iPhone 4 vs Android

Diskussion i 'Allmänt' startad av ktd, 8 apr 2010.

1. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Eftersom jag inte fått min HTC Desire ännu så har jag inte klivit över till Androidvärlden och vet därför inte hur Android funkar.
    Nyss presenterade Apple iPhone 4 som kommer till sommaren. Några nyheter var riktigt bra.

1. Kan man ha fler Exchangekonton på en HTC Desire? Antar att nån med Legend kan svara på det.
    2. Stannar tex. ett spel när man växlar (multitask) till en annan app?

Last edited: 9 apr 2010
  2. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Kan inte svara på några av dina frågor men tänkte, efter att ha läst lite om OS4-presentationen, inflika med att det tydligen finns ett antal begränsningar med multitaskingen som man lagt in för att spara batteri samt bibehålla prestanda. Vad dessa innebär vet jag inte riktigt men just multitaskingen ser väl jag som den viktigaste förändringen i OS4.

För övrigt så tycker jag personligen att Android är roligare med dess möjligheter till att göra startsidor m.m. personliga. Apple har väl släppt på lite detaljer vad det gäller detta men verkar fortfarande vara oerhört låst i detta fall.

Enklast är nog att klämma på dem & jämföra. Hoppas du får svar på dina frågor!

3. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Apple har 7 olika sätt at multitaska. Kommer inte ihåg alla 7 men man kommer kunna pausa appen helt, fortsätta köra den (navigator, spotify, pandora osv.) eller så kan man välja app pausa och få push-meddelanden när nått uppdateras.
    Det är upp till utvecklaren att välja sånt.

Stöd för flera Exchange skulle vara guld om det fanns i Desire...

4. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Som jag skrev i ett annat forum:

Alltid lika roligt när Apple pratar om spel och jämför med Nintendo DS och Playstation Portable: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2010/04/ipho...

Skulle vara intressant att se hur långa spelen på App Store är i genomsnitt och sedan jämföra det med DS och PSP.

Kvalité före kvantité är inte något som verkar gälla Steve Jobs. Åtminstone inte när man kan vända det till sin egna fördel.

Kul annars att iPhone äntligen kommer att kunna "multitaska", tog bara 10 år för dem att göra något som Windows Mobile kunde göra.

5. danjeman

danjeman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Största frågetecknet i nya os4 tyckte ja va att de fortfarande inte går att stänga av apps.. Starta hur många program som helst och pausa dom "deras multitasking"

Hans svar va att man aldrig kommer behöva bry sig om det känns lite mystiskt.

Känns som att de borde äta upp all ram, men va vet jag :)

edit http://pici.se/pictures/HaQstQtyi.jpg

6. tomcat

tomcat Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Desire använder ju android 2.1, som har följande stöd för multipla exchangekonton:
    Multiple accounts can be added to a device for email and contact synchronization, including Exchange accounts. (Handset manufacturers can choose whether to include Exchange support in their devices.)
    Källa: developer.android.com

Möjligheten finns alltså, sen är det upp till HTC om de har valt att begränsa detta...Finns stöd för fler exchange-konton i Legend?

7. alexluthi

alexluthi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tycker det är riktigt kul att iphone får multikörning! Att kunna öppna attachments med 3e parts programm är också välkommet. Förhoppningsvis känner google extra press nu att förbättra android

8. jmkhenka

jmkhenka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85

MINA ENHETER

man kan säga vad man vill om iphone men allt nytt till utvecklare gör en redan bra platform bättre.

Google måste verkligen rycka upp sig med android om dom vill kunna konkurera med iphone om utvecklarna. Det är ju liksom där det hänger, om ingen orkar göra några program till android för att ingen betalar (det är ju fakta, färre köper program. Sen vad detta beror på är en annan sak, men mängden köpare är lägre för android än iphone) så blir alla bra program iphone exklusiva. Jag har då inte lust att *alltid* vara 6-12 månader efter iphone när det gäller app x och y, som fallet är nu.

Google måste prioritera att få bort alla olika versioner av android. Skapa android 3 som fungerar på alla nuvarande handsets och gå sen därifrån utan att fragmentera marknaden för om det fortsätter (säg dom kommer ut med 2.5 eller 3.0 och inte låter nuvarande 1.6or eller rent utav 2.1or uppgradera) kommer det bli som med linux där alla utvecklar till olika saker så program X bara fungerar på platform A men inte B o C.. som idag är fallet med en del program.

Jag vill veta o se vad som kommer och även bli lovad att min telefon är aktuell om två år.. för annars kommer min nästa lur bli ett äpple, jag vill slippa byta telefon (och platform) stup i sekunden bara för att man ska kunna använda googles senaste leksaker.

9. multimega

multimega Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag förstår inte varför en riktig multitasking skulle dra mer batteri?.

Om programmet kräver någon cputid så får den detta, annars går os:et vidare till nästa program och tittar vad som krävs där.

skulle programmet ligga i viloläge är det absolut inte multitasking hur man än vrider och vänder på det.

