Jag har haft iphone 3Gs sen förra sensommaren eller så, och en 3G före det. För en och en halv vecka sen köpte jag en Desire.
    Och för en kvart sen kom en jobbarkompis och hämtade iphonen, jag vill inte se den igen.

En annan jobbarkompis som också har 3Gs klämde på min Desire ett litet tag igår. Han skulle iväg och köpa en egen idag efter jobbet. MediaMarkt hade hemma.

10. roadrun

roadrun Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Alright, det här kanske är ett mindre problem än jag har trott, låter bra!

11. roadrun

roadrun Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Sorry, lite dåligt formulerat. Jag menade att internminnet i en iPhone från början är så stort (16-32 gb tror jag) att det inte finns samma problem med att minnet skulle kunna ta slut. Men det är klart, det går ju heller inte att byta ut mot ett större om man sen skulle vilja det.

12. Acid

Acid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vänta tills nya iPhone släpps nu i sommar är mitt råd. Desire har ju inte lite fel heller! Skulle kunna tro det är en beta :eek:

13. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 681

MINA ENHETER

Vilka fel?
    har inga som spelar roll. Desire äter ju 3gs till frukost

14. Acid

Acid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Haha jovisst på med skygglapparna bara.

15. -Daniel

-Daniel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag skulle absolut rekommendera Desiren över 3GS inget snack om den saken, vad det gäller den nya vet jag inte, endast att den kör med 4G och tror tyvärr att det kommer dröja ett bra tag innan du får en stabil täckning med 4G i Sverige.

16. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 681

MINA ENHETER

Nämn vilka så kan jag svara om det spelar mig nån roll...
    Eller är du en appletaliban på rymmen?

17. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Bli inte förvånade när HTC går ut med att den kommande uppdateringen till Android 2.2 för er Desire-ägare blivit uppskjutet pga att det visst tog lite längre tid än beräknat att få till Sense ...

18. delofson

delofson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

nyfiken fråga... vad får dig att tro att den ligger på 4G? Du vet väl att Sverige (sthlm) samt efter det Norge (oslo) är dom enda länderna i världen än så länge som ens har ett aktivt 4G-nät? 4G kommer vi sannolikt aldrig eller iaf inte se inom en snar framtid i mobiltelefoner, då detta kräver stora mängder ström för att fungera.

Tror inte att ett amerikanskt företag kommer vara först med en telefon som nyttjar 4G eller LTE som det heter. Jänkarna är ju knappast kända för att ligga i framkant på mobil utveckling. Att släppa en telefon med stöd för 4g i sommar.. ser ganska otroligt ut.. då nästa område i världen att bli uppkopplade med 4g är gotland i juli....

men rätta mig gärna om jag har fel....

Last edited: 28 apr 2010
  19. Mr Zorro

Mr Zorro Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Intressant med gotland, har du en källa? Angående 4G kommer det med största sannolikhet släppas en HTC EVO4 i USA (Sprint) i sommar så där måste jag rätta dig;)
    http://www.engadget.com/2010/03/23/htc-evo-4g-is-sprints-android-powered-knight-in-superphone-armo/

Last edited: 28 apr 2010
  20. shcizo

shcizo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Om man redan har en iPhone 3GS ser jag ingen anledning att byta. Står du och väljer mellan de två så är det ingen tvekan om vad jag skulle valt och har valt :).

Sen håller jag med Acid. Det finns vissa buggar som är väldigt irriterande och där man undrar hur kommit igenom för det är helt klart så att vissa begränsningar i Android får det att kännas om att det fortfarande är beta som tex market och problemet med WiFI->3G som många (inkl mig själv) har problem med.