Låter mer som kanske co-operative multitasking i mina öron.. och det är ju inte så lysande enligt mig. Men nu står det i alla tidningar o nyhetssajter att det är multitasking och en vanlig användare vet ju inte skillnaden, så grattis igen Apple för att lyckas få folk att svälja snacket!.

edit : sedan så får vi se hur långt 128MB ram i iphone räcker :-)

10. jmkhenka

jmkhenka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85

MINA ENHETER

Deras lösning är smart, dock inte "riktig" multitaskning. Dom vill att man fokuserar på ett program åt gången och detta ger bättre användarupplevelse. Tex så flippar inte ett program ur och slöar ner hela telefonen (som kan hända på android). Sen drar det mindre ström att använda deras "tjänster" för push istället för att ett program ligger igång ungefär som msn eller twitter gör på android (som pollar nätverket och drar ström där också). Deras approach på multitask är nog bättre lämpad på enheter som telefoner som behöver spara all energi den kan.

11. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det egentligen enda som jag tyckte var något att hänga i granen på dagens presentation var 1500 nya APIer som utvecklare kunde använda. Resten var till ganska stor del sånt som redan Android kör på något liknande sätt (största delen av presentationen var multitasking)

Sen köper jag inte deras "100 nya användarfunktioner". En av dessa var "5x digital zoom", vilket säger lite om var man drog gränsen på features för att lyckas komma upp i 100 :)

Men absolut, iphone är en bra telefon i dagsläget och den blev absolut inte sämre efter dagens presentation. Däremot kände jag det mer som att det var välkomnade features om man sitter på en iphone, inga dealbreakers för att skaffa en.
    Sen är det alltid bra med konkurrens och om något hoppas jag att Google fortsätter ännu hårdare nu.

12. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

apple fragmenterade precis sin marknad...

3G kommer inte klara multitasking och vem vet hur det måste hanteras av programmerare.
    Dessutom kan jag svära på att apple hade skitit i Multitasking om det inte vore för android så man kan ju vända på det och se vilka det är som måste skärpa sig.
    Det var förresten exakt 2 år sen 3G var högaktuell....

13. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Eftersom ingen med Legend verkar veta om den stöder flera Exchangekonton får jag utgå från att den tyvärr inte gör det. Kanske loggar på nån imorgon som vet. :)
    Och Exchangestödet i 2.1 kunde ju Google skippat helt med tanke på hur jäkla dåligt det funkar iom att det inte ens synkar kalendern. Vilka jäkla klåpare!

Dom olika sätt iPhone kan multitaska på är:
    Borde vara ett till men jag hittar det inte nu...
    Jag tycker nog Apple gör rätt. När dom väl gör nått blir det oftast riktigt bra. Men dom gör alldeles för lite.

Synd att dom inte presenterade nya iPhonen. Men den kommer väl visas under våren och släppas i juli eller nått sånt.

14. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

15. Pigalle

Pigalle Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

http://www.tracyandmatt.co.uk/blogs/index.php/htc-desire-review

16. exore

exore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Iphonen är ett riktigt bra plattform men tyvärr tycker jag att Apple är alldeles för restriktiva i många av sina beslut. Alla vet ju om vilket problem utvecklare ka ha med att få program godkända och nu verkar apple göra det svårare för utvecklare som vill använda 3:e partsverktyg som mer eller kan kompilera om kod från en miljö till än annan. Tex ska man i flash cs5 kunna exportera till Iphonen och köra en flash applikation native.

Jag hittade detta blogg inlägg på http://daringfireball.net/2010/04/iphone_agreement_bans_flash_compiler

Det låter mycket tråkigt tycker jag och det gör en glad att man valt att använda en mer öppen plattform

17. Pigalle

Pigalle Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

http://www.tracyandmatt.co.uk/blogs/index.php/htc-desire-review

Har för mig att Matt har skrivit någonstans att man ska kunna ställa in flera konton, men bara ha ett aktivt åt gången. Jag är dock inte helt säker på detta, så ta det med ett kryddmått salt.

Edit: Dubbelpost, bläh.

18. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

19. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag var i ärlighetens namn inställd på något större faktiskt från Apples sida. Jag har hela tiden gått och förberett mig på att dom skulle droppa nån riktigt fet pryl som återigen drog upp dom till överläge mot Android. Men som jag skrev tidigare tyckte jag det mesta kändes som saker som redan fanns i Android eller minor features.

Men med tanke på hur sjukt snabbt Android har tagit sig upp och åt minstånde lagt sig på samma nivå som Iphone (iphone hade ett gigantiskt försprång när 1.5 kom för ett år sen typ). Även om nu Iphone får ett litet försprång med 4.0 är jag övertygad om att det försprånget kommer vara inhämtat i höst och frammåt jul skulle jag inte bli förvånad ifall Android hade överläget (igen).

20. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER